Oct 29, 2023, 11:43 AM

Хелоуин е зад ъгъла ... 

  Essays » Social
288 0 10
5 мин reading

      Хелоуин е точно зад ъгъла ... и е чудесно развлечение за възрастни и деца. Това означава, че е време да си припомним традициите на ирландския народ.

 

      Хелоуин започва с ирландския празник Самхайн или Деня на всички светии, който след това става известен като Хелоуин. Било времето на годината, когато завесата между света на живите и мъртвите била най-слаба и духовете бродели по света.

 

     Първата снимка (*) ... Този Jack-O-Lantern, издълбан от ряпа във Финтаун в графство Донегал през 1903 г. като част от традицията Samhain, е изложен в Националния музей на селския живот в графство Майо. Колко дълго може да се съхранява ряпата?! Тук определено има някаква мистика!

 

      Според ирландския фолклор дяволът осъдил ковач на име Стинги Джак да се скита по земята завинаги, след като подмамил злия да плати за напитките му. Неспособен да отиде в рая или ада, призрачната фигура на Джак се скитал през нощта с тлеещ въглен в издълбана ряпа, за да осветява пътя му.

 

      Тази легенда е причината хората в Ирландия да започнат да правят свои собствени версии на Jack-O-Lantern, издълбавайки гротескни лица от ряпа, картофи и цвекло, поставяйки ги извън домовете си, за да предотвратят Стиснатия Джак и други скитащи зли духове.

 

      Отдавна никой не реже ряпа. Но има ползи от усилието да се направи фенер от ряпа за Хелоуин, ряпата издържа по-дълго от тиквата, след като бъде издълбана, и според мен фенерът от ряпа има много повече характер от тиквата. А тиквите от ряпа са още по-страшни.

 

      Ирландски мигранти през 19 век пренесли легендата през Атлантическия океан в Америка, където открили, че тиквите се издълбават по-лесно от ряпата. По-късно в Ирландия ряпата и цвеклото са заменени с тиква.

 

----- 😎-----

 

      И ... идваме до нашето време. Във всяка относително затворена страна има традиции, установени с времето, обществото си ги приема за даденост и се установява локален паритет. Бих направил сравнение с 'естествения имунитет', познат ни от сферата на имунологията. При 'отварянето на страната' обикновено в нея нахлуват всякакви външни и несвойствени неща и традиции - те са като вируси, атакуващи съществуващия организъм. Това е неизбежно за всяка отделна страна в глобалния свят, внасят се 'нови' идеи в най - различни области - може да започнем с бизнеса , МВФ, международните пазари ... такива организации като ООН, УНИСЕФ ... миграцията на хора по света привнася за допира ни към други култури, както и различните общности, живеещи на нашата територия, нашите емигранти се завръщат с нови нетривиални идеи за нашето развитие ('Втората вълна') ... да напиша пак - всичко това може да се окачестви като организъм, нападнат от непознати вируси. И тук сработва естествения имунитет, свързан с адаптация към новата среда. 

 

      Тук би трябвало да направя няколко бележки за външните вируси - няма такива, които са абсолютно вредни, както и такива, които са винаги полезни и 'напредничави' . Положителните ефекти от външната интервенция са много, повишават тонуса на нацията и я тласкат към приобщаване и напредък, ... но ... отрицателните са жестоки - В недалечното минало страната ни беше подложена на 'ограмотяване' - идваха всякакви с гениални идеи, убеждаваха ми в 'светлото бъдеще', но се оказа, че под вола имало теле и в презентациите имало текстове с много малък шрифт ... с ласкави думи ни натикаха в дупката на трета национална катастрофа и сега - стигнахме до дъното и продължаваме да копаем надолу ... към изчезването ни ...

 

      Бизнесът винаги е бил първи в комерсиализирането на всичко интересно по света, даже бих казал, че Китай е най - нахъсания участник в такива празници (в случая Хелоуин), бълвайки огромни количества всякакви джаджи, пълнещи магазините 'за 1 лев'. Същото се отнася и за празниците на 14_ти февруари, Коледа и ...  - почти задължително е да се накичите със сърца, както и да си вземете чорапчета над камината за подаръчета ... И всеки може да си прецени според своите разбирания - дали да позволи текущата еуфория и шизофрения да му заседне в главата като фикс идея и да громи 'неверниците', както и люто да анатемосва всякакви чужди поверия и идеи. 

 

      Методите за лечение ... вирусът хелоуин е като грипа - държи няколко дена с температура и - минава без никакви последствия. Няколко дена иха-уха , забавление за децата и повод на посещение на кръчма. Лекува се от самосебе си 😃

 

      Брат ми навремето беше лекар и се смееше на лечението на грип с антибиотици и обясняваше :

Седят си две комарчета - вирусчета и се хилят -

на отсрещния баир лекарите строили няколко топа и ги стрелят с гюлета 

 

       И за всеки случай не е много умно да се анатемосва и зачерква всичко - не е нужно да си заравяме главата в пясъка и да казваме, че няма нищо, не е нужно и да се пишат много люти постове за вредата от Хелоуин и за припомняне на старите ни български традиции ...

 

Ами - възродете ги !  

 

----- 😎-----

 

     Останалите снимки (*) са направени в карнавалната атмосфера пред Fitzpatrick's Bar & Restaurant, Ireland ... , а вътре се лее Гинес и ирландски мелодии и песни

 

     Последната снимка отразява празнуването на Хелоуин в България, 365 дни в годината 😓

 

(*) ... линк към снимките

 https://www.facebook.com/krasi.ivanov.52035/posts/pfbid02gA3s4SZce2ZZSvVZzUuLjaXPBMuxs4K2XPZNaM7WKg29ymYznhgDsh3GMPhcsEQ3l

 

 

© Пламен All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Празнувайте каквото си искате, стига да не влиза в конфликт с моралната и ценностна система.
  • Току що на вратата ни позвъниха седем - осем маскирани маломерни госпожици - дори и не се престрашиха да ни плашат... обаче за всеобщо удоволствие си напълниха торбичките с лакомства 😆😎
  • Езически, католичешки... И ние ги имаме, прав е г-н Стоянов!
    А нестинарите? И мартеници не се правят само у нас.
    Празници да има!
  • Приятно и интересно, написано есе. 😊
  • Спрях се и тук. Хареса ми. Но, по принцип за приемането или не на някакъв чужд празник вина имат масмедиите. Примерно, че е католически , а не християнски празник и изопаченото му представяне.Даже имаше из ФБ '' Аз ще го празнивам, когато американците си сложат мартеници...'' Ами и ние имаме подобен празник,Маскирница или Кукерите, или като деца да правим фенери от диня...И независимо какво улицетворява, развлекателната индустрия
    печели.....Допълвам, че разгледах и снимките. 365 дни в годината и смешно и тъжно
    А ние, в частност пак медиите, какво правим за възраждане на позабравени празници и традиции, освен някой да вари фасул-чорба в в 500-600 литров казан или прави дълга баница за рекордите на Гинес.
  • Благодаря на всички за коментарите 👍Много статии има, че ни пръскат като хлебарки, та вероятно за това пиша такива работи 😎
  • Съгласна съм с разсъжденията ти.
    Интересно есе.
  • И тиква си имате...
  • Пепи, ние постоянно си живеем в някакъв Хелоуин, даже в някои случаи е полезно и ни държи живи и е час 😎
  • Значи изводът е логически правилен: ние живеем в Хелуин🎃
Random works
: ??:??