Apr 11, 2009, 12:59 AM

Изборът 

  Essays » Personal
4727 0 13
1 мин reading

Свободата е...

най-висшата форма на щастие за всяко живо същество.

Доколко възприемаме свободата като такава?

Затворникът казва - свободата е да видя слънце, морякът казва - свободата е да видя суша, летецът - свободата е да стъпя на Земята.

Как ли са се чувствали космонавтите, отлитайки от планетата ни? Дали, летейки далеч от всичко земно, са били достатъчно свободни, за да успеят пълно и всеобхватно да се насладят на магията "Свобода"? Не са ли били все пак...  и зависими от ракетата, апаратурата, скафандрите, които им осигуряват  нужните физиологически условия за живот? В противен случай ги дебне смъртта! 

И като тях - дали печелейки свободата си, няма да загубим нещо друго?

Определено е така! Защо тогава ни трябва безгранична свобода от всичко, което налага някакви ограничения? Не е ли обвързване - любовта, грижата за близкия, ежедневните рутинни дела! Не е ли обвързване, че искаме напредък, развитие, кариера, здраве, щастие, това, че не можем без въздух, вода, гравитация!!!

Отговорът е "Не" - защото свободата не е липсата на обвързаност, а липсата на право за избор.

Ако сама избера да летя в космоса, ще облека скафандъра, но ще докосна звездите.  

Ако реша да пилотирам самолет, ще се науча да го правя и ще преодолея страха си от височини, но за сметка на това  ще подишам небето!  

Ако реша да предприема далечно пътуване, ще се огранича с пространството на кораба, но ще спечеля безбрежието на морето!...

 

Ако реша да обичам, ще приема това да е завинаги! Така, както любимият ме иска!  И от своя страна, той ще приеме моите "окови", за да получи свободата си да е с мен...

 

Свободата е многолика - тя е за всеки различна. Както са безкрайно много възможностите ни за избор, така и възможностите ни да бъдем свободни са безбройни. Само едно знам, че избирайки удобството, забравяме да искаме да бъдем свободни.

Ще завърша с един цитат по памет от "Немили, недраги":

"истински свободен е този, който няма какво да губи!"

 

Да си призная, аз не съм готова да бъда свободна!

© Десислава Вълова All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • "Свободата е многолика - тя е за всеки различна."...и това трябваше да добавя, а не да внасям съмнение.
  • Отново за свободата - искам да отковоря на Ваньом:
    Да, смятам, че свободата за летецът е това - земята - там, където той е човек, а не професионалист.
    Много пъти съм смятала, че получавам свобода, когато тръгна да пътувам, да пробвам нови неща, да се откъсвам от своята среда, не ви ли се е случвало и на вас? След като се върна и след като попадна отново в естествената си среда, разбирам, че тогава съм свободна!
    Но всъщност, отново за определен момент!... И пак ми се приисква нещо да променя!... И го променям.
    Уважаеми Ваньом именно това е свободата - правото на избор, тогава когато искаш, където искаш, във време, което ти да определиш, да бъдеш, с този, с който ти е приятно и толкова дълго колкото ти е нужно.
    Явно не съм добра в есетата, щом не става ясно, какво всъщност имам да кажа! Благодаря, накара ме да се замисля!
    Бъди здрав!
  • ' летецът - свободата е да стъпя на Земята. '- Дали?
  • Да,свободата е в това да не избираш,съзнателност без или-или..каквото дойде... Поздрав!
  • Свободата е правото на избор!
    Свода е , дори ако поискаш да бъдеш роб, защото така ти харесва!
  • Браво!!!
    Среднощни поздрави!
  • Хубави мисли и на мен ми хареса есето.
    Поздрави!
  • свободата е отговорност...понякога непосилна...
    много хубави мисли прочетох...харесва ми написаното...
  • Цитатът от "Немили-недраги" казва, че истински свободен е този, който няма какво да губи.
    Свободата е право на избор. Обвързване, което ти дава крила за полет...
    Това разбрах от есето ти, Капка, и съм напълно съгласна с теб.

    А доколко е сполучливо, не съди от количеството посещения.
    Те невинаги са критерий за стойностите на една творба.
    Това разделение по жанрове в този сайт се отразява неблагоприятно.
    В "Хулите" всички видове творби са на една страница и човек поглежда - от лирическия стих - до откъси от романи.
    Благодаря, че спря до мен, та прочетох това прекрасно есе, с дълбоко философско съдържание.
    Поздрави!
  • Определено последният ми опит за есе не се хареса!
    Ще опитам нещо друго! Лека нощ!
  • едно достойно зрънце в тази безпределна тема
  • "Недей така, момиче малко,
    в тоз ранен час, луната е тъй жълта,
    и таз възхита твоя
    дали пътеката ми няма да обърка!"

    Прекрасно и репликата и разказа.

    Ето моята реплика:

    Луната нека да е жълта,
    звездите нека да блестят,
    любовта не бива да е мъртва,
    не бива чувствата да спят!
  • Трябва да го прочета още веднъж!
Random works
: ??:??