Mar 24, 2010, 6:54 PM

Мол и безистен или гримасата на лъскавата долнопробност 

  Essays
1423 0 4
1 мин reading

Текстът, който следва по-долу, написах и публикувах в един сайт преди три години. Сетих се за него поради нашествието на молове в София напоследък. Те - моловете, имат и някои добри страни, естествено, но...  :(

      Ето го текста - без промени:


      Преди седмица, не по мое желание, за пръв път посетих софийския мол - огромен! -  на "Стамболийски" (в София). Обстановката не ми беше приятна - лукс, въздух в затворено пространство с примеси на миризми от субстанции, създадени да предизвикват приятни усещания - но насила, в случая. Модни за момента, нищо неозначаващи  и безлични динамични музикални произведения, израз на примитивна полупросташка жизненост, струят едновременно с различна сила от всички помещения и халета, някъде непоносимо високо пуснати. На най-горния етаж има заведения за бързо хранене, кафенета, барове - един беше ама точно като дискотека - страшно гърмеше музика в него!... Цените са почти двойни на всякакво ядене и пиене. Из мола, освен обикновени хора, щъкат и някакви сноби - парии (и сред персонала), за които фактът, че се намират на такова "луксозно" място явно означава реализация на немалка част от идеалите им...
       Изобщо - не особено приятно за мен място...
       Малко след това, поради работа, която имах да върша, попаднах в безистена при "Колоните", на "Пиротска", където минава трамваят. Нищо особено не е този безистен. Сградата, в която се намира, е стара, но не е в окаяно състояние, самият безистен е общо взето чист, поддържан, тих. В него има малък ресторант, тип гостилница, има и две маси, изнесени навън. На тях обядваха скромно няколко обикновени мъже, една възрастна сама жена.
      И в тази леко метафизична обстановка тихо се чуваше музика - една от най-добрите и известни песни на Саймън и Гарфънкъл....!!!
     Какъв друг би могъл да бъде резултатът, освен примерно 5:0 в полза на безистена спрямо "мол"-а!

© Фабер All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Genito,Мога да Ви отговоря с вица за петте евреи,
    които промениха вижданията ни за света:
    Мойсей казва "Всичко е в главата".
    Христос повелява, че "всичко е по-надолу – в сърцето",
    Маркс учи "всичко е още по-надолу – в стомаха",
    Фройд твърди, че " всичко е още, още по-надолу ... ",
    а Айнщайн обобщава "Всичко е относително"
  • Чета и мисля, прав сте!
    И мола и безистена, макроикономистите (по-точно политикономистите) биха определили, че са част от системата за "справедливо" преразпределение на националния доход. В своята еволюция човешкото общество е добре ошлайфало инструмента за експлоатация на човешките страсти (според мен разбирай човешките слабости) и на който "му е по-слаб ангела" е по-лесна плячка за "хиените"(така в случая обозначавам определените според търговския закон субекти, като "търговци" - но това е отделна тема).
    Та, и мола, и безистена, и сергията и оня "мургав търговец" дето продава в движение по улиците цигари, гащи, чорапи са плод на еволюцията на човешките отношения под "натиска" на законотворческата продукция на политиците. И техните интелектуални напъни са подсъзнателно обусловени да оцелеят лично, не като фигури в обществената йерархия, а като субекти в борбата за преразпределение на националния доход. А, както е по същество, националния доход не може да се яви като резултат на спекула. Той е единствената реална величина, която можеш да лъжеш като я мериш с неточни единици, но реално "или има сирене", "или няма сирене" - не можеш да разпределяш нищото.
    Чета и мисля, прав сте!
    Вярно една държава може да излъже друга, но сумата от лъжите на лъжците и заблудите на излъганите е винаги равна на нула в рамките на човечеството. Откраднатото от окрадения е у крадеца!
    За отделна държава, ако заблудите са повече, значи че има друга (или други) държава(и), която(които) лъже(лъжат)! И, за да е излъгана една държава са виновни управляващите, но причина може да са и самите икономически субекти - управата е длъжна да внася ред, така, че никой да не лъже, освен ако не насочва лъжещите да лъжат вън от държавата. И понеже, тя държавата, не може открито да протежира лъжците, то тя се е научила на политиката на негласните компромиси.
    Така т.н. развити страни са се сдобили с богатствата си, а сега "проповядват" своята "загриженост" и "помагат" на "пропадналите" в ранг-листата на държавите. И съвсем естествено никога няма да кажат "как са спечелили първия си милион", а напротив "от девет дерета вода ще носят", за да ни омайват как да постъпваме. Да живее демагогията – нима не е видно, че това изповядват.
    За тях "светая светих" – скрития мотив е: Никой "да не им разбутва къщичката". При държавите това е механизма на "лъженето на заблуждаваните". Това е драмата на "изоставащите" в тоя свят. Лошото е, че наред с "големите братя" се намират лоялни на тях лакеи вътре в "изоставащите". Нищо не е случайно, това са непризнати закономерности. Запитали един мъдрец, кое е имало най-много на Земята и той казал: "най-много имало шашкъни". И е бил прав! Жалко, че в тази категория са и порядъчните хора. Към тях "успелите" на практика говорят едно, но в същност негласно подсказват, както е казано в един виц (само фрагмент от него): " Срещнали се две неща, едно Нищо и едно Нещо. ... Е-ей Нищо, казало Нещо-то, слушай да ти кажа нещо, ако искаш да си нещо, вземи едно държавно(разбирай, чуждо) нещо, направи го свое нещо и не се плаши от нищо... "
    Покойният академик Кирил Василев казваше "Мошениците и глупаците са диалектически свързани"!
    Е, къде сме ние, които се борим за "големи братя", за чужди инвестиции, за разходки в моловете, за помощи, за разни подаяния и за тоталната ни зависимост от банките(които са най-нелоялните "съдружници" на честния човек, но това е отделна и обширна тема)???!!! ! Сноби ли сме, или...?
  • Простотията ще спаси света от оцеляване...
  • Аз честно казано бих дала 6:0.Незнам защо хората предпочитат да се загубят в тълпата, сред шума и задухта, вместо да намерят себе си сред тишината
Random works
: ??:??