Apr 30, 2009, 9:33 AM

(Не) Образованите 

  Essays » Personal
1491 0 11
1 мин reading

 

В нашия блок живее една жена на около 50 години. Тя е лекар. Престижно! Тя много рядко се усмихва! Тъжно! Поздравява избирателно. Нормално! Всъщност не съвсем. Поздравява само тези, които имат... образование - висше. Смешно! На мен поне ми е смешно. Вярно, че хората са различни, но все съм си мислела, че когато казваме „Здравей", го казваме на човека, а не на кетапа - освен ако някой не си го носи като щампа на блузата, защото за друго не става.

  Как така някой, който има претенции за образование и ум, може да мисли толкова ограничено, толкова тесногръдо. Дали и пациентите си подбира според образователния ценз?

  И колкото и да се опитвам да намеря нормално, разумно обяснение - затруднена съм. Не мога да приема, че дипломата прави човека. Особено като се има предвид, че в последно време те са като почти всяка стока и може да се закупи срещу определена сума. Което и обезсмисля  целия процес на обучение, както и притежанието на въпросния документ. И откога хартийките определят някого колко е човек? И колко е стойностен?

  Всеки човек си има достойнства, които не зависят от образованието. Може да е умен без да е образован. Имах един колега, който не беше висшист, но слагаше в джоба си всички такива. Защо не е учил? Ами не зная - може би не е имал възможност. А може и да не е имал желание. Това е без значение. Той имаше „слонска" памет, умът му беше бърз, гъвкав; определено можеше да мисли.

Човек  може и да е талантлив без да е образован. Майка ми, например, рисува много хубаво, но няма документ. Това не я прави по-малко кадърна.  Това са само прости примери. Няма да изброявам всички необразовани гении - нито в световен мащаб, нито в национален. Нима всички те са хора втора ръка!?

  Разбира се, че не подценявам образованието, нито хората с образование. Но не може да изграждаме мнение и впечатление за някого само заради дипломата. Не че не може. Явно е възможно. Дали е обективно? От друга страна трябва ли някой да се интересува от мнението на хора, които не могат да видят същността? А същността - тя е в сърцето, в душата, в ума... А не написана (напечатана) на хартия и събираща прах в някой шкаф или пък дори и окачена в рамка на някоя престижна стена.

© Мария Петрова-Йордано All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Благодаря, Джилиън! Поздрави!
  • Поздравления за есето,много е силно.И аз не съм съгласна,че високата образованост те прави стопроцентово човек.Определено снобарството не влиза в представите ми за човечност.
  • Безжичен, благодаря за мнението! Може би всички тези неща са вследствие именно на простащината! Поздрав!
  • Съгласен съм напълно. А по отношение на простаците и простотията - не мислите ли, че в България те са по-голям проблем от даже от икономиката, безработицата, престъпността, образованието и т.н. и т.п.?
  • Илияна, благодаря за мнението! За съжаление много са простаците! Поздрави!
  • Човекът е Човек не според дипломата и образованието, а според същността на духовността си, ако има такава. Простаци с висше образование има колкото искаш. Най-мъдрият, мил и възпитан човек, когото съм срещала, никога не беше ходил дори на училище. Но от него биха могли да се поучат много професори. Отново засягаш чудесна тема за размисъл. Благодаря ти за "размислянето".
    Поздрави!
  • Нели, здравей и благодаря! Знам, че не си! хаха Поздрави!
    Любо, не само че е възможно, но и е вярно. Между другото има още една нафукана дама от блока- с висше, но щеше де дойде в повече и я спестих! Благодаря и поздрави!
    Дими, колко правилно. Затова ми харесва тук! Дори и през сълзи усмивката е усмивка! Поздрави!
  • (Мария) Възможно ли е това? Жалко, ако е истина!
  • Добър ден,Мария!!
    ) Хахахах!! Аз не съм лекарка..Хахаха!!И поздравявам
    Поздрав с прегръдки, приятелко!!(
  • Дими и Дими, благодаря за мненията! Поздрави!
  • Като "лекарката" хора бол... Мисля, че са комплексирани и това ги прави нещастни."Тя много рядко се усмихва"- какво по-лошо от това.Хубавото е, че ти отново си оригинална. Поздрави и ведро настроение.Дими.
Random works
: ??:??