Apr 11, 2013, 1:11 PM

Свободата 

  Essays
4021 0 2
1 мин reading

Човекът не е свободен, защото е самата свобода - Жан-Пол Сарт



  Какво означава човек да бъде свободен и като цяло самата свобода? Ако отворим речника, ще намерим следното определение: Възможност за проява на собствената воля; Отсъствие на ограничения или робство. Да, като цяло е това, но също така свободата е висша ценност на човека и не случайно всеки се стреми към нея!
  Човек е самата свобода. Дали наистина е така, както твърди известният представител на Екзистенциализмът Жан-Пол Сарт? Според мен, свободата е заложена на първо място в средата, която ни заобикаля, и след това в самите нас. Трудно е да се наречеш свободен в днешното време на забрани и ограничения. Можеш да носиш свободен дух и да не можеш да живееш без свобода, но свободен човек можеш да бъдеш, само ако ти разреши обществото. Точно обществото му предоставя онези удобства, които са му нужни за оцеляване, затова е непосилно да не се подчинява. Свободата, освен висша ценност, е и едно голямо бреме за човек. Когато си свободен, освен че взимаш самостоятелни решения, ти трябва да носиш и отговорността за последиците от тях. Днес може би всички си мислят, че сме свободни, защото можем спокойно да изразяваме нашите мисли, желания и идеи, ала всъщност са неколцина тези, които осъзнават, че човек с всеки изминал ден се превръща в машина, подчинена на дадена организация или на друг човек. За това всеки търси своята свобода днес, но не знае как да я придобие.
  И като за финал мисля да спомена просто една мисъл на великия Жан-Жак Русо, че човек се ражда свободен, а всъщност навсякаде е в окови.

© Мария Петкова All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Свободата е толкова относително понятие...всеки влага своя мисъл и смисъл..и ако не искаш да си в оковите на обществото имаш избор да отидеш да живееш в гората или някоя комуна, където ще имаш сходни интереси...избори има, но дали имаме смелостта да го направим, да живеем според разбиранията си или само знаем да хленчим и да казваме как е правилното...Харесвам, когато човек се замисля над тези въпроси и те оценявам за това. Не спирай до тук!
  • Много интересно и същевременно стойностно.Така бих описал разсъжденията по тази тема. Имаме някои различия в представата за свобода, но като цяло имаме сходни мисли.
Random works
: ??:??