Sep 1, 2015, 1:41 PM

Заобиколени ли сме от социопати и психопати? 

  Essays » Social
1710 0 6
4 мин reading

              ЗАОБИКОЛЕНИ ЛИ СМЕ ОТ СОЦИОПАТИ И ПСИХОПАТИ

 

  Дълго време се мъчех да си обясня чудовищните злодеяния, които човечеството е извършвало, все още върши и ще продължава да извършва. Вероятно същите неща са се опитвали да си изяснят повечето хора. Разбира се, имам предвид тези от нас, които са част от еволюционния процес.

  Най-накрая мога да се обоснова относно ниското си мнение за човечеството. Разбрах основната причина, поради която на света е имало, има и ще има толкова много жестокости.

  Всичко започна съвсем случайно. След поредното предателство, след поредния човек, който ме нарани, аз си казах: “Мамка му, заобиколен съм от психопати!”. Тогава се изсмях на тази своя мисъл. Казах си: “Стига, не може всички да са ти виновни! Несправедливо заклеймяваш хората с такива жестоки етикети.”

  След няколко дни обаче си казах: “Абе, така и така ми е скучно, я да се поразровя в нета и да разбера какво всъщност представляват психопатите”. Така и направих. После се обърнах и към книгите за серийния убиец Декстър, на които отдавна бях хвърлил око. И колкото повече четях, толкова повече разбирах, че първоначалното ми предположение за хората е било правилно.

  Джеф Линдзи например, авторът на книгите за Декстър, се е консултирал с много психиатри, за да може да напише романите си. Авторът казва в едно от своите интервюта, има го в youtube, че останал шокиран, когато един психиатър му казал, че психопатите са 20% от населението на света! Заради голямата цифра, разбира се, предполагам, че психиатърът е броил и социопатите, но и в двата случая става въпрос за хора, които не могат да изпитват чувство на вина или състрадание. Естествено, вероятно докторът е имал предвид само диагностицираните психопати и социопати. Сами можете да се досетите, че повечето въобще и не са диагностицирани. Те няма да отидат на психиатър и да му кажат: “Абе, докторе, много ми е тежко, че не мога да изпитвам мъка и вина”. Социопатите и психопатите не страдат по този начин, т.е. единствените случаи, в които те биват диагностицирани, са когато родителите забележат, че детето им се държи жестоко с животните и не изпитва вина. В такива случаи обаче, чрез терапия, на детето може и да му се размине, и да не израсне като психопат или социопат. А другият начин, по който такива хора биха могли да бъдат разкрити, е, разбира се, ако убият някого. Макар че повечето от тях не извършват убийство през целия си живот.

  После се обърнах към книгата на д-р. Марта Стаут “The Sociopath Next Door”, където се твърди, че социопатите са около 4% от населението на света. Пак става въпрос само за диагностицираните. 4% означавало един човек на всеки двадесет и пет души. Само за сравнение ще отбележа, че в същата книга е споменато, че хората, страдащи от хранителни разстройства, са 3,3%. А шизофрениците са 1%. Напомням ви, че хранителните разстройства и шизофренията, най-вероятно, се диагностицират винаги, защото не могат да се крият за дълго. Човекът страда, другите го забелязват и т.н., за разлика от психопатите и социопатите.

  Нека да направим една елементарна сметка. Ако се доверим на психиатъра на Джеф Линдзи и считаме, че психопатите са 20%, тогава това значи, че пет от двадесет и пет  души не могат да изпитват състрадание, любов, вина и пр.

  А ако са само 4%, както твърди Марта Стаут, аз бих добавил, макар и малко наслуки, още 4% към тях като недиагностицирани, макар че съм сигурен, че недиагностицираните са дори повече, това означава, че ако социопатите и психопатите са 8%, значи двама на всеки двадесет и пет души са неспособни на емпатия.  

  Пак припомням, защото е важно да не забравяме, че недиагностицираните, по пътя на елементарната логика, трябва да са много повече от диагностицираните, които се отчитат в статистиката, тъй като повечето социопати и психопати през целия си живот не извършват убийство. Тоест, трудно е да бъдат изследвани. Следователно, без съмнение, една огромна част от населението на света би могло да гледа как разфасоват малки кученца, без да изпита каквото и да било чувство на съпричастие! И тези хора са съвсем реални! Те са сред нас. И вие познавате такива хора, без значение дали сте се замисляли за това. Ако познавате човек с хранително разстройство или шизофреник, то знайте, че вероятността да познавате социопат или психопат е много по-голяма.

 Още ли се чудите защо на света са се случвали, случват се и ще се случват толкова много чудовищни жестокости?

 

© Галифрей Михайлов All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Прочетох произведението,прочетох и коментарите по-долу и какво да ви кажа...аз или съм много наивна или много глупава! Все ми се вярва,че хората по природа са добри и състрадателни и че трябва нещо да не им е наред,за да са жестоки и зли.Според мен няма зли хора,има такива с психични проблеми! Тоест,за мен всеки убиец и терорист е психопат!
    Галифрей,ти често зсягаш тези теми и те явно те тормозят,което говори за теб,че си добър и чувствителен човек. Но не се терзай за грешките на човечеството! Винаги ще има омраза,злоба,расизъм,дескриминация и т.н.
  • Г-н Михайлов, много Ви се извинявам, че използвам коментарното пространство предназначено за Ваше произведение, но към мен е отправен въпрос, на който ми се иска да отговоря.И така-
    г-н Коев, аз не съм чувала за този случай, така че нямам основание аргументирано да коментирам нито касапина, нито случайността на сполетялото го. Моето мнение е само в областта на предположенията.Щом е демонстрирал удоволствие от акта на заколването много вероятно е този човек да е имал психо-проблеми. Но професията на месаря е нужна. Да не забравяме, че човешкото същество е създадено така, че за да съществува е необходимо да консумира и месо.Вегетарианството,според мен, е противоприроден избор, но това е тема за друг много голям разговор.Има хора /месарите/, които извършват това, за да си изкарват прехраната.Липса на подходящ по сила и умения човек при домашни условия принуждава много хора да извършват този акт, без да им е приятно.Просто по необходимост.Дали тези хора са убийци?.
    А дали касапина случайно е сполетян от случилото се? Ей богу -не знам.Може би това е отмъщение на лична основа.Някакви стари дрязги Знам ли? Може би трябваше да отговоря- божие наказание. А кой според Вас трябваше да извършва дейността на касапина.И въобще, не си ли представяте, че той е демонстрирал удоволствие, за да оправдае дейността си, необходима за обществото? Разни неща може да се кажат.Що се отнася до сънищата. Ние бабите спим малко и често тревожно. За какво ли не мисли човек нощем. Но аз съм намерила лек против кошмарите. Нощем до леглото ми звучи лека, много приятна камерна музика, подходяща за добър сън.Предпочитам цигулка. Така че няма никаква опасност да сънувам кошмарни убийства.Поздрави!
  • Г-н Порчев, далеч не съм търсил информация само от мрежата. Познавам много такива хора и не съм трягнал да я търся тази информация само за да се правя на интересен. Имам си много наблюдения. И най-лошото не е това, че има социопати и психопати, а това, че хоратя намат достатъчно информация за тях и не могат да се предпазват. Както казва Марта Стаут, социопатите са опасно луди хора.
  • Уау! Не очаквах да има такъв интерес. Благодаря ви. Повдигате много тежки и важни теми, затова ще се опитам да отговоря на всеки поотделно.
    Г-жо Врачовска, жестокостта наистина е заложена в самия живот. Обаче това е една друга тема. Животните, включително и човека, са принудени да убиват, за да оцелеят. Това доказва колко хаотично и несправедливо нещо е Вселената. Но не забравяйте, че ако животните си имаха достатъчно храна, рядко щяха да убиват, за разлика от човека. Иначе не мисля, че трябва да ни пука за чушките и доматите, защото човекът би трябвало да се храни предимно с такива неща, за да е здрав, а и чушките и доматите не пищят, докато ги откъсваме. Т.е., няма как да видим страдание, на което да съчувстваме. Иначе за агнетата съм съгласен. При положение, че сме заобиколени от храна, може би не е нормално да се консумира чак толкова месо. Може би някакви машини би трябвало да убиват тези животни или поне да не ги заколват, както почти винаги се случва, с изтъпени ножове. Т.е., за да не се променя технологията на убиване на тези животни, значи на хората наистина им харесва да го правят. Не съм съгласен с Вас, че хората, които бият кучетата си са малко. Познавам прекалено много хора, които не само ги бият, но и ги захвърлят, когато разберат, че трябва да се грижат за тях. Бих добавил и домашното насилие, така че тези хора са много без съмнение.
    Г-н Коев, съгласен съм, че нервните разстройства са най-много. Те са и най-страшни, защото предизвикват убийства и самоубийства. Обаче не толерирам историите за фотосинтезиращите хора и подобни глупости. Това е чудовищно вредно и е от хранителните разстройства, които съм споменал в есето.
    Г-н Илиев, Вашият коментар е много мъдър, но не съм сигурен, че всички социопати се възприемат като нормални. Повечето от тях разбират, че нещо не им е в ред, но това просто не ги трогва. Те започват да се преструват, че имат емоции, за да не бъдат изхвърлени от обществото, да монипулират хората и често да ги измъчват.
    Г-н Виктор, не ми е известно психопатите да нямат чувство за самосъхранение. Точно обратното е. Те биха пожертвали дори собствените си деца, за да се измъкнат от неловка ситуация. Но може би сте прав в това си твърдение, но само за социопатите, които са много по-импулсивно от психопатите и често избухват и вършат престъпленията си пред много хора. Те губят контрол и понякога чувството си за самосъхранение.
    Евелина, не мисля, че откритостта и разбирателството отдавна са изчезнали, но определено са застрашен вид. Но фактът, че има интерес към есето ми от страна на толкова интелигентни хора, колкото и нескромно да звучи, ми връща малка част от надеждата за човешкия род.
  • Прекрасен финал..., - излиза от четивото..., че на този етап процентът на емпатия е надхвърлил максималната си стойност..., голяма част от обществото ни не споделя и не разбира чувствата, емоциите, нуждите и тревогите на другите около него..., с други думи разбирателството и откритостта между хората - отдавна е изчезнала...
  • Г-н Михайлов,Стана ми интересно написаното. Хареса ми. Накара ме да се замисля, да поразсъждавам. И реших да ти кажа мнението си по темата.Не е задължително да се съгласиш с мен,но ако все пак го одобриш ще се радвам.
    И така:социопати, психопати-жестокост, чувство за вина,състрадание. Според мен жестокостта е заложена в основите на живота.Не реагирай моля те, чети по-нататък. Значи". . .не извършва убийство. .".Какво е убийство? Да прекратиш нечий живот. Е добре, като откъснеш краставичка или чушка от стъблото- това не е ли убийство?Краставичката, чушката са живи по своему-по растителному. А когато на Гергьовден разфасоват агнето, за да го опекат, дали демонстрира състрадание друг освен някоя превзета кукличка, желаеща да е оригинална.Не, никой не плаче, не страда, не се тръшка. Е, има понякога малки изключения, но те са рядкост. И какво излиза, че за да живее човека, трябва да се храни, а за да се нахрани трябва да убие. Друг е въпросът, че има хора които изпитват удоволствие от акта на убийството и от другите форми на насилие, от демонстрирането на надмощие, понякога даже безцелно. Според мен тези хора съвсем ни са толкова много колкото световните статистики сочат. Такова нещо ,мисля си, не може да си прикрие Тези хора според мен не крият, а напротив афишират перверзните си болестни наклонности. Сигурна съм, че всеки, ако се замисли, ще се сети за някой когото познава и знае, че той например бие кучето си просто така,за удоволствие, проявявайки отвратителна жестокост.Но ще се съгласиш, че тези хора не са толкова много.
    Друг е въпросът при социопатите. Според мен асоциализацията все повече ще завладява света. Мисля си, че тя ще бъде тежката болест на бъдещето.Дали в обществото на баба ми преди сто и петдесет години са чували за аутисти. А днес, не ми се говори даже на тази тема.Между другото, начина по който ние с теб контактуваме в момента /според мен/ е един от факторите, които ще създават предпоставки за отчуждение и аутизъм.Въпреки, че се опитваме да го наричаме с имена като социална мрежа например.
    Съжалявам, че не съм подгтвена теоритично, но докато ровя в НЕТ-а, докато издирвам материали да се ограмотя по въпроса, ще мине време и може да не успея да споделя мнението си.
    Още веднъж, материала ми хареса, актуален е. Поздрави!
Random works
: ??:??