May 8, 2008, 11:41 PM

Бягство 

  Prose
1120 0 14
3 мин reading

 

До студения болничен зид бе опрял глава  млад мъж. Притихнал, в болезнената вглъбеност на хаотичните си мисли, той сякаш се усмихваше... Наоколо бе пусто... Тук-там се мяркаха посетители, приведени от грижи по своите луди...

Вятърът донасяше от близката детска площадка смях и радостна глъчка, сякаш ангелчета лудуваха по пухкавите облачета...

Емануил се усмихна сякаш на себе си. От две години болничните стени затваряха душата и мисълта му. Лудницата  бе  капан за  привидната хаотичност, която настъпва в човешкото съзнание след някакъв житейски удар...

Напуснеше ли тясната болнична стая, той присядаше до каменния зид, с надеждата да бъде озарено с радост, измореното му от сънотворните съзнание... Преди  се увличаше от философия и теология... Години наред се измъчваше с разрешение на въпросите за смисъла човешкото битие и безсмъртието на душата... На практика тези въпроси не трябваше да бъдат разрешени... Не бе позволено на човешкия разум да ги осмисли и преоцени...

Идеите, които раждаше вглъбяването му, в повечето случаи бяха опасни  и той ги унищожаваще  още в зародиш... Сякаш пред лумнал пожар заставаше поредният творец, който изгаряше с един замах творението си...

В дългогодишното лутане между идеите Емануил игнорира себе си.

Забрави да живее, да обича, да се радва  на същественото в живота. Не се научи, защото поставяше всяко човешко усещане на масата за дисекция, но никога не успя да стигне до тъканта му и се разстрои... Дали лудостта бе смелост или проявено малодушие пред запазването на тайните...

- Чичко, хей, чичко! - нечий глас го изтръгна от поредната зарадила се идея.

Емануил се огледа объркано. През малкия процеп на зида надничаха любопитни сини очи. Той се усмихна неволно...

- Ти тук ли живееш? - питаше детето.

- Не, тук никой не може да живее... Тук сме временно, докато прескочим зида - казваше уверено Емануил.

- Защо, не ви ли обичат там?

- Любовта е зад зида, там, където си ти... Мен обаче нито там, нито тук някой е обичал. Бягах от онова, което прави  хората добри, а именно любовта към себеподобните...

- Чичко, аз съм на 5 и не знам със сигурност какво е добро и  зло, какво е любов.

- Никой не знае със сигурност... Уморени сме от вечното бягане, от онова чувство, което ни прави човеци... Хванем ли пеперуда, бързаме да накъсаме крилата и.  Така погиват любовта и доброто... Човеци сме, но дали всичко ни е позволено?

- Чичко, защо си накъсал крилата на своята пеперуда?... Красотата трябва ли да се руши? Ако прескочиш зида, ще тръгнеш ли да търсиш нова пеперуда, с която да сториш същото? Каза, че не са те обичали. Но щастлив ли ще си, ако унищожиш онова, което те прави човек?... Крилата трябва да се галят, а не да се късат...

Емануил размисляваше върху детските въпроси. Той съзнаваше как един, още неузрял физически човек, прозира същността на онова, което бе измъчвало съзнанието му години наред.

- Човешките усещания са крилата, с които се прескача зида... Там  обаче трябва да има някой, за който си струва този полет... Който да те обича...

- Нали аз съм тук... - казваше с обич детето.

 

 

 

 

© Петя Стефанова All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Оценката ти за словата ми, значи много! Благодаря!
  • Думите ми ще бъдат излишни!
  • Благодаря ви!
  • Браво Петя!!!
  • Много си мъдра за годините си Петя, и много, много добра! Бъди! Поздравления!!!
  • Много хубаво...развълнува ме...
    обичта между хората е начин за оцеляване...
    и хубавото е, че я има...с обич за теб, мила Петя.
  • Вкусът е солен!
    Поздравления!
  • Притихнал млад мъж до оградата...
    Видях го...и ме заболя...
    Но обичта я има и протяга ръце
    към него...
    Дано му помогне отново
    да полети!!!
    Развълнува ме,Петя!
    Разказваш много добре!
    Поздравления,с обич!
  • Благодаря за топлите думи!
  • Изключителен разказ, Петя!

    Разтвори крилата си за Полети!
    Поздрав
  • разказь е мноо добре , написан , страхотно си се справила , браво !
  • "- Чичко, защо си накъсал крилата на своята пеперуда?... Красотата трябва ли да се руши? Ако прескочиш зида, ще тръгнеш ли да търсиш нова пеперуда, с която да сториш същото? Каза, че не са те обичали. Но щастлив ли ще си, ако унищожиш онова, което те прави човек?... Крилата трябва да се галят, а не да се късат..."

    Аплодисменти за тези думи, Петя!!! Както и за целият разказ!!!
  • Да, част от лечението на лудостта е любовта, защото лудостта е своеобразно бягство от недолюбването. Тогава човек се затваря в свой собствен свят, който гради в измислици.
    Поздрав за проникновенния разказ!
  • Трябва да се бяга с всички сили към любовта към себеподобните! Достигнеш ли я, моли се да бъде вечно в теб! Поздрави за чудесния мъдър разказ, Петя!
Random works
: ??:??