/хич не е фантастика, камо ли хумор/
Хърбърт Уелс е бил оптимист. Явно е вярвал в бъдещето на човечеството, та чак в 802 701 година героят му от „Машината на времето“ открива морлоките / Morlocks/.
Светът тогава се състои от два вида еволюирали от хората човекообразни – морлоки и елои. Морлоките са изкривеното поколение на фабричната класа, която ние знаем като работническа. Буржоазията се е изродила в изнежени елои…
Е, спокойно можем да признаем – Уелс се е надявал тази човешка катастрофа да се случи в далечното евентуално бъдеще, но реалността го опровергава. Морлоките вече се излюпват. Под грижите на властите – просветни, държавни, световни…
За което те си служат с прости примамки и наукоподобни промивания на мозъците. Примери може всеки да даде. Да речем – убеждаването на обществото, че училището е длъжно да възпитава децата. С което се налага успокоение и приспиване на умиращата съвест на родители и близки на децата. А дали училището възпитава – вижда се от всеки реалист. Просто трябва да се огледа.
Казано без усукване – в училище, в клас, дори да не вземаме предвид дистанционното обучение, за възпитание време няма. Няма и възможност.
Още повече, че човек се възпитава от семейството, рода, обществото, държавата. Само дето семейството на практика се ликвидира постепенно и неотвратимо - избягват се брака, родителите са принудени да работят по чужбинско, децата са без контрол.
Родът се е разпаднал. Няма ги местните връзки, мнозина са в града, в столицата, където има място за оцеляване, по-напористите, разбира се – емигрират…
Обществото вече е прогнило и отнесено от ветровете на промените. Никой не се интересува от съдбата на скитащото дете, всеки има свои проблеми и не може да отдели време и нерви за спиране на ставащото, родителите са хем безотговорни, хем агресивни към посмелите да се загрижат за детето им…
А държавата има свои планове. За територията, не за оцеляващото население. Което виждаме в училището. Налагат се хубави системи – като „учене чрез игра“. Само дето учението от древни времена насам е труд, а не забавление. В подходяща атмосфера /не натъркаляни по килими или забавляващи се с компютри/, строга структура /последователност, от познато към непознато/, оценка /от десетки години у нас няма повтарячи, а на учителите, оставили някого на предсказуемо взет поправителен изпит, се гледа като на реликти и се подготвят отстраняването им/…
Но – игра…
Наивен въпрос: защо в Итън от 680 години редът и системата са почти непроменени? Че даже боят присъства като наказание? А може да бъде приет ученик само след препоръка на бивш ученик и то след внимателен оглед от страна на специална комисия?
Няма я модернизацията с игри и забавления. На учениците открито е заявено – бъдещето им е определено, не зависи от кеф и пилеене…
Утрешните елои?
А морлоките – нашите деца…
Обърнете внимание – някои класически западни учебни заведения избягват дистанционното обучение. Защото личността играе огромна роля в образованието. Личността на учителя, очи в очи моделиращ личността на ученика.
Само дето у нас учителите си заминават – по законите на времето. Сега на линия са „децата на демокрацията“ – били ученици в годините на първоначалния хаос, получили дипломи за платено присъствие в какви ли не измислени „университети“ /Напомням – преди 30 години у нас имаше един-единствен университет. Сега има и в Горни мътен трап, делегирано обучение от „университета“ в Лява крива река, профилирано преподаване от изнесеното обучение на Световния университет, факултет на Вселенската академия на нЕуките…/
От лайна злато н можеш претопи…
И още нещо. Ролята на компютрите. В класическите учебни заведения в цивилизованите държави основа е КНИГАТА! Бъдещият ръководител, политик, учен изучава света и получава знания по доказания, консервативен начин – откритие, обсъждане, приемане, изнасяне пред публиката СЛЕД проверка и оценка. В уикито и други подобни претенциозни нелепици може да пише всеки. И всичко…
Демокрация – право на глас имат и знаещите, и невежите. Но най-вече наглите и самовлюбените…
Що се отнася до играта… Дали се сещаме, че играта ВИНАГИ можем да я спрем, да си починем, да променим условията. В живота е различно, нали?
И още нещо важно. Играта е наподобяване на реалността, но не е реалността!
В момента системата се опитва да промени съзнанието на хората. Точно по капиталистически – не са важни стремежите ти, важно е да изкарваш хляба си. Казано направо – ОБУЧЕНИЕ! Не ОБРАЗОВАНИЕ!
Два вида са класическите учебни заведение. За работници и за интелигенти, формално казано. Първите бяха ПТУ-та, вторите гимназии. ПТУ-тата, свързаните с тях техникуми, даваха определено професионално образование. От техникумите се продължаваше в технически ВУЗ, даващ високо ниво, но не обогатяващ творческо-художествения интелект. Е, ако човек иска да е инженер-поет – кой му пречи?
А гимназиите бяха за бъдещите хора на ума. И покрай тях – чиновниците.
Сега има само професионални гимназии. Дървено желязо, казано директно. Съчетание на невъзможното, обаче – въздействащо. Гръмко. И пустословно…
Затова лично аз съм скептик и се отзовавам рязко за форматирането на децата днес. Има ОБУЧЕНИЕ, има и /някъде!/ ОБРАЗОВАНИЕ, обаче май отиваме назад - към ПРОСВЕТА. Към Възраждането. Ако, все пак, обществото реши да спасява децата си.
Защото обучението не е лошо нещо – осигурява професия, хляб, креещо бъдеще…
Образованието е рисково – не ти обещава нищо. Ако успееш… Но малцина могат…
Впрочем, отде ще дойде тоя поминък? Нужните стоки, уреди, инструменти, машини?
Кой ще ги произвежда? Та от училището излизат само бачкатори. Творците или заминават, или са смачквани от дивия капитализъм.
Кого ще ръководят образованите в чужбина?
Или – както казваха дебилите преди 30 години – ще си купуваме, каквото ни трябва. Ток, стоки, машини…
Пари – отде? И защо да ни ги дава някой?
За да инвестират пари, финансистите искат да видят бъдещето. План. Нормален план… Който родните калинки от професионалните гимназии не могат да препишат дори…
А не могат, защото задачата на училището е да им даде тапия. Дори не диплома.
И никой не се интересува от класическата триада на образованието: знания – умения – навици…
Оценяват се куп други неща. Или се получава оценката по пазарен път – срещу съответното заплащане, според търсенето и предлагането.
А децата отрано се разделят на два потока. Към обучението и към образованието.
Ясно е, че не всички могат и ще станат създатели. Интелектът е твърде скъпо нещо – иска да платиш с време, със средства, с труд, с риск, с живота си дори.
И не е за всеки…
Още повече, когато държавата определя създаването на личността като УСЛУГА. Педагогическа услуга.
А от услугата човек може винаги да се откаже.
И да заживее, както си иска и може – като волна птичка…
Какво казва народът за птичия мозък?
И какво е разстоянието по природната йерархия между птиците и разумния човек…
Впрочем, напомням – според Уелс морлоките произлизат от човека. Някогашния…
© Георги Коновски All rights reserved.
преквалификация,.. ученик на средна възраст решава задача по деференциално смятане на дъската,.. пише-брише, изпотен и опушен с тебешир. тих глас на подсказвач '' Колега, виж знака пред скобите ''....