Oct 29, 2016, 2:17 PM

Чаплин (за конкурса) 

  Prose » Narratives
1000 1 7
3 мин reading

– Тате, тази бялата птица каква е?

  Момченцето сочеше към брега на езерцето, който бе зеленясал и отрупан с изсъхнали клони.

  – О, това е чапла, сине. По нашите места често се появяват такива.

  – Малко ми прилича на щъркел.

  – Прилича, но не. Братовчедка е на щъркела.

  – Тате, да не би  Чарли Чаплин да е кръстен на нея?

  Мъжът се подсмихна. Момченцето бе умно и в главата му все се въртяха шантави идеи.

  – Ами… ти как се сети за Чаплин?

  – Снощи мама гледаше един филм с Чаплин на компютъра. Мноооого стар филм, чернобял. Страшно нискобюджетен.

  – Ти как разбра, че е нискобюджетен?

  – Просто бяха скапани ефектите бе, тате. То е ясно.

  – Значи не ти хареса филмът?

  – Е, погледах малко, но не … не ми хареса. Някакъв дебелак гонеше едно голямо пиле, за да го заколи. А пилето беше всъщност Чарли Чаплин. Не че нямаше идея, ама… щом не са били измислили още цветовете, не ми го хвали.

  – Разбирам. Е, това е класика в киното, сине. Ефектите и цветовете не са всичко все пак. А иначе да, на птицата е кръстен. Може би не знаеш, че Чаплин е от български произход. Неговите предци са отглеждали чапли и затова фамилното им име станало такова.

  – Стига бе! Ти ме будалкаш нещо!

  – Ако отвориш Гугъл, ще видиш, че пише, че е британски актьор, но важното е, че родът му тръгва от България. Неговият прадядо е от едно близко село, ей там зад онези хълмове.

  – Абе, тате, ти съвсем за шаран ме вземаш!

  – Да, фактът е малкоизвестен, но си е факт. Нали ти казах за чаплите, прадядо му е гледал чапли. За яйца.

  – Чаплин е много известен, нали? По-известен от Нина Добрев?

  – О, да, определено, и затова трябва да се гордеем, че е българин.

  – Все пак не ми се вярва… – Момчето извади телефона си и започна чевръсто да „гали” екрана му. – Пише, че е англичанин.

  – Нали ти казах, родът му тръгва оттук. А важното е, че фамилията му се е запазила. „Чапла” плюс българското „ин”. Както фамилията на съседа Ванчин, тя също завършва на „ин”. Типично по български. Прадядо му е натоварил яйцата и се е преселил в Англия.

  – А Чарли Чаплин да не би да се е срамувал, че е българин?

  – В никакъв случай, дори заръчал, след като умре, тялото му да бъде погребано в България. Но нещо се оплескало.

  – Не е ли погребан тук?

  – Не, един негов роднина, чист българин, изровил трупа му и го откраднал. Искал да го пренесе тук, но го хванали.

  – Стига бе! Яко, супер яко! Не ме лъжеш, нали?

  – Виж в Интернет, ако не ми вярваш.

  Момчето направи надлежна проверка. Очите му засияха.

  – Вярно бе! Чиста истина! Българин е открадвал трупа му.

  – Ти ако на баща си не вярваш…

  – Вярвам ти, тате. Всъщност онзи филм не беше чак толкова лош, даже доста смешен беше. Ще помоля мама да ми го пусне, за да го догледам.

  – Хубаво.

  – Това е класика, така ли?

  – Да, това означава, че е признат от много поколения заради безспорните си качества.

  – Мама защо не ме светна по въпроса с Чаплин?

  – Тя майка ти не си пада много по историята и не знае някои неща. Но от кино определено разбира.

  – Страхотен си, тате!

  – Знам, сине.

© Стефан All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Интересна хрумка. Поздрав за разказа.
  • А твоята чапла е роднина на българският щъркел! Страхотно! Много ми хареса това превъплъщение! Позррави и за идеята за играта с името. Успех!
  • Поздравления, Стефане! Интересна хрумка. Разказът е повече за Чаплин, отколкото за бялата чапла, но пък е готин.
  • Разсмя ме и се сетих за сина си. Беше около 4 годишен, разбрал, недоразбрал, една сутрин , отивайки към детската градина ме пита:
    - Мамо, Васил Левски футболист ли е?
    Поглеждам го учудено и с лека усмивчица.
    - Защо да е футболист?
    - Ами защото скачал като лъв.
    Толкова съм се смяла на детската логика - как като не разбира нещо си го пречупва през нея, така, че да е истинно.
    Та колко му е Чаплин да е и роднина на чаплата.
  • Приятен разказ, наглед лекичък, но е от силно запомнящите се! Браво!
  • Ех, че ме разсмя! Ама велики сме, велики сме в измислянето. Само дето си нямаме Нобелов лауреат. Ей, я кажи на своя герой да не мъти главата на детето!
  • Подозирах аз, че Чаплин ще да е с корени от югозападната част на родината ни. Нали е всеизвестно - що е юнак и голям чиляк, пък и майстор-разказвач, все е ... И името Чаплин няма как да не произхожда от чапла, нали?
Random works
: ??:??