Oct 29, 2023, 5:15 PM

Джадия 

  Prose » Narratives
221 2 10
14 мин reading

  Беше млада, едва ли имаше повече от двайсет и пет, но погледът ù те караше да застанеш нащрек. Личеше там някакво мъдро спокойствие, което не се връзваше много със свежите ù, покрити с прасковен мъх бузи, сключените вежди, буйните коси и алените устни с едва извити нагоре краища – не усмивка, а хладен намек – също като погледа на черните ù, внимателни очи.

  „Циганка?“, помисли си разсеяно Добрил и неволно се залюбува на стройната ù фигура. Беше в жълта лятна рокля, падаща на дипли покрай малко широките ù бедра и разкриваща идеалните ù колене, а нагоре – остри, тесни рамене, контрастиращи с пълната ù гръд. „Манекенка. Или фотомодел. По-скоро второто, ниска е за манекенка!“.

  – Гагаузка – каза напевно момичето и хладната усмивка отново се появи. – Няма нищо, всички са любопитни, господин Николов. От Малешево съм. Но след коледните празници заминавам. Далеч.

  Тя обърна глава и погледна някъде на север, а Добрил смутено отклони поглед от гърдите ù. Не изглеждаше да носи сутиен. Той с мъка откъсна очи от тези вълнуващи капитолийски хълмове и престорено небрежно се вгледа в лицето ù, все още в профил. Сега се виждаше гърбицата на малко големия ù нос с присвити продълговати ноздри, което ù придаваше леко хищно, но също толкова вълнуващо изражение.

  „Като ловец, подушил плячка и предчувстващ кръвопролитие. Сигурно е заради яркия цвят на роклята и червилото. Кой ходи на интервю за работа с ослепителна рокля с изрязано почти до пъпа деколте и с разголени рамене, и то в самия край на есента?“

  Че беше краят на есента, имаше неопровержими доказателства – там, зад стъклото на прозореца в непретенциозната, грохнала едноетажна сграда, по-скоро – барака, където се намираше офисът му. „Офис“ също беше гръмко казано. Така, стаичка една, с олющени рафтове, покрити с оръфани картонени папки със скици, чекмеджета, натъпкани догоре с шаблони от червен огнеупорен шамот, лъскави, весели мостри на топки, снежни човечета, куклички, мечета, гъбки, висулки...

  Брезата отвън беше вплела отчаяно обсипани със злато клони в тъмната зеленина на бора, сякаш искаше да попие неговата вечнозелена свежест, но знаеше, че това е невъзможно. А той стоеше невъзмутимо – висок и снажен, забил връх в белите ноемврийски облаци, без да обръща внимание на разпиляната шума и сякаш казваше: „Аз съм над всяко злато. За какъв ме имате въобще?“

    Видяла отговора в очите на стария майстор, девойката се наклони към него и го облъхна с аромата на младото си, гъвкаво тяло.

  – Знам, че ще ви кажат, тъй че е по-добре да го чуете от мен. Баща ми е починал още преди да се родя – убит при съседска свада. Ходят какви ли не слухове  – за него и за… нас с мама. Тя ме е отгледала. Когато поотраснах, тръгна на гурбет – ходеше навсякъде, но наскоро почина. От малка съм свикнала да се оправям сама. Чичо ми живее тук, отседнала съм при него. Имам квалификацията и съответното образование, дори повече, отколкото изисквате – диплома от Гимназията за приложни изкуства в София, сертификат от специализация в Лауша, Германия, грамоти и медали от конкурси. Условието ми е само едно: аз съм и дизайнер, и духач на стъклото, и декоратор. Измислям си модела и си го изработвам. С чужди калъпи не работя. Всяка играчка е авторска. Цената е почти същата, може би малко по-висока. Плащате ми на парче. След два месеца, веднага след празника, напускам. Догодина няма да съм тук. Нито по-догодина. Получих предложение, на което никой не може да откаже. Съгласни ли сте?

  Добрил с мъка откъсна поглед от екзалтираните ù, хипнотични очи.

  – Но защо при нас, госпожице… Каракушева? – майсторът прелисти набързо папката. – С тези квалификации бихте могли да работите на много по-престижно място. Едва ли ще научите нещо повече при нас – десетина духачки пенсионерки, една декораторка художничка и един склададжия нехранимайко – синът ми. И аз, който цял живот съм се занимавал с отливане на свещи и едва на стари години се преквалифицирах.

  – Защото ми приличате на джудже – изтърси момичето. – Стар, порядъчен, брадат стопанин пазител на дома – зеленодрешко. И името ви ми харесва – майстор Добрил от Добрич. У вас има нещо… вълшебно. Искам да науча тайната на вашите изделия.

  – Ами ние тайни нямаме, съвсем стандартно производство – измърмори Добрил.

  После погледна смутено зеленото си кадифено сако с протъркани ръкави и тъмнозелените раирани джинси, издути на коленете. Машинално поглади къдравата си, посипана сякаш със сребърен брокат брада. Нима наистина се е увлякъл толкова много, че дори е започнал да се облича като служител в работилницата на дядо Коледа? Ами работничките? Ситно накъдрени, облечени в лен и дантели, посивели и побелели очилати дами, една от които е собствената му жена – госпожа Пелагия.

  Отвън мъжът в черен шлифер се размърда като огромна, настръхнала птица. Наблизо беше спрян автомобилът му – черно БМВ, с лъскави черни колела със синьо-бели емблеми в центъра. Кожената тапицерия на колата също беше черна.

  Посетителката изхвръкна изпод козирката на входа, хвана шлифера под ръка и весело забърбори нещо. Приличаше на ярко жълто цвете, поникнало на черния фон на кавалера си, който също като нея имаше остър, граблив профил, но кожата му беше бледа, а устните – дълги и тънки, почти неразличими на строгото му лице.

  „Това трябва да е Иван Каракушев – чичото!“, помисли си разсеяно Добрил.

  Но още някой беше видял оттеглянето на новата работничка.

  Нико, синът му, излезе иззад ъгъла на бараката и без да вижда баща си, изпрати с дълъг поглед черното возило. После хлътна мълчаливо във входа на цеха.

  Трите жени, седнали за обедна почивка на пейката под брезата, с гръб към прозорците, продължаваха да дъвчат сандвичите си и тихичко разговаряха. Бяха две от духачките – Донка и Зора, а с тях и младата декораторка Биляна. 

  Добрил неволно се заслуша.

  – Каракушевата пък кой вятър я е довеял тука? Невям е дошла при нас да се цани? – извика изненадано леля Донка.

  – Коя, коя? – Зора любопитно източи тънкия си, набръчкан врат.

  Колата вече не се виждаше и бабата разочаровано прибра врата си в бежовата, плетена на една кука яка на работната си престилка.

  – Марга е туй, на Каракуш вампира щерката, от Малешево. Сестра ми е снаха там. Същата като майка си е – джадия! Оназ миткала по странство, а таз си развяваше байрака из София. Разправят – понижи глас леля Донка, така че Добрил трябваше да напрегне слух, за да различи думите ù, – че Драган Каракуша и след смъртта си навестявал Каракушевица, излизал от гроба, тропал на портата им и искал…

  Тук гласът на жената се превърна в шепот и майсторът не можа да чуе какво каза.

  – Не думай! – писна с тънък глас леля Зора. – А, сега се сещам! Тя затуй ли забегнала из чужбините, в чужди къщи да аргатува?

  – Затуй! – отсече Донка. – Затуй и щерка си прати в София, по-далече от Малешево. Обаче след смъртта ù миналата година, кога станаха точно 25 години, откак оня легна в гроба, преди Възнесение, Марга му направила второ погребение.

  – Че има ли ги още тия работи по селата?

  – Има ги! Правят се след седмата година, ама майката приживе не давала да се издума. Работата става така: отчето прекръства с вино, отварят гроба и измиват костите. Ако са бели, починалият е бил праведник и е намерил покой. Ако пък не е разложен – вампир е, пробождат го с нож или с дървен кол, за да не става вече. Като отрили Каракуша, бил цял-целеничък, ама подпухнал и надут като плондер. Навела се Марга да огледа и он вдигнал глава и понечил да я захапе за врата!

  – Майко мила! – изплаши се леля Зора.

  – А тя грабнала една лопата и право вампира по главата. И като рукнала оная ми ти кръв… Отчето Серафим в чудо се видял. Разтреперил се целият, почнал да се кръсти и да ръси със светена вода. Тогава оня кръвопиец пак легнал в гроба. Забили му кол и го заровили. А на Марга от зловонния му дъх останало петно на врата, над лявото рамо. Тя казва, че е от детска ваксинация, обаче не е вярно. Преди го е нямало, всички знаят – нали ходи все като някоя джадия разголена, през лятото е само с по една препаска горе и долу, а краката и гърдите ù – целите навън. Срама нямат младите в днешно време! Разправят, че въпреки че не я е ухапал Каракуша, белязал я. И оттогава се променила. Студена като лед станала и с една ехидна усмивка, сякаш мислите ти чете. Самодива! И че след някоя и друга година, самодивата ще се превърне в истинска джадия – вещица!

  – Ама те са стари и грозни, а тая чума е млада и хубава като картинка! – усъмни се леля Зора, загледана към завоя.

  – Стига толкова! – не издържа младата, която дотогава беше си все мълчала. – Прибирам се! Не мога да ги слушам тия бабини деветини.

  Тя стана нервно и също потъна зад олющената врата на цеха. 

  – Биляна пък защо се разсърди? – попита невинно леля Зора.

  – Хвърлила е май око на сина на шефа. Все около склада се върти. Ама Нико е като сляп. Само едни сметки знае и нищо друго.

  – Преди малко на слепец не приличаше, така се беше зазяпал, все едно беше видял мечка хоро да играе – изкиска се леля Зора. – Биляна също е гагаузка, нали?

  – Тъй, тъй, добро момиче е тя. Къщовница! И каква кесме чорба прави, с крехко месо и тестени резенчета – пръстите си да оближеш!

  – На мен ми харесват гьозлеметата със сирене! – каза замечтано Зора и шумно примлясна. – Обаче момичето е прекалено скромно. Те сега отраканите печелят.

  – Не ù трябва на нея да е отракана – поклати глава Донка. – И аз да имах баща, шеф на банка, с апартаменти и къщи и с вила край Балчик, защо щеше да ми е да съм нахална? Те, кавалерите, като мухи на мед се лепят на такива.

  – Нашият не се лепи – въздъхна Зора. – Ех, младо-зелено, че глупаво!

  …Коледа наближаваше, а Марга все човъркаше Витлеемската звезда, сякаш нямаше нищо по-важно от нея. Беше направила преди това няколко серии играчки – лъскави, ярки, изрисувани изключително умело и с въображение, но после се беше заинатила на тая звезда и не я оставяше ден и нощ.

  Ходеше из Добрич за разни чаркове, замина дори за София и донесе оттам няколко кутии с бои – смесваше ги в различни комбинации, но все не беше доволна.

  Нико често оставаше след работа с нея, наблюдаваше мълчаливо уверените ù движения и си мислеше, че дори и една играчка само да беше направила, пак щеше да е благодарен за тези тихи часове на всеотдаен труд, от които лицето на девойката ставаше някак одухотворено и още по-красиво.

  Почти не разговаряха, но веднъж, когато му се стори, че е в подходящо настроение, я попита за случката на гробището.

  – Това са измишльотини – каза меко тя. – Изпод един камък наблизо излезе змия. Аз я убих с лопатата, гробът се изпръска с кръв. Това е цялата „вампирска“ история. Баща ми е бил бабаит и пияница, биел е мама и е бил много ревнив, а тя му е давала поводи, но той не е вампир. То и аз съм странна. Родила съм се седмаче и в съботен ден. А съботниците могат да различават вампири и да ги убиват. Но това са само легенди!

  – Ти не си като баща си – промълви Никола. – Нито като майка си. Ти си си ти!

  – Знам, затова си тръгвам. Но ще ти оставя дар. Ако искаш. И ако и ти ми дадеш нещо.

  – Какво е то? – попита младежът, а сърцето му примря.

  – Скоро ще разбереш – каза загадъчно Марга и продължи невъзмутимо да работи.

  Два дни преди Коледа пак остана до късно вечерта. Звездата беше почти готова. Нико реши да не я оставя сама, но беше изморен и легна на кушетката в кабинета на баща си. Почти беше задрямал, когато чу шум откъм цеха.

  Стана бързо и наметна якето си. Марга я нямаше. Вратата зееше отворена, а отвън луната, излязла от облак, обливаше всичко с несигурна призрачна светлина.

  Нико видя тънката фигура на Марга да се отдалечава по пътя за Малка Смолница. Тръгна след нея. Почти успя да я настигне. Викна, но тя сякаш не го чуваше. После свърна от пътя и закрачи направо през тъмното поле. На гърба си носеше чувал, от който се сипеше нещо бяло, което тихо звънеше.

  Младежът се наведе и вдигна едно от тия неща. Беше монета – стара, сребърна, с лика на княз Фердинанд. Той погледна към отдалечаващата се Марга. Помежду им имаше пътека от сребро, а чувалът ù не намаляваше, сякаш беше бездънен.

  „Откъде ли ги е взела? Да не е ограбила някоя банка? Или музея?“

  Нико започна да пълни джобовете си с монети, а когато там вече нямаше място, свали якето си и започна да трупа среброто в импровизираната торба.

  В далечината вече се виждаше конната база в Малка Смолница. Марга беше спряла на синора между две ниви. Остави чувала на земята и се обърна към него. Той се затича, препъвайки се под тежестта на торбата.

  – Това искаш, нали? – попита го тя, когато се приближи към нея.

  – Не точно, но и от това не бих се отказал – отговори той, замаян от толкова блясък. –  Не искам да си тръгваш!

  – Не мога да остана, но ще ти оставя подарък. Но искам нещо в замяна – каза задъхано девойката, приближи се плътно до него и докосна с неочаквано топлите си устни неговите, които бяха започнали да посиняват от студ.

  Нико захвърли якето с монетите настрани, свали ризата, после и панталона си. Прегърна я и усети топлината ù как го поглъща.  Когато отвори очи, нея вече я нямаше. Само в далечината видя да препуска черен сръндак с разклонени рога, над него летеше  огромна врана, а на гърба му – самодива в жълта роля и развяваща се дълга коса.

  …Намериха го след няколко часа работниците от конната база. Беше вървял по пътя, стиснал в ръка ризата и якето си, пълни със сняг. Панталон нямаше. Ровил с разранени ръце из преспите и събирал купчини леденеещ сняг. Защо са му били, никой не разбра.

  Диагнозата на лекаря – временно умопомрачение след спорадичен сомнамбулизъм, предизвикан вероятно от стрес и преумора.

  Марга не се появи повече в цеха. Заминала за Финландия, омъжила се там за някакъв аристократ с английски корени, а девет месеца след пристигането си родила момченце.

  Нико оздравя. След година се ожени за Биляна, но за съжаление още нямат деца.

  Той вече не стои над сметките, а има нова страст – ярката Витлеемска звезда, която намериха завита в ризата му след онова среднощно снежно приключение. Все я разглобява и сглобява, изучава механизмите ù, смесва различни бои…

 Всяка Коледа окачва играчката на върха на елхата в цеха и когато светлината я огрее, тя започва да се върти, да хвърля алени отблясъци и от нея се чува мелодия:

 

  Ще изчезнат страх, тревога

  и не ще се върнат нивга:

  днес роди се млада Бога –

  ще възкръсне по Великден.

 

   Нико сваля звездата от върха на елхата и мелодията угасва. После включва компютъра и разглежда дълго снимките на младата, красива лейди Марго Бедфорд  и на усмихнатото момченце – синът ù Драго Бедфорд, който удивително прилича на него.

 


  Разказът спечели трета награда на конкурса „Земя на пещите на колелета“ 2023, Генерал Тошево, който приключи на 23.10.1023 г.

 

 

 

 

© Мария Димитрова All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Петре, и аз не съм чела разказите на другите наградени. Езикът е със стилистична функция, пиша за всякакви региони от България и не е възможно да познавам диалектите в детайли. Пък и ми се струва, че прекалено много не е на добре, разказът би натежал. Използвала съм форма, която хем да има стилистична окраска, хем да е разбираема за всички – мой вариант, резултат от обучението ми по литература в училище. Тъй като в конкурсите има ограничение на обема, се наложи да съкратя обяснението на ястията, но сега има Гугъл, така че не мисля, че е проблем. Благодаря.
  • Интересна история, и професионално написана. Не знам кои са спечелили първите две награди, явно историите им са били по-ефектни. Само на места езикът ми напомня на българите от старо време, но може би само на мен така ми се струва. И аз много обичам гьозлеме. 😊
  • Благодаря. Благодаря и за "Любими".
  • Много хубав разказ! Честито, за залуженото отличие!
  • Благодаря за коментара, Безжичен. Радвам се, че поне едно от произведенията ми наистина ти е харесало 😃
  • Браво! Ето това ти произведение наистина ми харесва!
  • Благодаря, Светла.
  • Честито, Мария! Проникновен и много човечен разказ!
  • Благодаря, Миночка.
  • Стахотен разказ! Много ми хареса Мария! Така хубаво си описала действията на героите си, че пред очите ми изникваха чудни картини! Честита награда! Пожелавам ти още много творчесни успехи!
Random works
: ??:??