Feb 23, 2023, 2:37 PM

"Едно Шкембе, Моля!" 

  Prose » Humoristic
266 0 5
3 мин reading

За шкембе чорбата и още нещо.

Напоследък ме е налегнала носталгията. По онези отминали и позабравени социалистически времена, в които строяхме комунизЪма и вярвахме в „светлото бъдеще“. Не всички, де!

Дори и на покрива на хотел Балкан в центъра на София имаше огромен светещ нощем в червено надпис – „Напред към сияйните върхове на комунизма“. А срещу него гранитния монголоиден вожд сочеше нещо с пръст /имайки сигурно предвид неясното бъдеще/...

Та да се върна на шкембето. Помните ли кварталните шкембеджийници, вмирисани и мазни, с ценоразпис включващ няколко скромни позиции и отварящи в 6 сутринта??

Ценоразпис*

  • Малко шкембе – 6 стотинки.
  • Голямо шкембе – 12 стотинки.
  • Двойно шкембе – 24 стотинки.
  • Филия хляб – 1 стотинка.
  • Лимонада – 5 стотинки.
  • Бира светла – 23 стотинки.
  • Консумативите – лют червен пипер и скълцан чесън с вода и оцет – безплатно и на корем!

Майстора – обикновено дебел и с космати ръце, с навити ръкави на мръсната престилка и с черно под неизрязаните нокти, кълцаше с огромен сатър недоуврялите огромни късове шкембе върху дебела талпа. Кълцаше така, че накрая се получаваха малки парченца. После гребваше с края на сатъра дозата и с отмерено като на фокусник движения я мяташе в мазна алуминиева тас-паничка с дръжка с дупка в средата. После гребваше с черпака  врял бульон от огромен казан и лисваше съдържанието в паницата. Подаваше я през шубера и който иска слагаше в нея лютото и чесъна. Те стояха отстрани, също в мазни паници, като лъжицата за пипера беше клеясала и немита от години. Лепкавите алуминиеви лъжици намиращи се в сандъче отстрани на шубера в комплект с канчетата никога не бяха добре измити.

В зависимост от това, какво шкембе си поръчал /малко, голямо или двойно/се взимаше и хляба...

Не липсваха клиенти и то в болшинството случай, когато с едно „малко“ купуваха по 5 филии хляб...

Редовните клиенти, всички брадясали, подпухнали с тарикатско намигване понякога казваха на майстора – тУри малко повечко, деее! От наведените над врялото шкембе глави понякога се чуваше хълцане, подсмърчане и кашляне в зависимост от това кой колко „безплатен консуматив“ е сложил в паницата...Не липсваше и забърсване с ръкав на носовите секрети...

Масите бяха мръсни, лепкави и мазни. Отвреме-навреме минаваше лелката, грижеща се за „хигиената“ в заведението. Също с омазана и мръсна престилка, като с огромна прокъсана и още по-мазна пачавра забърсваше масите, заляти с шкембе. Пода беше хлъзгав и обикновено се забърсваше пак с мазен парцал след затваряне на „заведението“. Всичко беше мазно, много мазно и много уютно!

Въобще – идилия! Но сравнително евтина. С едно шкембе, с 2 филии хляб и една лимонада или бира можеше да се изкара сито почти цял ден. И то за жълти стотинки...

За има-няма 50 стотинки си се нахранил и си утолил жаждата...А и шкебето си го биваше-не добре измито, но изключително вкусно!

Та такива ми ти работи, уважаеми дами и господа! Другарки и другари! И господа-другари!

Сега трудно ще откриеш вкуса на времето и цената му. Старите квартални шкембеджийници отдавна се преселиха в отвъдното, но почти всички ресторанти, независимо от категорията предлагат „шкембе чорба“. На цени от 3 лева нагоре. Но това „шкембе“ няма нищо общо с онова, което сме хапвали преди доста десетилетия...

Някой ще възрази- да, но тогава заплатите бяха по стотина лева. Не правя паралел. Който умее да прави сравнения и поне веднъж е влизал в квартална шкембеджийница ще може да прецени разликите и приликите между миналото и настоящето.

Бъдете здрави и НАЗДРАВЕ!!!

 

2023 г.

 

© Dimitar Ikimov All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Усмихна ме. Като дете ненавиждах миризмата на шкембе чорба. По-късно, като млада булка, започнах да готвя, да го оценявам. В интерес на истината на много места в момента си има автентична шкембе чорба, при това не скъпа - ей на Красно село една гостилница има, предлагат, май има и още две-три.
    Това, което няма да се върне, е младостта.
    Пуста жалба по младост
  • Японците го наричат мотсуникоме и го приготвят почти по същия начин като нашенците. Само дето там всичко блести от чистота и вместо филия хляб с всяка порция получаваш по две питки с пълнеж от бобена паста и чашка саке. Струва около хиляда йени ( приблизително 14 лева) и е много популярно. Благодаря, че ме върна в детството с този разказ.
  • благодаря за коментара, Силвия! освен хълцането и подсмърчането се чуваха и псувни - "вряло е, дееба"!!
  • Съгласна съм. Голяма работа е. Сега има и 3в1, също си струва да се опита. Колкото до чесъна със сърбащите хора винаги ме е вдъхновявал с всеобщото задоволство, марсоливите носове и зачервени лица. Има някаква магия в това(не на шега го казвам). Преди време смятах да отварям шкембеджийница 🤭. Румънците също го сърбат - чОрба де бурта му казват. Е, не струва толкова евтино сега, 4лв е без хляба, но също заслужава да се пробва. Впрочем, надявам се да си остане така, а не да си го визуализираме с музейна възстановка. Хареса ми как носталгично и натурално си го описал 🙂. Поздрави!
  • Шкембето е голяма работа 😎 Помня пътувахме с дядото 5 часа сутринта по 'Хемус' по времето, когато след Правец все още не бяха построени тунела и моста, .. там, на баира имаше огромен паркинг със много спрели коли ... Дядото каза едно 'Хайде' и по традиция се замъкнахме в крайпътното заведение, където всички нагъваха страхотно шкембе чорба ... повтарям - беше 5 часа сутринта 😎
Random works
: ??:??