Nov 17, 2021, 10:18 AM  

Момче 

  Prose
516 3 17
2 мин reading

  Слънцето още се криеше зад рида в мразовитото, мартенско утро. Тя отвори полусрутения обор и влезе вътре.

На купчина слама лежеше конят. Всъщност това подобие на кон, защото бе толкова стар, че странно, как бе жив още. Краката му бяха възлести и оточни, а по коленете имаше типичните старчески струпеи.

- Хайде, Момче. Трябва и днешния ден, да го избутаме.

Погледна я и много бавно се изправи. В очите му имаше, толкова умора и примирение, че все пак някога ще свърши всичко.

Жената му сложи такъмите и с мъка издърпа ралото, за да му закачи железните колела.

Излязоха на калдъръмената улица и един до друг поеха към нивата, а плугът траколеше след тях.

Докато вървеше си припомни, как го беше взела, почти без пари от едни съседи, защото имал на гърба си бял кръст и това било лоша поличба. Дълго време се чуди, какво име да му измисли, но накрая си остана просто Момче. Не вярваше на поличби и зли сили, независимо че живота и бе само със злини. В селото ги бяха кръстили „ Наказаните”, защото в семейството им вървяха една след друга мъките. Първо умря съпруга и, а тя остана сама с малко момиче на ръце. После следваха болест, след болест и когато дъщеря и се омъжи, още първата година почина. Остана и само внучката, която сега бе само на седем години.

Трябваше да изоре тази каменлива нивичка, тъй като тя бе единственото нещо, което ги хранеше.

На няколко пъти, докато стигнат, конят се спъваше в камъните.

Стигнаха до нивата. Свали колелата на ралото и подвикна:

- Давай, Момче! Нивата чака.

Конят изпръхтя напрегна старите си мускули и ралото затъна в твърдата земя. Вървеше, а от устата му излизаха облачета. Крачка по крачка, залитайки вървеше, изопнал шия и с празен поглед. По едно време плугът заби в камък и подскочи високо. Дръжката му удари старицата в главата и тя се свлече на земята.

Животното се обърна и изпръхтя. На земята лежеше единственото създание, което го бе приютило и обичало, което не го биеше и се грижеше за него. Наведе се и подуши кръвта. Докосна рамото и с муцуна, но тя не помръдна.Обърна се и с всички сили препусна към къщи, влачейки след себе си плуга. Когато стигна, започна да рита с предните си копита по вратата. Знаеше, че малката е там и ще помогне.

Ани, излезе и видя, че конят е с ралото и дишаше шумно.

- Какво има, Момче? Къде е баба?

Той се обърна и тръгна с треперещи крака към нивата. Момиченцето го последва.

Като стигнаха, малката се затича и клекна до баба си.

- Какво ти има? Каква е тази кръв по главата ти?

Буташе отпуснатото и тяло. После скочи и се затича към селото.

Момче, бе застанал встрани. Краката му се подгънаха и падна на земята.

Бе помогнал.

Заваляха малки снежинки.

На неразораната нива белеше кръста на гърба му.

Върху тъмната пръст лежаха две създания, които се обичаха…

 

© Гедеон All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Хубав е разказът ти макар и тъжен, но то такава е била съдбата на бедния български селянин. Смъртта тук е показана като жертвена всеотдайност, макар да е нещастен случай, но и взаимоотношенията човек животно присъстват със същото внушение.
  • Мистерията от коментара на Петър все още ме държи… кои коментари? Кой не е прочел? Какво пропускам? 🤣😅
  • Разказът ми хареса,.. но коментарите - не
    Ами четете ги тези разкази , бе хора,.. амА ДО КРАЙ
    За успокоение - не съм ваксиниран
  • Ееее.. 🤣🤣 любов между роботи! 😍 Прелест наистина неземна! Айдеее!!
  • Ти ли си бил. Тъкмо смятах снощи да публикувам "На море в Космоса 5" Сега трябва да коригирам, щом Габи е жълта. Те ми я пратиха, като резервен робот по трансмитера от Земята. 😊
  • Жаб, даже сайта падна за две минути от мойте ултравиолетови сили. Габи е жълта, защото лилавото и жълтото се допълват… 😍😅🤣
    Кви глупости пиша. Абсолютно не съм расист. Ярко жълто, ей такова 🐥 ама не е пиле, де.
  • Туй полилавяване ша да е от пъпкуваща сепия. Значи да очаквам, че и Габи е лилава. 😊
  • Ти отде мислиш, че пиша. Нали ти казвам бре, ти откак ме прати там и аз отхвърлих замлянската си порода и се прекръстих в Неидентифициран Летящ Зигфрид (НЛЗ). 🤣🤭😆
  • Даа, сега вече си за Космоса. 🤣
  • Прав-променилив руж, бе, Жаб. Да светят бузките в тъмното! 🤣
  • Какъв руж бре 😂 Ти си, се едно та е шибнал ток 320 волта.
  • Жаб, малко руж съм си сложил да приличам и аз на нещо 🤣🤣 направо, изсипал съм бутилката(?) айфон руж с ефекти в ултравиолетово 🤣
  • Зигфриде, ти що си пил мастило, че си таков 😂 Ясноо, минал си курс при Пепи.
    Благодаря ти Миночка.
  • С Пепи: ❤️….
  • Ама истински се натъжих! Хареса ми!
  • На тази земя, всичко ново е вече казано старо. 😊
  • Още един "сополив" разказ.
Random works
: ??:??