Jun 6, 2008, 7:16 AM

От децата се уча как да живея 

  Prose » Narratives
1713 0 22
5 мин reading
 

От децата се уча как да живея

 

 

Симона е слънчицето в нашето семейство. Ние всички я обичаме и боготворим. Всеки й купува лакомства, играчки, дрешки. Защо аз съм й любимка? Защото се държа с нея като с приятелка. И си имаме наши тайни.

Когато беше на четири годинки се влюби в сина на моя приятелка. Станала съм покрай нея приятелка с всички млади майки в градинката, където я извеждам на разходка.

 Всяка вечер като лягахме да спим ми говореше за Иван. Как като го види ще го прегърне. Как като порасне ще се ожени за него. На четири, на четиридесет или на сто години се оказа, че влюбените си приличат.  Обичат да мечтаят и могат с часове да говорят за любимия човек.

Поканих една вечер Иван и майка му на гости. Симона си облече най-хубавата рокля и щом на вратата се позвъни тя легна на пода и затвори очи.

- Защо лягаш, няма ли да ги посрещнеш?

- Искам Иван да ме събуди с целувка като в Спящата красавица.

Отварям вратата, Иван я прескача и влиза в хола. Майка му го пита, защо не поздрави Симонка.

- Защото си имам гадже.

На нея й стана доста криво, но след малко се заиграха. Защо и възрастните не могат така лесно да забравят обидите?! После цяла вечер й обяснявах, че и това се случва в живота, но не е страшно има време ще се влюби отново. Скоро забравихме за Иван, защото тя се влюби във Вальо от детската градина. Вече си говорехме само за него и когато той й каза, че я харесва, тя се влюби в друг.

Когато влюбванията й приключиха започна да не й се ляга да спи и шикалкавеше. Ту й се пие вода или пък е гладна или е забравила да си измие зъбките. Ако е мое дете...как ще заспи само, но аз й угаждам за всичко и даже не се нервирам, а се забавлявам.

Една вечер, докато си пиеше сока в леглото си накапа горнището на пижамката и се наложи да я преоблека. Отворих шкафа и й предложих да си избере някоя блузка, с която да спи. И да я ползваме за пижамка. Тя избра мека памучна розова блузка облече я и си легнахме.

На сутринта станахме и започнахме да си приготвяме закуска. Аз си направих за мен кафе, за нея детско кафе - мляко с какао. Попитах я какво иска да закусва.

- Кроасан, моля!

Погледнах в шкафа, кроасаните бяха свършили.

- Обличай се, слизаме до магазина.

Помогнах й да си обуе дънките и чорапките. Взех якето и тя се намръщи.

- Няма да излезна с тая блуза!

- Симона, под якето никой няма да я види, няма сега да ми капризничиш. Отиваме до магазина, не на ревю.

- Не, няма да излезна с нея.

Леле, полудях. Ама ние сме виновни само й купуваме то се е замляло от дрехи, от хубави по-хубави. Това моите деца да ми спретнат, едно шамарче и са готови, но при Симона дори не си го помислям.

- Добре, кажи какво искаш да облечеш. - Това го казвам на по-висок тон. Тя ме гледа уплашено.

- Бабо, нали се разбрахме, че това е пижама и аз не искам да излизам навън с пижама.

Милата ми тя, аз съвсем забравих.

- О, Симона, извинявай! Колко е хубаво, че те изслушах.

Прегърнах я и я целунах.

- Прекрасно дете си, скъпа моя, и си права.

 

Преди няколко дни се скарахме с мъжа ми. Нали всички деца са при нас , гледаме да не се караме, за да не им вгорчаваме живота, но...така се получи, нерви.

Когато децата бяха малки избягвах да се караме пред тях. Правехме го рядко, просто за да знаят, че и това се случва в живота.

Симона си играе в краката ми и аз й казвам да отиде при мама и татко в другата стая, за да поговорим с дядо й.

- Но, бабо, аз няма да ви преча.

Тя остана и аз трябваше да съкратя речта, която си бях подготвила. Обикновено скандалите ни започват за нещо дребно, но продължават с „А така ли? А когато баща ти... А на чичо ти, на жена му на брат й, зет му помниш ли..." И намесваме родата до девето коляно. Понякога ни се е случвало да затръшваме врати. А понякога спираме да крещим и започваме да се смеем, защото някой е попитал:

- А ние за какво започнахме да се караме, та намесихме цялата рода?

И странно и двамата не помним. Значи не е било нещо важно.

Реших да не викам този път пред детето и се обърнах към мъжа ми.

- Трябва да ти кажа, че единственото, което искам е, някой просто да ме прегърне и да ми каже, че ме обича.

Симона се изправи на секундата и аз я попитах:

- Защо стана?

Тя се качи на колената ми

- Нали каза, че искаш някой да те прегърне.

Прегърна ме и ми каза:

- Бабо, аз много те обичам! Най-много от всички, до небето чак.

Онемях. Колко е простичко всичко в детските главички и как ние възрастните всичко усложняваме.

- Видя ли какво трябваше да направиш?! Да реагираш като детето. И да си спестим куп обидни думи. Вместо това, ако тя не беше при нас, щеше да ми развиеш теория, че ако ти не си ме прегръщал и обичал през тези години си щял да избягаш. Да ми кажеш, че съм капризна и разглезена жена. И аз щях... и ти щеше, а е толкова лесно, само трябва да се чуваме.

Получих най-нежната прегръдка, искрена и по детски чиста. И ми стана леко на душата. Всички грижи изчезнаха моментално.

Затова ще си остана дете, докато съм жива. Защото животът е хубав и трябва да ценим всеки такъв щастлив миг, всяка прегръдка и нежна дума, а не сами да си образуваме нерви за нищо.

- Дядо, сега и на теб ще ти кажа „обичам те, обичам те", ти ми кажи кога да спра.

Останалата част от вечерта посветихме на малката. Заспа между нас с усмивка на уста. А ние си обещахме, че щом започнем да се караме, ще си припомним тази хубава вечер. Дано!

 

 

 

 

 

 

© Светлана Лажова All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Ти ме разби! Може тя да го тръшне с две-три хватки на земята, после да му направи пълна промяна и той да се ожени за баба й, та да не ходи момичето през гората да й носи храна. Нали мъжете са добри готвачи, така разправят. Ще трябва да помислим с тебе за продължение на приказката, имаш идеи, браво, Рия!!!
  • Епизодът с прескочената спяща красавица ме взриви в буквалния смисъл. Колко интересно би било да се напишат нови приказки със същите герои. Например, не ловецът да убива вълка от "Червената шапчица", а обратното. И т. н.
  • Стами, топла прегръдка и от мен! Криско, благодаря ти! Кире, трябва! Маги, да ти е жива и здрава Герганка!!! Има още много да се учим от тях! Последният хит на мойта Симонка е: "Бабо, извинявай, како, обичам те за цял живот, завинаги, да знаеш!" И това по няколко пъти на ден. До скоро ме питаше може ли да ми вика "мамо", сега минахме на "како", очаквам да ми казва скоро по име. Приятелки, какво да се прави. А "како", защото й обещавам, ако ми казва така, че ще й купя сладолед и се започва една веселба...
  • това...все едно аз съм го писала...до буква познато...само дето моята внучка се казва Гергана...много си права, Светле...от децата се учим да живеем...и ако ги слушаме...никога няма да сгрешим...напълни ми сърцето с този разказ...Светла душа си ми ти...с обич.
  • браво светле. Наистина трябва да се чуваме. Браво
  • Сигурна съм, че ще си останеш дете! Умили ме, благодаря, Светлуше!!!
  • Поздрав Светле за топлия разказ,точно така трябва да запазим детското в себе си завинаги !!!
    Една топла прегрътка и от мен
  • Петинко, уча се от теб, скъпа! Мая, аз те обичам повече! Мариола, колко си права! Вики, според мен, всяка баба е страхотна! Ани, наръчник ни е живота, мила! А в детските очи той е хубав. Кой после ни го разваля, кой? Рима, тази прегръдка ме разтопи! Чар, те продължават да ме учат и съм им много благодарна! Анета, нека не забравяме, че сме били деца! Нели, благодаря ти! Ние всеки ден си казваме колко много се обичаме, защото сега се учим да смятаме и..."Аз те обичам 5, не 100. А сто много ли е?" "А аз те обичам едно и нула, нула, нула, нула, това повече ли е?" А колко е...? Всичко изчисляваме с обич. Как да не обичаш такава математика?!
  • Децата са най-чистите и искрени същества. Целувки за теб и малката Симона. Светле, очаквах пак остър хумор, но този разказ ме усмихна, стана ми леко и хубаво и сигурно ще сънувам нещо страхотно. Лека нощ и не забравяйте да си казвате, че се обичате!
  • Толкова мило, Светле!
    Толкова мило!
    Децата ни учат на всичко, което сме пропуснали и ни припомнят всичко, което сме забравили!
  • щом се учиш от тях си най-добрият възпитател
  • Това беше разкошно, особено частта с прегръдката.
  • Ех, Светле... Защо ли като се прибереш един ден с бебе на ръце то не върви заедно с наръчник за ползване, възпитание и всичко останало. Има много да учим от децата. Поздрав!
  • Прекрасна си!!! И сигурно си страхотна баба
  • И аз си пих второто кафе с удоволствие, Светли - благодаря ти!
    (Всички сме еднакви, колкото и да твърдим противното - и в радост,
    печал, караница и в забравата колко е хубава детската психика...)
  • някога казвала ли съм ти, че те обичам?
  • Светланчик, разтопи ме, насълзи ме... ех!
    Ех, знаеш как ми действа написаното от теб, нали?
    А като ви познавам и двечките със Симонка, а и деденцето, няма как да не ти повярвам!
    Ти си една рзкошна, голяма Душа!
    Прегръщам те, мила моя!!!
  • Вилдан, Люси, момичета, радвам се, че ви имам!!! И обещавам дори да се сбръчкам, ще си сложа воалетка и пак ще подскачам боса в дъжда и хич няма да ми пука какво ще си помислят хората. Мен и сега ме заглеждат и цъкат след мен, защото изглеждам сякаш си говоря сама. А аз съм със слушалки и говоря по телефона и се усмихвам. А хората ме гледат със съжаление, но какво да направя. Такава съм си - почти летяща.
  • Светле, ако знаеш каква наслада ми донесе това! По-приятна компания за кафето си, не помня да съм имала! На 100 % съм съгласна с теб, че има на какво да се научим от тях. Това е линк към снимка с такова заглавие Целувки и за теб и за малката Симона, и се надявам скоро да я нацелувам!

    http://otkrovenia.com/main.php?action=show&id=71780
  • Светле, ти самата си една голямо дете...Чета те с голямо удволствие и широка усмивка!
  • Благодаря ти, Павли, много ти благодаря, имах нужда от милите ти думи!!!
  • "Децата са най-добрите учители."
    Майка Тереза
    ...
    Поздрав! Винаги ми е приятно да чета текстовете ти.
Random works
: ??:??