Баща ми все това повтаря, откак получи двата инсулта. - Добре, де, тате, разбрахме го! Кажи нещо оптимистично! Той мълчи, изкривява джуки, както казваше баба ми, в знак на несъгласие. Ама да не става по-зле положението с него, се моля! Хилядократно благодаря на Господ за това, че ми е дал чувство за хумор, особено за тежките моменти от живота ми. Онази вечер, в полусънно, таман заспиващо състояние, чувам сподавения му вик. Изхвърчам като торпила от леглото, забравяйки, че наскоро съм оперирана. Дърпа, да му се не види и шев! Влитам в стаята на баща ми. - ... енко... ема... и... ането! - ми обяснява баща ми, целият зачервен и видимо притеснен. - Защо не спиш, бе, тате? - скарвам му се аз, раздразнена заради болката и прекъснатото ми заспиване. - ... ми... ема... и... ъбите! - изфъфля той. Гледам го право в устата и по движенията му разбирам, че му няма зъбите, демек - ченето, или казано по-интелигентно - зъбната протеза. Оглеждам се - върху масичката до леглото му - наистина ги няма. Боли, мамка му и шев, а на мен ми иде да си хвана корема и да започна да цвиля, което само би ме накарало да се пръсна от още повече смях. Десетминутното търсене се увенчава с пълен неуспех. Няма как да местя масичката и това ме принуждава да викам за помощ. Дъщеря ми, кисела и сънена, се появява с възможно най-мрачната си физиономия. - ... ема... и... ането, шиг.но... фи го е... зял - услужливо обяснява баща ми, с един хем виновен, хем извинителен тон. - Кфо? - ме гледа втренчено дъщеря ми. - Ами на дядо ти му няма ченето, кфо! - успявам да сдържа смеха си. Физиономията на дъщеря ми си връща добре познатата приветливост и хубава усмивка. Тя, с величествените си 48 кг, като един Херкулес, хваща масичката и я измества. Няма го ченето! Обръщаме всичко наопаки, включително и леглото. Няма и няма! Измежду нечленоразделните звуци, излизащи от устата на баща ми, разбираме, че той е убеден, че домашният ни любимец - котарак - е изял ченето му. Което ни дава начална скорост на един страшно див и необуздан смях. Баща ми недоумява защо се смеем. - Извънземните, дядо, те са ти свили ченето! - се шегува дъщеря ми. Дядо й се намусва, и със страшно омразен жест посочва котарака с бастуна си. Този път с дъщеря ми тичаме в кухнята, за да отпуснем гърла като хората. А моята операция болиии! На излизане от кухнята се сблъскваме с баща ми в коридора. Тръгнал е към тоалетната, влачейки единия си крак и фъфлейки нещо по адрес на пантофа си. - Спри! Защо не си обуеш пантофа като хората, ами така се влачиш!- му казвам.. Той ни сочи пантофа с бастуна си. Дъщеря ми се навежда, взема му пантофа и го накланя. Оттам изпадват протезите и, слава Богу, падат на пода и остават здрави. Ама че чене! Ама че пантоф! Ама че операция! Благодаря ти, Господи, за смеха! Лягам си освежена и си спомням думите на баба ми - "Смейте се, смейте се - казваше тя - на възрастните, че и вие да остареете и на вас така да се смеят!". Лека нощ!
Евгения Маринчева
------------------------------------------------------------------ * Разказът е номиниран в конкурса "Очи за себе си" 2007г.
Блокирането на рекламите (Ad Blocker) е в нарушение на правилата за ползване на платформата! Добавете сайта в списъка с изключения във Вашия Ad blocker!
Може да избегнете показването на рекламите, като направите дарение и получите статут на ВИП потребител/Автор ПЛЮС.
Прекрасно е да можеш да погледнеш и приемеш с усмивка всяка подобна случка.
Поздрав и усмивка за теб.