Селцето спеше отдавна. Войниците се огледаха предпазливо и прескочиха оградата. Събота вечер беше, време за бира и визита при Марчето. Прекосиха тихата уличка и се отправиха към последната къща на селото. Там намираха евтино пиене и отпускащи ласки при селската любвеобилна спасителка. Първият влезе, а двамата останаха да пушат отвън. Царевичните ниви просветваха на лунната светлина като картина на модернистичен художник.
След половин час търпението им изчезна и единият влезе да преговаря. Излезе с бутилка ракия и съобщи:
- Кретенът е платил още за час. Ще чакаме или ще вдигаме гълъбите?
Другият погледна бутилката и се засмя:
- Ако до дънцето още го няма, тръгваме.
Отвориха шишето и се облегнаха на стената. Бяха яли постен зелен грах за вечеря и ракията ги захапа с първата глътка като змия. Половинката бързо изчезна, очите им светнаха, хищни и недоволни, и двамата се отправиха към площада по тясната уличка. Там селската кръчма още шумеше и двамата си поръчаха бира. Старците ги огледаха, но никой не ги почерпи. Двамата допиха бирите на екс и първият гениално предложи:
- Зад царевиците има и друго селце. В кръчматата им продават хубаво вино. Само на няколко километра е. На изток или на запад, не помня обаче.
Вторият извади монета от джоба и я подхвърли нагоре. Алкохолът танцуваше между мислите им и те поеха, накъдето мислеха, че е запад, а всъщност си беше изток. Вървяха между градини с високи и бухнали царевици и си представяха топлата кръчма, греяно вино и щедри селяци, които черпят кебапчета и кюфтета, може и някоя кака да има там, да си обършат мерака по нея.
Наближаваше полунощ. Някъде се прокашля петел.
- Виждам селото - потри ръце първият. - По Луната ще стигнем площада.
Вървяха по прашната улица. Къщите, едни - неизмазани, други - облепени с фаянсови плочки, без стрехи и с огромни дворове, всеки с по купа сено, приличаха на омагьосано кралство. Кучетата не се обаждаха, беше подозрително тихо, сякаш селото спеше в приказен сън.
Щом приближиха площада, от кръчмата пропълзя до сърцата им песен. В Добруджанския край музиката е някак различна. Използват се румънски напеви, а мелодията им беше позната. Свиреха я на селските сватби. Без много да мислят, бутнаха смело вратата и се оказаха в центъра на весело празненство. Помещението бе изпълнено с дим, с аромат на скара, алкохол и запотени тела. Войниците преглътнаха заедно. Хората се обръщаха и ги оглеждаха странно. Акохолът в главите им се разреди и те изумени установиха, че сватбарите говорят румънски.
- Мамка му, пресекли сме границата. - включи единият. - Това е другото село, обърнали сме компаса в царевичака.
Двамата се погледнаха в уплах. Ако в поделението станеше ясно, чакаше ги военен съд.
- Добре сте дошли - на развален български ги здрависа възрастен мъж . - Сте войници, сте наши деца. Синове.
Махна с ръка и ги дръпна да седнат. Бързо притича келнер и им сервира пълни чинии с месо и салата, с топъл хляб, от който се носеше изкусителна пара. Двамата, без да свалят фуражките, късаха хляба с треперещи пръсти, дъвчеха с препълнени бузи и не поглеждаха настрани. Беше по-ясно от луната отвън - наяждат се и бегом в поделението, ако не искат да изгният в затвора.
Възрастният мъж донесе дълбоки глинени чаши и ги напълни пред тях:
- Ще пием до дъно за здравето на сина и снаха ми.
Момчетата надигнаха чашите и пиха до дъно. Преряза ги като остра кама. Бяха хапнали, но бяха и пили вече. Погледнаха се.
Мъжът напълни втори път чашите с вино, направено от мързеливото грозде, което мирише на ягоди. Те вдигнаха ръце за протест, но сватбарят отсече:
- За здравето на бъдещия внук. До дъно.
Войниците пиха и въздъхнаха в отчаяние. Краката им натежаваха като олово. Надигнаха се решително да си ходят, когато до стареца се появи смугла красавица.
- За мен не сте пили - погледна ги строго тя. – Да си намеря хубав и оправен мъж. Нали, татко?
Младите преглътнаха. Момичето - сладко и палаво, гледаше единия с поглед, който не искаше, а нареждаше, и на тях има стана горещо от тези черни очи, вперени в тях.
- Последна чаша за моята Дженка - напълни с вино чашите таткото и пиха до дъно.
Стори им се, че светът се завърта наляво, а Дженка го връща отдясно. Луната се препъна в царевичната нива и падна в очите й. Войникът поиска да грабне Луната, но усети само топлите устни и изчезна в магията на съня.
Събудиха се от адско главоболие и термометрите, които Пенев от лазарета пъхаше в устата им. С мъка отлепиха клепачи и не можеха да разберат какво правят там. Полека превъртяха лентата на предишната вечер и на двамата им стана студено и страшно.
- Кой се е натровил с развалени кюфтета? - прогърмя от вратата военният лекар. - Войнишката лакомия край няма, ей!
Обърна се към Пенев и нареди:
- Активен въглен, да повърнат още веднъж и следобед да са на линия за събирането на царевица, ако не се качи пак термометъра.
- Слушам, господин капитан!
Войниците се спогледаха и не казаха нищо.
Термометрите, естествено, не показаха разлика и следобед двамата работеха мълчаливо един до друг. Прибраха се притеснени. Губеше им се цялата нощ след наздравицата за Дженка.
Докато вървяха към столовата, третият от снощната група се приближи кисел.
- Да палите на Марчето свещи, докато сте живи и двамата. Снощи румънците ви докараха около два в нейната къща. Туба ракия хариза на Пенев, да ви маскира натровени сутринта. За чий... сте били каиша чак до Румънско? И тук има вино, ракия и сгодна жена... Е, не е като щерката на румънския дядка ...
Двамата бегълци разпериха ръце едновременно.
- Дженка е дошла с нас до тук?
Третият погледна ядно единия:
- Искала да е сигурна, че ще те стоварят на сигурно място.
Войникът се замисли и попита другаря си:
- Случайно да помниш посоката?
- Помня нивата и дървото след нея, после лозето на завоя и камбаната зад кайсиевата градина точно преди могилата.
Погледна го въпросително. Другият сви устни да скрие усмивката:
- Довечера смятам да видя Дженка. На трезва глава.
- Ти не знаеш и дума румънски - ядосано го пресече третият.
- Не мисля, че ще ми трябват думи - намигна им Дженкиният избраник.
Тъмните времена раждат светли магии понякога. Виното и любовта ни убиват, спасяват, рушат граници, преобръщат съдби. Когато на Балканите Добруджа целува слънцето в утринта, Дженка прегръща малката звездичка Мария и изпраща в поделението своя обичан съпруг, новият старшина Димитров.
© Илияна Каракочева All rights reserved.