May 30, 2009, 8:11 AM  

Съседи 

  Prose » Narratives
1857 0 8
2 мин reading

Бай Миро  беше наш съсед. Буден човек. Уважаваше доброто и беше непримирим с неправдите. Всеки следобед стоеше с жена си баба Марийка, облегнати на тухления парапет на стълбището и наблюдаваше кой минава през парка. Бяхме деца и обичахме да се въртим около него, защото винаги пускаше по някой майтап, а баба Марийка се кискаше тихичко в шепата си. Понякога изтърваше по някоя пиперлива шега по адрес на Тодор Живков, но жена му бързо го сбутваше да млъкне.

                                                                 -

  Баща ми разказваше следната случка:

  По времето на министър – председателят Вълко Червенков в правителството е бил и Тодор Звездов – човек от нашия квартал. Голям човек и най-важното - наш. Отишли при него двама „бойни другари” - комшията Миро и бай Кольо - бивш политзатворник.

 - Тодоре, ти си нашия човек. Молим те да ни уредиш с някоя служба. Тежка работа работим а сме вече на години. Другари сме, съпартийци. Трябва да се подкрепяме.

Трогнал се бай Тодор Звездов, погрижил се за съкварталците си. Назначил ги на най-отговорния пост - портиери на партийния дом. Всеки ден да казваш „Добро утро” и „Довиждане” на партийните величия… не е шега работа това.

Всичко вървяло добре но... умрял Сталин. Започнала чистки по върховете в Съветския Съюз. Вихри враждебни завили и у нас. Нашите под руска диктовка започнали поголовни смени в ръководството. И защото няма причина “Защо го сменихте бе?” “Ами, защото е предател… но… тихо. Да не се разчува, защото беше наш човек.“ Ама кого е предал, на кого го е предал, какво е предавал - никой не знае, пък и не смее да пита. Уволнен си и толкоз. Смяна в ръководството.

Един слънчев ден бай Миро тъкмо бил „подгрял” с няколко ракии и ръсел майтапи пред съседите си, когато бай Кольо връхлетял от далече като фурия:

- Миро, чу ли за тоя мръсник? Той е бил предател на народа. Мамицата му!

- Кой бе? - опулил се комшията.

- Как кой? Тодор Звездов. Не четеш ли вестници?

- Тодор Звездов?! – учудил се бай Миро.

- Да бе. Уволнили са го. Бил предател на народа.

- На кой народ е бил предател, бе? Кого е предал? - изревал бай Миро. Тоя “мръсник” ти даде хляб да ядеш бе, идиот. Работа ти намери човека. Семейството си да храниш. А ти как му се отблагодари. Предател бил. Мръсник бил. Махай се от тук, докато не съм те подкарал с ритници, глупак откачен. Повече да не съм те видял да минеш от тук, защото ще ти счупя кухата кратуна дето я носиш на раменете си.

Бай Кольо си тръгнал с „подвита опашка”, изпратен от бурния смях на съседите. Оттогава никой ни чул ни видял двамата "другари” да си проговорят.

                                                                -

  Един летен следобед баба Марийка дойде разплакана. Бай Миро полегнал на обяд, заспал и… не се събудил. Баба казваше, че Бог дарява с такава смърт само добрите хора.

 

© Марко All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • ...кой...кого, на кого и какво е предал...Хубаво си го написал! Аз не можах да се засмея. Едва ли е хумористично това четиво. По- скоро можи би саркастично...Благодаря ти за спомена от тежката атмосфера на нашата младост - да се помни и да се знае! Поздрав!
  • Проза, хумористична?! Толкова е истинска и малко тъжна...Благодарността...приятелството, клюките...Марко, хубаво пишеш, продължавай!!!
  • Имайки предвид времето и "идеалите", нормална случка! Сега нямаме оправдание с обществения строй, а хората са още по-овълчени. Това е жалкото - защото зависи изцяло от нас. Поздрави!
  • Увлекателен разказвач си, прочетох с интерес! Поздрав!
  • Благодаря Ви ,приятели!
  • Прочетох и харесах... Поздравявам те.
  • Марко, и ти си пресъздал приятелството по един чуден начин. Благодаря ти за това, че се отби при мен и ми даде възможност да те прочета. Поздрави и много усмивки!
  • За жалост такива бяха времената тогава. Брат срещу брат се изправяха, а и неблагодарници много. Хубаво е да се пише за онова време, за да не се забравя какви глупости сме творили.
Random works
: ??:??