Jun 25, 2021, 1:34 AM

Толстой - стремежът към Истината 

  Prose » Others
887 14 13
2 мин reading

     Лев Толстой - титанът на световната проза, може да бъде сравняван единствено с Бетховен в музиката. Грандиозните му романи "Война и Мир" и "Възкресение" ще останат ненадминати образци в белетристиката. Но истинският шедьовър на Толстой е един негов трактат, озаглавен "За живота", където този невероятен Мислител прави блестящ анализ на същността и смисъла на човешкото битие и житие. Именно в този свой труд Толстой дава рецептата за духовно безсмъртие. Доказва мисълта на Иисус, че който иска да спаси живота си ще го изгуби. Известно е, че Толстой е умрял на път за България. Това може да се разглежда като своеобразна инстинктивна реакция на гения. Именно в България е било създадено копие на имението му Ясна Поляна. България крие неопознати магични подземни сили, вероятно свързани с феномена възкресение. Толстой е доловил, че само тук би могъл да разчита на избавление. "За живота" е уникална книга. Тя може да промени хода на всеки човешки живот, ако бъде прочетена. Толстой е писал тези мисли буквално на смъртно легло, борейки се със смъртта почти цяла година. Това става през 1886 г. в имението му Ясна Поляна. Докато помагал на крепостен селянин да повдигне каруцата си, тя внезапно паднала и смазала крака на Толстой. Така той останал прикован на легло и само чудо го спасило да оцелее. Както се случва и с Блез Паскал, когато колелото на каретата изхфръква от оста си и каретата се накланя смъртоносно над един мост на Сена и този случай фатално променя живота на Паскал, така и Толстой след случая с каруцата получава сякаш Дзен-просветление и пише този епохален труд. От същия период е и усилената му кореспонденция с духовната му приятелка Анна Дитерихс, която изиграва ролята на ангел-спасител за Толстой.  Лично на мен книгата ми отвори очите и то завинаги, както за живота, така и за смъртта. Прочетох я през 1983г. и тутакси станах вегетарианец.
       Да живеш за мига е философията на Хораций с неговото Carpe Diem (Задръж мига). Докъде може да доведе това този, който изповядва подобна философия? Очевидно такова поведение и философия е своеобразно бягство от живота и от отговора на неговия вечен въпрос - Да бъдеш или да не бъдеш? Да станеш крадец на мигове означава и безусловен стремеж към Хедонизъм. Но както казват Иисус и Паскал - Истината не е от този свят. Тя броди непозната между хората. В този свят присъства само нейната проекция. Ако имаме очи да я съзрем!

© Младен Мисана All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • С удоволствие се спирам винаги при теб. Поздравления!
  • Интересно, както всичко ,което пишеш!
    Поздравления!
  • Благодаря ти, Маестро!
    Много интересно четиво си ни поднесъл.
    Поздравявам те, че пишеш такива текстове тук. Винаги има какво да научи човек от автор с такава ерудиция и знания като твоите! Благодаря ти още веднъж !Задължително ще потърся „ За живота”.!☺
  • Има мигове, има личности, има книги, които преобръщат живота ни! Поздравления за автора, който ни среща с величието и мъдростта на Лев Толстой! И нека всеки познае истината ако има очи за нея!
  • Поздрави, Младене!
  • Скъпи колеги и приятели,
    Благодаря ви за неформалните коментари и за моралната подкрепа на написаното от мен. Благодаря също на оценилите и на поставилите в Любими.
    Ще дам кратко пояснение. Българско издателство издава "За живота" през 1890г.
    Оригиналният трактат е в обем около 150 страници, но това издателство издава книгата под заглавието "Пътят на живота" /в обем около 500 страници/, включвайки в нея още 2 произведения на Толстой, първото от които е "Путь жизни" /Пътят на живота"/, съдържащо безсмъртни мисли на велики мислители, колекционирани лично от Толстой. Втората част на книгата е "За живота", а третата касае разсъждения на Толстой за стъпалата по пътя към високата нравственост, т.е. необходимите условия за нравствеността. В този вид книгата е издадена единствено в България и българските издатели са постъпили възхитително мъдро. Това изключително съчинение на Толстой е било забранено от руската цензура. Може да го откриете в том 12 от събраните съчинения на Толстой в НБ
  • Благодаря ти, Младене! Толстой ми е сред любимите писатели и мислители. Сега благодарение на теб ще прочета и трактара му „За живота.”
  • Младен, както винаги правиш услуга, на много хора с познанията си.Аз също не съм чела тази книга, но ето повод, да се променя и аз. Винаги казваш неща, които много хора не знаят. Това е типично за човек, който е родолюбец и знае какво значи, да живееш в истината.Да я преследваш и цениш.Благодаря ти,че успя, да направиш, този миг, щастлив за мен!
  • Живей за мига! Животът ни е низ от мигове, ако всеки миг живееш с честност такъв ще е и живота ти. Затова и големите личности са живели простичко! Поздравления
  • Младене, много се радвам, че пишеш такива текстове тук! Не мога да бъда по-щастлив и благодарен. Аз пък си мисля — това да живееш на мига го разбирам сякаш да отхвърлиш способностите на мисълта: яркия спомен за миналото, въображението и способността да планираш/обмисляш бъдещето. Това са качествени човешки умения,които не трябва да се захвърлят, защото ако бяха излишни, нямаше да ги има. Аз не вярвам в излишни неща, само ние не познаваме как да ги управляваме, ние не си разбираме собствените глави и от това се поражда страдание. Тъй си мисля. Всеки случай, не съм чел тази книга на Толстой, ще взема да я прочета възможно най-скоро. Благодаря ти, че насочваш мислите ни към тези въпроси. Отново едно огромно БРАВО от мен!!
  • Интересно поднесено, браво,...Знаеш ли изчервих се от срам, защото наскоро дадох пример за четенето по ''диагоналната система'' на произведенията тук, с '' Война и мир ''когато се изучаваше в гимназията, четяхме я така по диаг.с-ма....Вече като ''голям'' я преоткрих отново, както и други руски класици от онова време...Благодаря...
  • Лев Николаевич,граф Толстой е уникална личност!
    Макар и благородник,той не е обичан от дворянското съсловие.
    "Граф Толстой с неговото религиозно възпитание търси равенството между класово неравните "!- такава е общата формулировка и изводите, които правят в Санкт Петербург и Москва, след като четат моралните трактати на гения от Ясна поляна.
    Толстоизмът е още жив блян в душата на руснаците!
    Махатма Ганди е негов последовател!
    Полезно четиво!
  • "И ще познаете истината и истината ще ви направи свободни."
    Беше ми много интересно да прочета написаното от теб, Младене!
Random works
: ??:??