May 22, 2008, 4:36 PM

Всяко око за себе си 

  Prose » Narratives
2291 0 12
2 мин reading

(разказ в три погледа)

Действащи очи:

Ляво око
Дясно око
„Две хубави очи. Музика, лъчи.” (как пък се вмъкна този цитат на П.К.Яворов)
Хрисима кобилка
Дърт осел
Поуката

Първи поглед
Китна полянка. Кон. Кобила. Копа сено. Останалото е суета.

ЛЯВО ОКО: Съзирам аз в далечината хрисима кобила.
ДЯСНО ОКО: В моята далечина има хубава копа сено.
ЛЯВО ОКО: Какво ще правим?
ДЯСНО ОКО: Предлагам да гласуваме.
ЛЯВО ОКО: Аз предлагам да гладуваме.
ДЯСНО ОКО: Да бе, все твоята да е. Не е ли време малко да сменим посоката - вдясно?
ЛЯВО ОКО: И да оставим кобилата на магарето от съседната поляна? Да се приберем с празни копита?
ДЯСНО ОКО: Но с пълен търбух.
ЛЯВО ОКО: Копата няма да избяга. Дай да уважим кобилката първо.
ДЯСНО ОКО: Има логика, сега разбирам защо ти си водещото око в нашата КОНалиция. А кой от нас пръв ще я огледа?
ЛЯВО ОКО: Да направим поетично-прозаичен КОНкурс. Златен пегас. Който победи, той ще гледа пръв.

Двете очи устремно се насочват към кобилката.

Втори поглед
Декорът се запазва. Суетата преобладава.

ЛЯВО ОКО: Спечелих, чакай да изплакна пръв окото. Оооо, ужас!
ДЯСНО ОКО: Какво? Какво става?
ЛЯВО ОКО: Това не било кобилка, а осел след частична промяна.
ДЯСНО ОКО: Я, верно! Дърт при това.
ЛЯВО ОКО: Натресоха ни! В моята перспектива виждам как истинската хрисима кобилка преглъща последните остатъци от копата ни.
ДЯСНО ОКО: Вместо Златен пегас, ще станем носители на Златен пе…
ЛЯВО ОКО: Гей.
ДЯСНО ОКО: Какво?
ЛЯВО ОКО: Гей! Нарича се Златен гей! А не пе…
ДЯСНО ОКО: Няма значение как се нарича, важното е, че ни прекараха.

Трети поглед
На полянката идва Поуката.

ПОУКАТА: Как сте момчета?
Очите се извръщат всеки в своята си посока.
ЛЯВО ОКО: (напевно) „Казано честно всичко ни е наред, тъй, че спокойно…”
ДЯСНО ОКО: Млък! Твоето и моето напред са в различни посоки.
ПОУКАТА: Абе, вие искате ли да си извадите поуката или не?
ДЯСНО ОКО: Каква поука от един тъп разказ с ограничени атрибути – кон, магаре и кобила.
ПОУКАТА: Но тук може да е скрита дълбока символика. Представете си, че магарето олицетворява шоубизнеса, кобилата – политиците, а вие сте избирателите. Докато ви отвличат вниманието с фалшиви ценности, политиците си правят каквото искат зад гърба ви.
ДЯСНО ОКО: Брей! Ей, Поуката, я мини отзаде, да ме почешеш по опашката.
Поуката минава отзад. Получава един страхотен къч и излита от художествената рамка на повествованието.
ЛЯВО ОКО: Какво направи!
ДЯСНО ОКО: Извадих си поуката от играта?
ЛЯВО ОКО: А моята поука?
ДЯСНО ОКО: Поуката е ясна – следващия път всяко око за себе си.

Капаци. Падат върху двете очи. Както и върху сюжетната рамка. Публиката ръкопляска на гладен стомах. Хрисима кобилка цвили възторжено, на пълен.

© Станислав Пенев All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Оригинално и забавно произведение, харесва ми.
  • изречена, жал не жал, тя е вън от играта. изобщо не се опитвай да я върнеш обратно (знам, че в момента правиш подобни подли опити в количеството си на главен редактор и телевизионен воден)
  • жал ми стана за поуката
  • Човек, не съм го измислял това. Това е суровата действителност (хрупкава и сочна, добре изсушена копа сено). Съжалявам, че се наложи да те убивам, но това е част от занаята.

    Поздрав
  • Абе как пък го измисли т'ва
    Направо ме уби! Весел ден от мен, моят започна чудесно с теб! Поздрави!
  • "Но тук може да е скрита дълбока символика. Представете си, че магарето олицетворява шоубизнеса, кобилата – политиците, а вие сте избирателите. Докато ви отвличат вниманието с фалшиви ценности, политиците си правят каквото искат зад гърба ви."
    ...
    Бе... знаех си аз, че трябваше да копна целия цитат, ама нейсе.
    Разбрах те!
    И гледай да са лаври, а не ларви!:-Р
    Поздравчета!
  • Петинка67, няма символика за мене открита, няма открита.
    Което означава, че и плитката и дълбоката са със сигурност скрити. Общо взето, то това й е и ролята на символиката да се крие където най не очакваш. А пък ролята на читателя е да я подминава с пренебрежение. Но пък ролята на критика, е да се надсмива на пренебрежението на предишния. За автора какво остава - ами ларвите. Или бяха лаври. Знам ли и аз вече.

    Поздрав
  • Но тук може да е скрита дълбока символика.
    ...
    И в крайна сметка - две очи, но разногледи!
  • Светланал, не знам какво да кажа. Нали си бяхме обещали да не разкриваме роднинските си отношения пред сайта. Циклопът си е супер, това е безспорно. Когато има на полянката пред него колебание, той не го вижда, а тръгва смело само в едната посока. Съвременният му символ е политикът. Политиката не е за късогледи, политиката е за циклопи.
    Абе, много социално взех да звуча, дали да не си сложа капака и на другото око.
  • Най-добре му е на Циклопа, братче...
  • Иванова, око за око, кон за кобила, банално е, ама нали си падам по бананите - взех, че го повторих.
    А ти Пенко не чети, само пиши, че иначе ще сложиш като мен оптика на мониторите си.
  • Свате, с твоя разказ станах разноглед...
Random works
: ??:??