24 dic 2009, 11:07

Бъдни вечер 

  Prosa » Relatos
3560 0 10
2 мин за четене

     Изящните пръсти на зимата предяха нежни дантели, с които украсяваха прозорците на осветената къща. В огнището гореше Бъдник – пън, приличащ на голям фойерверк, който пръскаше искри около себе си. Над него висеше гърненце, където бобът къкреше напевно. Затворената врата на старата фурна, разположена срещу огнището, се беше изхитрила и подмамваше децата с аромата на набъбващия в прегръдките ù тиквеник. Върху пода беше постлана дълга, бяла покривка. Върху нея се пъчеше увитата в кърпа питка с паричка и дрянови клончета, а до нея се бяха подредили панички с най-различни вкусотии – ошав, варено жито, постни чушки, мед и оцет с накълцан в него чесън. Отстрани се спотайваха орехчета.

     Баба Иванка свали гърненцето с боб от огъня, покри с намокрен вестник тиквеника и ги сложи на трапезата. Дядо Петър влезе в стаята с леко зачервено лице, а в ръцете си държеше медено менче, пълно с гъсто, червено вино. Децата  - близначките Ивана и Петра – тутакси се спуснаха към него за прегръдка. Родителите им бяха заминали надалеч, за да спечелят пари и бяха оставили петгодишните си момиченца на грижите на бабата и дядото. Тръгнаха със свити сърца – не при старците и не на село трябваше да растат децата в началото на двадесет и първи век. Крепеше ги надеждата, че бяха само на пет и като тръгнеха на училище, те щяха да им набавят всички удобства, които предлагаше цивилизацията.

     Дядо Петър разбърка огъня с машата, извади няколко въгленчета върху лопатката и добави малко тамян. Двете момичета кихнаха и баба им ги благослови – на хубаво беше. Четиримата обиколиха къщата, като прикадиха всеки ъгъл от нея. После коленичиха пред трапезата. Дядо Петър каза Божията молитва и разчупи питата . На Ивана ù се падна паричката, а на Петра – дряново клонче. Парите и здравето отиваха при най-малките – така и беше редно. Оставиха един къшей настрани, „за Бог”, както обясниха на малките момичета. Счупиха няколко ореха и ядките им бяха цели. Това означаваше, че идващата година щеше да бъде богата и плодородна. Дойде ред на баба Ивана да подаде на всеки по едно залъче, натопено в оцета с чесън – за здраве и в меда –  за сладък живот. На всеки се полагаше по глътка вино, за да заври кръвта. Едва тогава хапнаха и от другите ястия, които бяха толкова вкусни, че момичетата започнаха да клюмат уморено с глави. Бабата ги подкани:

-         Хайде, да се умиете и да лягате. Днес е Бъдни вечер и Бог сбъдва желания. Да не забравите да си наумите по едно! Затуй и трапезата се не раздига – ако Бог намине, да хапне и да благослови къщата. Утре ще празнуваме раждането на Божия Син. Ще ви разкажа приказка за туй, докат уготвя манджите.

     Петра и Ивана не чакаха да им се повтори. Те се приготвиха за лягане и след като пожелаха лека нощ на баба и дядо, се мушнаха в топлото креватче.

-         Аз си пожелах мама и тати да си дойдат – каза Петра.

-         И аз, ама да си останем тук, при баба и дядо – отговори Ивана.

     Момичетата се хванаха за ръце и заспаха. Сънуваха топлата стая, Бъдника, трапезата и как прегръщат родителите си. Отстрани ги гледаха баба и дядо и се усмихваха.

 

© Весислава Савова Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • Коледен разказ, коледни желания, коледни гозби.
    Топлина. И съчувствие.
  • Дано Коледният дух и доброта ни съпътстват през цялата година! Красив разказ за най-семейния празник!
  • Уютно и топло ми стана...
    На Коледа се случват чудеса!
    Честито Рождество и на теб!
  • На Коледа се случват чудеса!
    Честита да е!
  • "Днес е Бъдни вечер и Бог сбъдва желания. Да не забравите да си наумите по едно!"
    Дано им сбъдне желанието, те не искат много, само мама и тати да са до тях!!!
    Топла, красива и уютна приказка за истинския живот. Дано за децата да е със щастлив край!!! Поне растат заобиколени от любов.
  • Здравей, Веси! Много се зарадвах на пожеланието ти! Честито Рождество Христово! Весела Коледа! Нека здравето, късметът и щастието те съпътстват постоянно!
    А разказът е страхотен! Създава празнична атмосфера, уютна и топла!
  • Благодаря ви, Веси, Петя, Иван и Силви! Вярвам, че след тихата и свята нощ, сърцата ви преливат от радост, споделена с най-близките ви хора. Светли празници от мен!
  • Ох Веси мила, толкова уютно и вкусно прииска ми се да съм там...
    Нека тази нощ сбъдне най- съкровенното ти желание! Прегръщам те
  • Толкова красиво и вкусно си описала трапезата на Бъдни вечер върху бялата покривка на пода, че ми се прииска и аз да подгъна крак край нея.

    Весела коледа и щастлива Нова година!
  • Още по-хубав щеше да бъде празникът за малките момичета, ако хората, които са им дали живопт, бяха с тях!
    Бъднивечерската трапеза е своеобразен залог за плодородието през идната година...Нека са ни пълни душите, озарени сърцата!
Propuestas
: ??:??