14 ago 2020, 16:47

 Корени - втора част 

  Prosa » Bosquejos literarios
1367 6 31
Произведение от няколко части « към първа част
1 мин за четене

Към нас,децата, Алафрангата питаеше небивал интерес. С неговата благоверна имаха едно момиченце на нашите години. 

      Село Роза, освен че беше с най-голямо землище в Ямболска околия и броеше към три хиляди население. 

       Наближеше ли Петковден, една забързана веселост напираше в душите и сърдечни надежди грееха в очите на розенци.Реколтата беше прибрана в хамбари и плевни. Каквото беше спазарено  за продажба-продадено.Абе,народът беше спастрил по някой лев и хайде на пазар в Ямбол!

          Жените, след усилената лятна работа бързаха да почистят и варосат къщите, защото на Петковден в  селото имаше събор.

            Мъжете вече бяха изчистили и преорали дворовете. И сега бързаха да пазаруват от града сол,газ и други потребности за една селска къща. 

            Наше село, захване Алафрангата, е дълго къде три и кусур километра.Нашите дворове са просторни и  хващат слънцето от изгрев до залез!

Имаме дворове по 5-6 декара, че и повече. Иван Пощенския  има над десет декара.При нас няма глад,защото и градушка да удари, нивите ни са на различни места в землището;и все нещо остава "за рупане",завършваше пледоарията си Алафрангата. 

 

Следва продължение 

» следваща част...

© Стойчо Станев Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • Благодаря за коментара и оценката, Албена!
    Приеми моите поздрави и усмихнат ден!🙏
  • Чудесно разказваш, Стойчо!
  • Благодаря за...
    Ще говоря по нашенски:Сполай ти, от твоята уста в Божиите уши!🙏
  • Да се държим за корена, докато още го имаме, Стойчо! Мило и свидно ми стана как рисуваш това село в землището на родния ми град!
    Благословен да си, приятелю!🍀
  • Благодаря за коментара и оценката,както и за поздравите!
    Елка, приеми моите поздрави и усмихнат ден!
  • Хубав разказ, размечтах се за тази селска идилия! Поздрави и честит празник Успение Богородично!
  • Благодаря, Георги!
    Съжалявам, че непредвидено и по невнимание изтрих коментара ти...👋
  • Благодаря!
    Радвам се, че моят свят, е част от миналото на нашето детство и младост,Гавраил!🤝
  • Чета с удоволствие за твоя идиличен свят,който предизвиква въображението и носи успокоение.
  • За теб подготвям лирично сепаре зад оджака...😉
  • Там съм! Ще ме познаеш по авторската маска с надпис "Откровения"
  • Благодаря, но чакай на мегдана, там ще е курбанът!😉
  • И аз съм се наредила да рупам! Чакам още!
  • Благодаря, Жан!🙂
  • Топло, родно. Интересно! Чакам продължението!
  • 👋!!!🤐
  • Благодаря, Стойчо! Да намираш и ти покровителството на Света Богородица. Лек ден, а за мен е вече лека нощ
  • Първо искам да те поздравя сърдечно и благодаря за насърчителните слова!
    Днес е Успение Богородично.
    Честит празник, Красимира!
    Майката на всички християнски майки е застанала до Сина си во веки веков. 🙏
  • Така е, Стойчо. Българският език е много пъстър, буен и търпи развитие. Това е тънката нишка на твоя очерк и затова следя. Пиши с удоволствие и размах!
  • Благодаря ви, че бяхте в моя идиличен свят!
    Красимира, българинът носи в себе си влиянието на турския,гръцкия и преди всичко на църковнославянския език.
    Това е неоспорим факт. Имаме в изговора си и :"внесени",а не вносни от романските езици,както и от англосаксонските.
    Това е едно богатство, което показва,че езикът на българина хем е автентичен,но и търпи влияние, вследствие на глобализацията.
    Таня, радвам се на присъствието ти, за мен е удоволствие!
  • Следя разказа и чакам с удоволствие продължението!
  • "спастрил по някой лев" и за "рупане" и за ручане ще има.. следя и аз, интересни са диалектите. И неизчерпаеми сякаш в един език, според мястото.
  • Благодаря още веднъж на Симона, че навлезе в темата за диалектите от различни гледни точки.
    Благодаря ви Младен и Мариана, че се интересувате от очерка!
    Да надяваме на нови творчески терзания и срещи!🤗🤗
  • Очаквам с интерес продължението. Поздравление, Стойчо!
  • Стойчо, не очаквах да си толкова добре запознат със западния диалект. Аз, честно да си призная, откакто заживях в Стара Загора, намирам западния диалект за много груб, но пък това е красотата и богатството на езика ни, както вече си написал.
  • Благодаря за откритието на думи с еднакво значение, но при западния диалект има "е"-кане,а при нас говорим с "я"-кане.Напр.вие казвате млеко,хлеб и прочие, а ние казваме хляб, мляко и т.н.
    Имам слабост към западния диалект, защото там намирам една мекота на изразяване,един лиричен изказ, както и при нас, но в Тракия не "оратим",не "чуваме" животните. Диалектите в България са едно малко позабравено богатство в душата на българина.
    Може би само автентичния фолклор опазва чистотата му.
    Така е, Симона!🙏
  • Ех, Стойчо, с това "рупане" ме подсети за баба, даже тя му казваше "ручане". Аз съм от Дивия Запад родом, да се знае 😁 Полезно е за мен това четиво и интересно! Поздрав! 🤗
  • И аз благодаря,Васка!🙂
  • Ще следя с интерес! Благодаря за емоцията!
  • Благодаря за споделеното чувство, Хари!🤗
  • Поздравления, Стойчо! Сякаш видях нашето поле и нашите ниви в Северна България. С всеки твой ред се натъжава и същевременно съм щастлив, че събуждаш, окопаваш, съживяваш родовия корен на всеки от нас!
    Честит да си, Стойчо!
Propuestas
: ??:??