Щастлив бил Хасан бей.
Воювал в Кримската война. Останал жив. Млад бил в тази война.Воювал смело като билюкбашия*.Войната свършила благоприятно за турския Падишах*. Хасан бей бил възнаграден от Негово Величество с поземлено владение в Горна Тракия.
Животът бил пред него!
Българската рая в имота му била трудолюбива-редовно си плащала десятъка.* Никой не бягал от ангарията*. Да работиш един ден за бея било изгодно:след това беят колел курбан,дарявал на първенците някой алтън, за да мълчат колко берия* ще плащат заедно на Падишаха...
Зейнеб – любимата ханъма на Хасан бей била плодовита. За няколко години го дарила с четирима сина.
И пак била непразна.*
Всичко вървяло по мед и масло.
Валията на Одрин Мустафа паша, стар боен аркадаш* приемал благосклонно не дотам верните отчети на данъците в бейовия тимар*. Имало и за него, имало и за хората от Високата порта! И християните били послушни, че да не мислят за завери*, хайдутлук и верски буни*! Животът си течел рахат-рахат* и за господарите и за християнското население.
Родило се и петото дете на бея!
Чул Пророкът неговите молитви, дарил го с момиче.Да има и беят едно цвете в това китно имение на Горна Тракия.
Дар сторил Хасан бей – давал от радост, с велелепие обдарил имарета* в Ямболската джамия.
На Узунджовския панаир купил четири чифта брези* волове и ги харизал на четирите български рода, които никога не са го мамили в берията и му били добри гости всякое време през годината. Нали беят бил и като кадия* в споровете между българите от битов характер, че да не занимават мютесарифа* в Ямбол;и да не става клюка за неразбирателство в имението му.
Провикнал се мюезинът* от минарето на Ямболската джамия-детето получило името Гюла (Роза на български)!
Дал курбан за здраве Хасан бей, щом детето навършило година. Синовете му се радвали на малката си сестрица.
Радвала се и раята.
Не се гнусял Хасан бей, че неговата любима Гюла играе в чифлика с български и арменски момиченца.
Зейнеб също искала децата да не се делят, защото имала големи мечти за изтърсачето.Детето растяло наистина като цвете.
Заженил Хасан бей синовете си.
Всяко нещо с реда и времето.
Пораснала и Гюла, замомяла се,разцъфнала.
Колкото повече Гюла растяла,толкова повече хубавеела.
Гледал Хасан бей щерка си, гладил брада и смигал на Зейнеб...
Решил един ден и ги натоварил в кочията*.
Много не говорил.
Сутринта видели минаретата на Едирне*.
Завел ги Хасан бей на пазара.Купил на Зейнеб и Гюла това, което си харесали.На обед цялото семейство било прието от валията Мустафа паша, хем на гости,ама и за сгледа!
Мустафа паша имал син за женене.
Харесали са се младите.Отдавна се знаели и старите,работата тръгнала към годеж...
Прибрал се Хасан бей със семейството си и се заприготвял за сватбата на Гюла.
Все още пътищата не били сигурни-даалии*,харамии* и хайдути причаквали кервани и убивали,за да ограбят де-що може в тъмното.
Беят винаги взимал мерки-стар воин,който знае какво върши.
И за това пътуване осигурил охраната си.Най-големият му син,който бил водач на местното опълчение(башибозука) придружавал баща си.
Хем да е сигурна охраната по тези несигурни времена, хем да обучава башибозука на военния начин на движение и защита.Военните дела се предават от баща на син!Тъй е било и така ще бъде!После като му дойде времето:големият син ще обучи и братята си,защото Хасан бей няма да векува на тази земя;пък и кой ще управлява тимара?Нали синовете трябва да са добре подготвени, че щом Падишаха тръгне на завоевателен поход и призове бейлербейовете* те да му осигурят аскер* и спахии*?!
Легенда:
Билюкбаши(турски)-- командир на дружина
Падишах-(Владетел), Султан, Император от турски език
Десятък-- 1/10 от добива на реколта и добитък, годишен данък
Ангария--един ден в годината християните работят безплатно за господаря
Берия-държавен данък който плаща господарят(беят) на Султана
Аркадаш--другар,побратим,боен брат
Непразна--бременна
Мюезин--помощник на имама в джамията,той призовава за молитва и обявява новини от минарето на джамията
Тимар-имение дарено от Падишаха
Завера-въстание против Султана
Верска буна-бунт на религиозна основа
Рахат-рахат--безгрижен, спокоен живот
Имарет-приют за мюсюлмани в джамия (вид хостел)
Брези волове-обучени да държат бразда,т.е.да орат
Кадия-съдия в околията
Мютесариф--окръжен управител
Кочия-- вид средновековна пътна кола
Едирне(турски)--Одрин
Даалии,харамии и хайдути--разбойници
Бейлербей--бей на бейовете,военноначалник
Аскер-наборен войник
Спахия--конник във войската, който осигурява определен брой кавалеристи,обдарен от Султана с лен(поземлено владение)
Следва продължение
© Стойчо Станев Todos los derechos reservados