Mar 17, 2024, 5:36 PM  

 Легенда за Роза 

  Prose » Literary references
226 5 17
Multi-part work
4 мин reading

   Щастлив бил Хасан бей.

   Воювал в Кримската война. Останал жив. Млад бил в тази война.Воювал смело като билюкбашия*.Войната свършила благоприятно за турския Падишах*. Хасан бей бил възнаграден от Негово Величество с поземлено владение в Горна Тракия. 

   Животът бил пред него!

   Българската рая в имота му била трудолюбива-редовно си плащала десятъка.* Никой не бягал от ангарията*. Да работиш един ден за бея било изгодно:след това беят колел курбан,дарявал на първенците някой алтън, за да мълчат колко берия* ще плащат заедно на Падишаха...

   Зейнеб – любимата ханъма на Хасан бей била плодовита. За няколко години го дарила с четирима сина.

   И пак била непразна.*

   Всичко вървяло по мед и масло.

    Валията на Одрин Мустафа паша, стар боен аркадаш* приемал благосклонно не дотам верните отчети на данъците в бейовия тимар*. Имало и за него, имало и за хората от Високата порта! И християните били послушни, че да не мислят за завери*, хайдутлук и верски буни*! Животът си течел рахат-рахат* и за господарите и за християнското население. 

   Родило се и петото дете на бея!

   Чул Пророкът неговите молитви, дарил го с момиче.Да има и беят едно цвете в това китно имение на Горна Тракия. 

   Дар сторил Хасан бей – давал от радост, с велелепие обдарил имарета* в Ямболската джамия. 

   На Узунджовския панаир купил четири чифта брези* волове и ги харизал на четирите български рода, които никога не са го мамили в берията и му били добри гости всякое време през годината. Нали беят бил и като кадия* в споровете между българите от битов характер, че да не занимават мютесарифа* в Ямбол;и да не става клюка за неразбирателство в имението му.

   Провикнал се мюезинът* от минарето на Ямболската джамия-детето получило името Гюла (Роза на български)!

   Дал курбан за здраве Хасан бей, щом детето навършило година. Синовете му се радвали на малката си сестрица.

   Радвала се и раята.

   Не се гнусял Хасан бей, че неговата любима Гюла играе в чифлика с български и арменски момиченца.

   Зейнеб също искала децата да не се делят, защото имала големи мечти за изтърсачето.Детето растяло наистина като цвете. 

   Заженил Хасан бей синовете си.

   Всяко нещо с реда и времето. 

   Пораснала и Гюла, замомяла се,разцъфнала. 

   Колкото повече Гюла растяла,толкова повече хубавеела.

   Гледал Хасан бей щерка си, гладил брада и смигал на Зейнеб...

   Решил един ден и ги натоварил в кочията*.

   Много не говорил.

   Сутринта видели минаретата на Едирне*.

   Завел ги Хасан бей на пазара.Купил на Зейнеб и Гюла това, което си харесали.На обед цялото семейство било прието от валията Мустафа паша, хем на гости,ама и за сгледа!

   Мустафа паша имал син за женене.

   Харесали са се младите.Отдавна се знаели и старите,работата тръгнала към годеж...

   Прибрал се Хасан бей със семейството си и се заприготвял за сватбата на Гюла. 

   Все още пътищата не били сигурни-даалии*,харамии* и хайдути причаквали кервани и убивали,за да ограбят де-що може в тъмното. 

   Беят винаги взимал мерки-стар воин,който знае какво върши.

   И за това пътуване осигурил охраната си.Най-големият му син,който бил водач на местното опълчение(башибозука) придружавал баща си.

   Хем да е сигурна охраната по тези несигурни времена, хем да обучава башибозука на военния начин на движение и защита.Военните дела се предават от баща на син!Тъй е било и така ще бъде!После като му дойде времето:големият син ще обучи и братята си,защото Хасан бей няма да векува на тази земя;пък и кой ще управлява тимара?Нали синовете трябва да са добре подготвени, че щом Падишаха тръгне на завоевателен поход и призове бейлербейовете* те да му осигурят аскер* и спахии*?!

 

 

   

 

Легенда:

Билюкбаши(турски)-- командир на дружина

Падишах-(Владетел), Султан, Император от турски език 

Десятък-- 1/10 от добива на реколта и добитък, годишен данък 

Ангария--един ден в годината християните работят безплатно за господаря

Берия-държавен данък който плаща господарят(беят) на Султана 

Аркадаш--другар,побратим,боен брат 

Непразна--бременна 

Мюезин--помощник на имама в джамията,той призовава за молитва и обявява новини от минарето на джамията 

Тимар-имение дарено от Падишаха

Завера-въстание против Султана 

Верска буна-бунт на религиозна основа 

Рахат-рахат--безгрижен, спокоен живот 

Имарет-приют за мюсюлмани в джамия (вид хостел)

Брези волове-обучени да държат бразда,т.е.да орат

Кадия-съдия в околията 

Мютесариф--окръжен управител 

Кочия-- вид средновековна пътна кола

Едирне(турски)--Одрин 

Даалии,харамии и хайдути--разбойници 

Бейлербей--бей на бейовете,военноначалник 

Аскер-наборен войник

Спахия--конник във войската, който осигурява определен брой кавалеристи,обдарен от Султана с лен(поземлено владение)

 

Следва продължение 

   

   

» next part...

© Стойчо Станев All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Благодаря за коментара и оценката, Ники!
  • Чакам продължението, Стойчо!🍀🍀🍀
  • Благодаря за коментара ипоздравите,Скитница!
  • Хубаво и добре разказано начало! Нямам спомен да знам тази легенда и с интерес ще чакам следващата част!
    Поздрав, Стойчо!
  • Благодаря за коментара и оценката, Миночка!
  • Интересно начало, Стойчо, хареса ми. Увлекателно разказваш и засилваш нетърпението ми, за следващия епизод. Като филм е!
  • Благодаря за Любими,Иванъ!🙏
  • Благодаря за коментарите и оценките, както и за интереса към очерка,Латинка-Златна и Минко Андонов!
    Прошка моля!🙏
    И прошка давам!
  • Харесах! Нареждам се на опашката за продължението!
  • Чакам продължението!
    Извини ме, Ranrozar(Стойчо Станев)!
  • Прочетох с интерес!
    Чакам потвърждението!
  • Благодаря за коментарите и оценките, Приятели!
    Моля за прошка!🙏
    Прошка искам -- Прошка давам!
  • Интересно начало.
  • Като прочетох откъса, възкликнах: "Каква автентичност на стила!" Значението на доста думи са ми непознати. Хубаво е, че са обяснени под текста. Боравите много добре с исторически факти и топоними. Завръзката е заинтригуваща. Очаквам драматично развитие на събитията в продължението. Успех, г-н Станев!
  • Интересно начало на тази легенда за това китно и богато българско село, Стойчо. Частица от мен тръгва от там. Благодаря ти!
  • Силен и интригуващ старт с цветист език. Поздравление, Стойчо и честит да ти е Сирни Заговезни!
  • Много интересно започва.
    Ще видим нататък...
Random works
: ??:??