3 сент. 2017 г., 07:07

Гарван гарвану 

  Проза » Рассказы
2166 10 14
10 мин за четене

     Сега много автори пишат за селото. Сякаш то съществува. Разказват за байовци, за кръчми, за седенки. За спорове разказват, за оброчища, сватни, изневери, платнища, реки, в които се перат чаршафи; за моми и момци с червени кафтани, а също и за овчари, които благородно умират преди да са си изпили последната ракия време.

     Така пишат едни. Други пишат за спънъка на времето и го обясняват с жуженето на съдбата, която не е оплодила дърво, но в същото време се явява предопределена от ницшеанството – борбата за живот предполага пчелата да умре самоотвержено, защото е загубила смисъла на своето... дрън-дръндуване.

     И едните, и другите пишат. За неща, които не са видели. Не са чули. Не са усетили. Хубаво е да пишеш така. Защото е просташко.

     В същото време села вече няма. Овце – също. Овчари – тук-там. Току се мерне някой очвар и му одерат кожата – я данъчни, я бракониери.

     Спънъкът на времето е толкова спънат, че онези, другите, които пишат за него, са затънали в безвремието на алкохола и наркотиците. Те са съвременнисти – едно ново явление на литературата, което я отвежда в кофата за боклук. А по-често – в тоалетната чиния, там по-добре се завихря и причинява страсти. На мига и за мига. Дрога.

     Единствено остава темата за любовта. Тази дето, я няма. Сексуалната любов. Чукането. Колкото повече чукаш, толкова повече врати се отварят. То и врати вече няма. Така че и чукането вече не е същото. Нахлуваш лесно, влизаш и после не знаеш защо си нахлул. Няма излизане.

     От това дърво на живота по-долу. От него няма излизане. Ето, вижте:

     – Значи няма любов? – облиза се гарванът. Той има нещо като език, но рядко се облизва. За друго му служи. – Колко прекрасно!

     Гарванът стои на клон. Клонът винаги е черен. Е, този клон беше нечерен и гарванът беше по-ненормален от другите поети. Говореше.

     – И няма време? – зарадва се политикът. Той си беше свършил всичко навреме, даже се беше изпикал. Нямаше дългове. Всичко друго имаше, включително простата. – Това е прекрасно!

     Политикът беше седнал на друг клон и ръфаше ноктите на краката си. Не беше маймуна. Но имаше висше образование. И милиони в пари и в самочувствие. И простата имаше.

     – Селата са частна собственост! – съобщи местен юзбашия, който беше закупил хиляди декари земя от малоимотни и многоимотни хорица, част от които бяха забегнали в чужбина за да търсят друга земя, необитавана от примати. – Това е прекрасно! Давам пари под лихва! Вземам лихва под пари!

     Взеки юзбашия е банкер.

     – Водата е моя! – съобщи пиар-лицето на млада концесионерска фирма и се надупи. Имаше червило на задника. Млад задник, още нямаше трийсет, но напълно успял. – Ние разпределяме водата. Тя е наша! Раздаваме я като дар! И вместо заплата.

     Пръдна с радост. Имаше квота за това. Май беше мъж.

     Значи ни даряват с природата, която са придобили на концесия.

     И времето е на концесия.

     И държавата е на концесия. Затова и данъците са концесионна такса, нищо друго.

    Любовта по-често е под наем, но когато я одържавят – и тя ще стане на концесия. Може да обичаш според концесионната квота. Повече не може. Като парниковите газове. Младият пиар-задник знаеше това. Може да пърди по два пъти на ден. По две минути на сеанс. Не повече.

     Виж, сексът е друго. Той са раздава срещу талони. Има си ред.

     – Какъв ред? – пита политика, който имаше жълта книжка. – Ние създаваме реда. – За секса няма ред. Който случи, той ще сполучи. Пазар. Аз имам талон!

     Размахваше жълтата си книжка. Пълна с талони беше тя.

     И други политици от клона се разврякаха, за малко за уплашат гарвана.

     Чух ги да питат:

     – Защо ни е армия? Защо ни е полиция? Защо ни е народ? Нищо не ни трябва. Само два-три курорта и това-онова ни стигат. Особено това-онова. Другото е на концесия. Важното е да държим властта. А власт не се държи чрез народа. Властта се държи против народа! Това е хилядолетно!

     От прокуратурата дадоха съгласие. Тя беше отдел към звеното за опазване на околната среда към Министерството на спорта. Не беше задължително нейното мнение. Пък и на нея бяха отредили клон на дървото, който едва се държеше. Сигурно скоро щеше да се скърши.

     Съд нямаше, защото никога не се стига до него. Дървото не е чак дотам разклонено. Щом няма спорове, няма нужда от съд. А и кой ли ще спори с битието?

     В пазара на секса няма никакъв ред, но това безредие е регламентирано. Всяко нещастие е резултат от закон. Семействата са анахронизъм; като селата са. Дивни девойки се разхождат голи по телевизиите – всичките частни, приватизирани, обезсмислени. Не девойките, а телевизиите. Обществени девойки няма; те имат право на лична публичност чрез разврат. Виж, националната телевизия е на концесия за четиресет години. Като летището. Едно човешко безсмъртие време, значи не е много. Вид петилетка.

     И така: няма села, няма справедливост, няма хора, секс, щастие, надежди, медии, природа, работа, нищо няма.

     – Така е! – изтрака с клюна си същият гарван. Езикът му беше черен. – Това ви казвам! Това е гробище! Какво очаквате?

     Наистина беше гробище.

     Мислех, че съм в центъра на София.

    Обърках се. Бях тръгнал към библиотеката. Оказа се, че е съборена. И хотел на нейно място има. Какво ли живее там? Онези, дето пишат за селата? За щастието? Любов? За полетата с житата? За децата с протрити колена? За надеждите на младите? Там ли пеят последните си песни най-добри ни певци? Поетите?

     Едва ли. Вече – не. Библиотеката я няма. Това е хотел. Там хората спят. Като всичко останало.

     И се прибрах в гробището без да усетя времето. То бездруго не е мое. Как да го усетя? Нали се махнах от него.

     Още беше светло.

     – Не прочете ли табелата, призрако? – попита ме охраната. – Няма място за теб повече. Не може да се върнеш.

     Наколо беше пълно с булзодери и друга тежка техника. Имаше информационна табела.

     – Как така? – Ужасих се при вида на тези охранители. Бяха корейци или поне другоземци: очите им бяха като пендарите на баба ми. В тази земя нямаше такива като тях, изродили са се сигурно. – Това си е моето гробище. Моята държава. Моят гроб. В крайна сметка.

     Събраха се още корейци. Може и да бяха Виетнам. Но приличаха на цигани.

     – Не може всеки призрак да си влиза в покоя. Трябва да платиш такса. Закон! И не ми говори за „крайна сметка“. Аз ще ти видя сметката! Имаш ли касов бон за престоя тук? Всяко нещо се плаща.

     Виж ти. Човек не може да поизлезе от гроба и ето ти – нов закон!

     – Ние сме повече от вас! – рекох му заплашително. И понеже нямаше как да му докажа това, другите призраци бяха заети да страдат, му казах: – Виж гаргата!

     Тя усети погледа ми и се изплези. После изграчи. За какво ѝ е този ужасен език наистина? Но пък хубаво плаши с него смъртните.

     – Аха. – Главният портиер разбираше български. Махна към колегите си, те спряха булдозерите. Изпсуваха и чуха гласа на главния портиер: – Пусни го тоя призрак да мине! По изключение. Щом говори с гарвани, значи е дявол.

     И се обърна към мен:

     – И повече да не съм те видял! Тук ще се строи мол! До него – банка! Билдинг! Можеш да влизаш само като клиент, акционер или политик. И никак другояче!

     – А тленните остатъци? – попитах уплашено. Свикнах с това гробище. – Нима ще ги изхвърлите?

     – Няма нищо тленно, като те гледам – изхили се главният портиер. Даде знак и булдозерите тръгнаха.

     Още не беше мръкнало.

© Владимир Георгиев Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Благодаря, Петре.
  • Страшно е!
  • Макар и със закъснение - благодаря: Керанка, Ани, Алекс, Виктория, Люси.
  • Страхотен разказ. Черен хумор, сарказъм и от време на време отрезняващ шамар. Много истини за съвременната реалност поднесени оригинално. Магически реализъм!
  • Горчив реализъм, труден за преглъщане... Харесвам!
  • Осмислящо безсмислието, предизвикващо замисляне намигване ... харесах!
    *****
  • Писал си с твърдо и точно перо. Кратко, без разточителни думи.
    Браво!
  • Прочетох го набързо, но после ще се върна пак...Интересно и образно, чак да ти се доплаче...И като си помисля, че е вярно... Поздрави от мен!
  • Благодаря ви.
  • Денят ми започна с това четиво. Видях една смела и безкомпромисна позиция на човек, който е усетил, че животът помръква и крещи, докато не е станало късно. Единици са авторите, които биха заявили така открито и ясно своята осъдителна оценка за всичко ставащо днес и сега, с което да подкрепят неимоверните усилия на тези, които се опитват да преплуват пошлостта, дребнотемието и егоцентризма, превърнали се в обществено блато. Респектирана съм от тази смелост!
    Горещо я подкрепям и заставам под водаческите и знамена!
  • Поздравления! Разказът ви ще послужи за размишление на доста хора.
  • Странно и призрачно.
  • Страхотно! Велико! Поздравявам те Владимир! Гробище пълно с лешояди! Впечатлена съм!
  • Мъдри са словата ти, Владимир. Мен ме жегват, защото звучат логично и реалистично, като извадка и прогноза за начина ни на живот, затова какви сме откъде идваме и закъде сме се запътили...
Предложения
: ??:??