Застана загледана в реката, после свали горните си дрехи, остана само по риза, разпусна косите си и нагази бавно. Водата я обгърна топла като нежна длан.
Тя поплува малко и си спомни как с двамата си братя, когато беше хлапе, тичаше след тях към реката, там…където сега е другия бряг… И Андре и Павле я научиха да плува като риба.
Обичаше реката и се остави да я завладее с необятната си шир. Силен, хубав Дунав…
Петра се отпусна по гръб. За миг се остави на течението… забрави всички дертове. Гледаше нагоре … тъмно черно небе с луна - кръглолика, не се виждаше ни една звезда. Косите й се диплеха във водата, тя пошляпваше с крака и се рееше волна като риба. Само вода и нощ…тялото й олекна, носи се като перце по повърхността…
Но дочу нещо...мощно загребване с весла. Тя се обърна лице и видя, че една лодка, че се приближава на десетина метра от нея. Газов фенер блещукаше, а рибарят си тананикаше нещо…
Петра се подплаши, превъртя се по корем и загреба бързо към брега. Излезе от водата тичешком, тялото й беше мокро и дрехата й залепна, от косите й се стичаше вода и капеше по гърба й. В бързината се подхлъзна на един камък и за малко да захлупи очи на земята. Едва запази равновесие и хукна. Застана в ракитите и застина мълчаливо. Две върби спускаха клони като стена. Нежните им листенца бяха затихнали в тъмнината.
Лодката приближи, мъжът видя, че някой излиза от водата, нещо белееше в тъмното, изсвири силно с уста, скочи чевръсто и задърпа въжето към редицата колове на малкият пристан.
- Ехеееее… хеееее… жена…самодива…самовила….ехеее… избягаааа…- високо се провикна и захили…
Завърза лодката, взе фенера и една торба, зашляпа по брега.
Петра го загледа. Слабият пламък на фенера освети младото лице на мъжа, почерняло от слънцето и вятъра… Висок, як, силен. Беше без риза, фенера освети голите му рамене и гърди, крачеше бързо.
Не е тукашен … - помисли си тя - Кой ли е? От где се взе?
Стъпките му заглъхнаха зад тополите. Чуваше силният му смях…
Смутена и засрамена от неловката случка, тя се беше зачервила като ален божур. Добре, че е тъмно…никой няма да е запомни…
Петра се ослуша, почака още малко и тръгна да си ходи. Промъкваше се, спираше зад някое дърво, наостряше слух като заек, после правеше крачка, две… Срамуваше се, че е тръгнала сама нощес към реката… вече всички спяха в прегръдката на нощта, селото беше утихнало, само някое куче пролайваше в далекото…
Смени си ризата, зави косата в една кърпа и легна до Стоил. Той похъркваше тихичко.
Скоро тя потъна в дълбок сън.
Когато пропяха първи петли, тя зарови лице във възглавницата и продължи да спи.
Стоил заслиза по стълбите надолу. Запали един тютюн и седна на пейката пред дувара. Слънцето изскочи нетърпеливо над ореха. Листата засияха в светлика му. Котката се промъкна и скочи до него. Той я замилва, а тя се кротна притихнала като пухена топка.
……………………………….
Дните се изнизаха, накъсяха и лятото се приготви да си тръгва. Пасищата прегоряха от жаркия пек. Птиците се събираха на ято. Нощите и утрините станаха прохладни. Щъркът и щъркелицата разпериха криле и заминаха, заедно с отхвръкналите си рожби. Гнездото им опустя. Онемя без тях. Не се чуваше този примамлив звук, което радваше стопаните…трак…трак…трак…
Реката течеше ленива и уморена от дългото лято. Намаля водата. Брегът се оголи като стар зъб… ракитите изсъхнаха.
Петра ходеше всяка неделя на черква и палеше свещичка на Богородица. Устните й шептяха една и съща молитва, очите й се вперваха в иконата и зовяха Божията майка за рожба…
На Голяма Богородица раздаде курбан на съседите и го нарече за здраве и берекет. В сърцето си мислеше само за детенце, но не смееше да го рече пред чуждите хора.
Един ден отиде при Айшето. Не каза на Стоил, щото той щеше да й се скара. Тя хвърли три пъти на боб и й каза, че курбан трябва да направят. И погача за раздаде. Че той хлябът носи добротата и живота… Никой не е по – голям от хляба…
После я накара да легне на миндера и да вдигне ризата си. Костеливите й пръсти зашаваха по корема й. Бабата зашептя нещо, после затвори очи и започна да клати главата си наляво – надясно. Петра заспа.
После бабата я хвана за ръката и я събуди.
Тя стана премаляла, даде й една пара, облече се и заситни навън. Какво й беше направила старата… но едва се прибра у дома. Спира няколко пъти, подпираше се на дуварите и щом се добра до леглото заспа пак непробудно. Нощес сънуваше странни сънища…цветя, красиви поля, сини небеса, райски птици… След този сън надеждата избуя в нея.
Събуди се свежа и жизнена. Изтича надолу по стълбите, извади една крина брашно, запретна ръкави…Замеси тестото с мерак и тихо вричаше мислите се в него. То бухна като бяла къделя, меко, уханно, хубаво…Напали пещта в двора, сложи да пече погачите и седна на едно столче под ореха.
Кръстоса ръце, загледа се в градинката си. Цветята бяха хубави и чисти, както мислите й, както хляба, който се печеше…
Очите й се отвориха този ден, те виждаха красота, никому зло не беше сторила, вярваше, че ще сбъдне мечтата си...
Раздаде питите, разчупваше ги и най – много ги даваше на дечицата…
Със Стоил живееха по старому. Тя не каза и дума повече за онази жена.
Щом отидеше на фурната, вземаше мълчаливо хлябовете и бързо си тръгваше. Гледаха се на криво и двете. Николина я гледаше със завист, а Петра с презрение... Не можеха да се понасят, ама нямаше как...едната трябваше да вземе, а другата да й подаде хлябовете...
Всяка вечер кръчмата се пълнеше с мъже, хапваха, пиеха, викаха, пееха, като им дойдеше много виното и ракията, някои се караха помежду си… После, както се дърлеха, така се и помиряваха..
Петра понякога им се присмиваше под мустак, понякога й омръзваше тази работа. Все до среднощ да ги слуша как се ежат, хвалят и гълчат. Искаше като другите невести да си ляга на време. Затова някога не ги чуваше, заета със своите мисли...
Стоил като видеше, че е изморена я отпращаше да си ляга, а той оставаше в кръчмата. Гледаше я като рохко яйце
Щом се връщаше от града все й носеше армаган, може да е нещо дребно наглед, но това я радваше...
……………………….
Една заран, Стоил впрегна конете и тръгна по селата да търси ракия. Кръчмата вървеше добре, трупаха парици... А и рибарите носеха прясна стока всеки ден.
Петра нахрани кокошките, кучето и котката.
Взе плетката и си стоеше на миндера, когато някой завика и затопурка пред портата.
Отвори. И се стъписа...
Мъжът от лодката стоеше пред нея…
Продължава…
© T.Т. Все права защищены