Част 5 Пари и вещици
Вече измина месец от Еньовден, а работата около параклиса не секваше. В осем и половина сутринта Доротея едвам успя да измие калта и потта от преследване на диви юди в планината. Така не я държаха краката, че седна и остави водата да се стича по нея като се напръска с душгел без дори да го разтърка. Облече си пижамата и се хвърли с лице към възглавницата. Точно се унесе, когато телефона й звънна, с лениво движение го хвана и заглуши звука. След минута пак започна и още веднъж, и още. Боян вдигна сънено глава.
Доротея изпсува тихо и отвърна:
Момчето стана и прескочи решетката като се качи на голямото легло при майка си, която лежеше по гръб и гледаше тавана.
Доротея въздъхна тежко и разтърка очи.
Телефона продължаваше да звъни и тя го взе за да види на кого му е дало толкова зор. Велчо Велчев или директора на дома за сираци. Замисли се за секунда, после го набра тя.
Остави Боян долу да закусва, облече се набързо и излетя към селото. Домът за деца представляваше поддържана и изцяло реставрирана старинна сграда с красив стенопис. Много често децата спореха кой точно юнак бе изобразен летящ към слънцето. Доротея я обзе тъга, когато усети излъчването на сградата, нещо ставаше там. Имаше няколко счупени прозореца, а децата заедно с персонала стояха строени на площадката. Около сградата обикаляше възрастен мъж над 60 годишен с бяла коса и стройна фигура, облечен в елегантен костюм. Велчо Велчев, бивш военен, в момента директор на сиропиталището, играеше роля на баща за всичките изоставени и отнети деца. Изключително добронамерен и всеотдаен човек. Поне така го помнеше Доротея, той бе първата й опора след злощастния инцидент със семейството й преди всичките тези години. Когато видя самурайката се насочи с бяг към нея. Лицето му бе пребледняло.
Тя го потупа по раменете и се приближи до сградата. Не й трябваше огледало да разбере, че гъмжеше от духове. Тропаха, блъскаха, крещяха, всичките яростни и озлобени.
След минута децата маршируваха към другия край на селото, където се намираше пицарията. Доротея отиде до колата и отвори багажника, там в дървен сандък се намираха неща от първа необходимост като сребърни ножове, бримки от коприва, инстантни лечебни отвари и подобни. Извади три снопа от коприва и пелин, и средно голямо огледало.
Тя се обърна и видя Гергана, която стоеше като напикана, все едно чакаше всеки момент да я накажат. Доротея повдигна вежди с думите:
По лицето на Дора премина ехидна усмивка, тя потупа момичето по рошавата глава с думите:
Затвори багажника и тръгна към входа на дома носейки оборудването. Гергана остана зад нея като сянка. Дора не й обърна внимание, а бавно отвори входната врата. Връхлетя я вълна от свръхестествени писъци и ругатни, и главата започна да я боли. Затвори вратата, разтърквайки слепоочията си. Вътре гъмжеше от духове на самоубийци и не й трябваше огледало. Оставаше й да се върне до параклиса за Бъки, който да помогне с търсенето на прокълнатия предмет.
Доротея извърна глава към младото момиче и каза:
Тя извади от джоба си голяма запалка и запали сухия сноп от коприва и пелин. Отвори вратата и направи път на Гергана, която като екшън герой скочи в антрето. Реално духовете не издаваха звуци, но дрънкането на мебелите и стъклата издаваше колко са разярени. Дора размахваше снопа и опушваше пътя им. Младото момиче се хвана за главата.
Възпитаничката на дома се подчини и започна да маха все едно размахва меч. Качи се бързо по стълбите следвана от пазителката и продължи към едната обща дамска спалня. Вратата на една от баните бе отворена и Гери мерна с ъгълчето на окото си огледалото. Само толкова й трябваше да се втрещи – мъртвец с издрано лице крещеше без глас, а до него жена с избодени очи. Тя усети студени тръпки по цялото тяло, свлече се на земята в шок. Доротея я подмишкоса с думите:
Повлече я към стаята, където имаше шест легла с матраци три по три разделени с параван. Духовете станаха още по-бесни, защото единия прозорец се сгромоляса пред очите им.
Гергана с треперещи ръце надигна леглото и навря фините си пръсти в долната част на един от краката. От там извади 30 лева и ги даде на Дора. Тя от своя страна ги сканира внимателно, като видя в горния десен ъгъл на двайсетолевката странен символ, приличащ на руна.
За миг главите им започнаха да ги отпускат, а след пълното изгаряне на ценната хартийка нямаше никакво чувство за присъствие. Гери въздъхна тежко, а Доротея се засмя.
Гергана се подчини и двете грабнаха огледалата като обходиха сградата на дома и двора, търсейки заблудени духове. Не намериха нищо, бяха си отишли. Те тръгнаха към пицарията и останалите възпитаници на дома. Доротея вървеше напред, а събеседничката й изоставаше и й зяпаше гърба.
Доротея се завъртя и избърза напред, Гергана въздъхна тежко и сърдито като я последва. Стигнаха малката пицария в края на селото. Персоналът не можеше да смогне на връхлетялите ги 50 гладни деца. Изкарваха тава след тава пълни с пица, а сирачетата ликуваха. Младата жена седна до директора и му разказа шепнешком какво е станало. Човекът една не се просълзи и бащински я прегърна, тя му отговори с лека усмивка и се включи в празненството на децата. Останалите веднага заразпитваха Гери къде е била, но тя само им отговори:
Дора се зачуди защо не се похвали как е гонила духовете редом с каката, но си замълча и запали цигара, пиейки бира на големи глътки. Момичето от другата страна на масата й хвърли предизвикателен поглед. „Да, със сигурност пак ще се набута между шамарите“ – помисли си Дора. След като седна и се отпусна осъзна колко е уморена и как иска да си легне. Минаваше дванайсет на обяд и тя довърши бирата си, остави пари за сметката и си взе довиждане с децата и персонала. Века сигурно бе застъпила, но просто нямаше сили да коментират какъв беше символа на банкнотата. Като се прибра Боян довършваше обяда си от пилешка супа. Баба Анка седеше в кухнята и приготвяше билки за нова отвара.
Тя седна до него като го целуна по главата.
Баба Анка не реагира, а продължи работата си над билките. Дора отсервира празната паница и чаша на сина си и двамата се качиха нагоре.
Привечер металната порта изтропа и към вилата с бавна крачка се придвижи жена на възраст около 50 години. Доста добре облечена с тъмен спортно-елегантен прилепнал панталон, ниски токчета и копринена риза. На врата й имаше дебело златно колие, а ръцете й бяха окичени с гривни и пръстени. Средна на ръст със задоволителна за годините й фигура и сериозно лице с изписани черни вежди и тежък грим, дългата й права черна коса падаше малко над кръста. Носеше голяма пътническа чанта и стъпваше с видима увереност.
Симеон с гумени ботуши носеше няколко остри кола. Тя се обърна и отвърна с досада:
Лилия, така се казваше въпросната жена, дошла на гости на параклиса. Занимаваше се с разваляне на магии и приготвяне на по-прости отвари или го раздаваше врачка. Имаше си собствен добър бизнес, офис (ако може така да се нарече) и не можеше да се оплаче. Лятото й бе жътвата, но имаше малък проблем. Те слязоха долу в лабораторията под къщата и вещицата просна чантата на една от работните маси. Извади човече направено от коноп с размерите на дете. На него имаше същия символ като на банкнотата изгорена от Доротея.
Верка се надвеси и внимателно разгледа знака, който беше обгорен в конопеното тяло на човечето, в което нямаше живот.
В този момент на вратата се почука енергично.
Малкото момче и Дора се бяха наспали. Младата жена изглеждаше кисела и държеше чаша кафе и цигара. Носеше лятната й пижама от много къси гащи и изрязана широка тениска.
Доротея с прозявка надникна на масата и като видя символа секна.
Добавиха изсушен пелин и му драснаха клечката. Малката фигура се възпламени бълвайки бял пушек и след няколко минути от него имаше само сажди. Жените излязоха на двора при Симеон и Боян, които се гонеха заедно с Бъки.
Младата жена влезе навътре да се преоблече, а Лилия напусна двора махайки с ръка от колата.
Доротея вече облечена с тениска и къси раздрани дънки се запъти към самурайката. Взе си довиждане с Боян и потегли към едно пловдивско село, което бедстваше повече от седмица. Остави Симеон, баба Анка, Верка и Боян.
Понеже имаше информация от повече от 2000 години периодично им се правеха преписи. Те седяха на отделно място в изолирано подземие без пряка слънчева светлина и старателно изолирани от влага. Пазителите му казваха бункера и в периодите, които нямаха много работа слизаха и преписваха част от най-старите документи и доклади. Информацията бе толкова много, че бяха успели да прехвърлят в електронен вариант само 10%. Останалата част прилежно се съхраняваше. Имаше книги на старобългарски, латински, турски и други езици. Вероника изпитваше трудности с останалите различни от старобългарския, затова тези задачи поемаше баба Анка. Архивът се намираше в подземна галерия под лабораторията и до там се стигаше по таен тесен канал намиращ се зад камината в къщата. Старицата влезе в къщата и се насочи към огнището, което не бе палено от месеци. Премести огнеопорната плоскост отзад и се откри тухлена врата с кука, която водеше до дупка с дървена стълба. С петромакс в ръка започна да слиза надолу. Тухлената облицовка на стената отстъпи място на твърди скали и стълбата свърши в твърд камък. Няколко метра в тъмнината имаше друга стълба пусната в дупка издълбана в скалите. Предците им бяха издълбали лабиринт от подземни тунели, в които да съхраняват най-скъпото: вековните знания. Бабата слезе още по-надолу, познаваше до болка подземието, затова се ориентираше и без светлина. Опря в дъното на пещерата, в подземна галерия разделена на няколко части издълбани като бразди. Имаше специална изолация от глинен дренаж, слой вълна и накрая дебели дървени греди. Въздуха долу бе оскъден и сух, останалите членове на параклиса трудно дишаха, но за Анелия нямаше проблем. Тя запали петромакса и откри браздите от двете страни с рафтове старателно подредени според съществата, годините и явленията. Там се криеше информация за хиляди богове, създания, че дори и хора. Старицата започна да броди между рафтовете търсейки Чернобог. Намери го някъде по средата на третата бразда. Имаше доста информация за него разделена на томове и пергаменти. Документи, доклади, песни и приказки, най-късното писание, което намери бе някъде от ХIV век. Журнал на пътешественик, гастроном, които описваше ритуал за заточване на Чернобог в долната земя. Седна на писалището в дъното и зачете. Ставаше ясно, че е изпълнен и злия бог е бил прикован да обикаля долната земя вовеки веков. Имаше още, антимагия, която го освобождаваше, включваща редица магически предмети, човешки жертви и сложен ритуал. Баба Анка потърка брадата си. Под писалището имаше бели листа и молив, тя го взе и започна да преписва.
҉
Хубавото на лятото беше, че се стъмваше късно и екипа на параклиса разполагаше с допълнителни часове за придвижване и подготовка. В седем и малко Доротея бързаше със самурайката към пловдивското село, в което имаше информация, че се подвизава хала. Там земеделието беше развито и много хора си вадеха хляба от него. Надяваше се само да не е закъсняла, защото отлагаше въпросната задача от седмица. Земеделците я чакаха още на табелата и като видяха сивия джип замахаха енергично с ръце. Младата жена спря пред тях и излезе. Висок як мъж пристъпи напред от десетината души, които се бяха събрали, продума:
Тя се върна и се качи на джипа като потегли към овошките. Не й беше трудно да види къде евентуално се крие халата, защото след по-малко от километър навлезе в плътна бяла мъгла. Спря джипа на средата на пътя и направи няколко крачки напред. Не можеше да си види дори и обувките.
Мъглата стоеше все така гъста, но някак си се движеше.
„Това беше лесно“ – помисли си младата жена. Мръсният въздух на големите градове хич не се нравеше на митичните създания и много често се объркваха. Все по-рядко имаше хали на тяхна територия, защото земеделието замираше, пък и пръскаха с разни отровни химикали, които им влияеха зле. Те представляваха летящи почти безформени същества, слизаха на земята само да се хранят с реколтата, иначе си стояха горе на небето сред облаците. Образуваха бедствия, градушки, наводнения, бури и дъждове, които валяха повече от седмица докато не унищожат и последното стръкче. Тази с която се занимаваше Дора хич не изглеждаше от лютите и бесни хали, иначе досега да я беше отвяла с мощния си дъх.
Младата жена отиде до колата и бръкна в сандъка. Извади торбичка с тамян и глинен съд с голям отвор.
Дора изпълни казаното и запали тамяна в глинения съд. Спусна всички прозорци на самурайката и го фиксира за предната седалка. От гърнето се виеше дебел и плътен дим, а мъглата около овошките започна да се събира и Дора можеше да различи плодните дръвчета. Запали двигателя и потегли бавно обратно към главния път. Картината се проясни, а на небето се заформи странен облак с очертанията на фина жена с дълга бяла пелерина вееща се в пространството. Като видяха, че мъглата се е вдигнала земеделците тръгнаха по пътя нетърпеливи да видят и узнаят какво се случва с реколтата. Доротея спря до тях и каза без да слиза:
Помаха им за сбогом и потегли заедно с халата в небето. Щеше да й отнеме около час и нещо да стигне вкъщи и щеше да се мръкне. Придружителката й не виждаше, но послушно се водеше по мириса на тамян от самурайката.
Раздели се с халата малко преди да хване по пътя за параклиса. Съществото учтиво благодари и изчезна от хоризонта в планината. Като се прибра Доротея завари Верка и Боян да играят в пясъчника на двора. Синът й се хвърли в обятията с невиждана радост. Симеон все още обикаляше по задачи, а баба Анка не се мяркаше никъде.
Баба Анка рядко се хранеше с обикновена храна, а гълташе силно концентриран сироп от горчивка, която отглеждаше в двора, а през зимата в парник. Доротея все още кашляше от непоносимо горчивия вкус на напитката.
© Kiddo Все права защищены