13.08.2021 г., 15:40 ч.

Бозаджийско 

  Проза » Хумористична
578 1 22
2 мин за четене

Пак си купих малка боза от два литра. Мога – пише, че е без захар и консерванти. И си направих поредния следобеден коктейл – боза със сладолед. И диабетичен сладолед има. Е, вкусът му малко… Абе, избива на нишесте, ама мои познати казват, че и оня, дето го продават за тях, е подобен. Модерният век на химията…

Коктейлът? Една трета кутийка сладолед, залят със стотина грама боза. И двете от студеното – фризера и хладилника, но скоро сладоледът започва да се топи и пуска бели елипси… Вземаш лъжицата и не виждаш вече нищо наоколо си.

Ама вкуснооо…

Не съм го открил аз. Просто сега се сетих – не бях го правил от 60 години. А навремето, още в детската градина…

В града автогарата беше почти в центъра. Малко площадче, няколко автобуса за селата, два-три магазина… И бозаджийницата.

Неголяма сграда, в която хем правеха бозата, хем я продаваха, хем пълнеха гюмове и ги разпращаха из околията.

Вътре имаше два чана, както им викаха майсторите. Високи – поне така ми изглеждаха тогава, дребно първолаче бях. С грамаден дияметър – колкото стаята ни.

Правеха два вида боза – сладка и резлива. Плащаш 6 стотинки и пускат бозата през чучурчето от определения чан. В тенекиена чаша, която изпиваш с кеф и връщаш. Топваха я в едно корито, оплакваха във ваничката до него и – готова за ползване. СПИН, ковид, чума – ни имаше, ни ни ловеше…

До бозаджийницата стратегически се беше сгушила баничарницата. 12 стотинки една баничка – с истинско сирене. Мазна – идеално контрасъчетание за бозата. Даже оставаха две стотинки от дневната дажба, та ги прибирахме и след още два дни можеше да си позволим разкоша за втора боза…

А нейде около пети клас се появи и сладоледаджията. Не го правеше, караха му го, ама имаше. Поне сутрин, за голямото междучасие.

И тогава дойде модата – изпиваш половината боза, тръсваш вътре сладоледа, сдъвкваш фунийката /или двете вафлени кори, които трябваше да въртиш и облизваш намаляващото им съдържание/ и после наслада… Боза и сладолед…

На модерните дами, страхуващи се от съчетанието. Няма лошо! Виж, ако искате да отслабвате – диетата минава през комбинация боза с диня. Или – още по-реактивна: прясно мляко и кисели краставички. Такъв залп ще е, че сваляте спешно поне две кила…

До тук!

Отивам да си направя още един коктейл боза и сладолед…

Наздраве!

 

 

 

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, Надя!
  • Леле, колко боза изпих, като си бях в България! И тук има, но е белезникава, прозрачна и гадна. И цял козунак изядох (за пръв път от четири години). И сега - прясно мляко, с кисели краставички.... Защото от сладоледа ми става зле.
  • И от бозата расте базата...
  • 🤣🤣 Дебели пръстчета, но се е получило добре. Тя в бозата е базата.
  • Благодаря, Роси!
    Но бАзата, както казваш, се получава от боза и силикон...
  • 🤣🤣 Неочаквано добра комбинация! Въобще не ми беше минало през ума! Ама като слушам баба си, така е!
  • Баба казваше, че ако искаш да имаш големи гърди трябва да пиеш много боза! В днешно време обаче наблягат на силикона, а не на базата. 😁
  • Благодаря, Блу, Ивита, Петре!
  • Сладолед( от този без палмово масло) в комбинация с нектар от праскови(без конясерванти). Шедьовър за шампиони.☺
    Към настоящето: Мезе от овче сирене, добито от малка ферма. Там гоненето на печалба е нулево. Плюс шопска салата от домашни домати и краставици....Аперитива е по избор...
    Учудвам се на младите. Някои от тях мислят, че краставиците се берат от дърво.
    Поздрав, Генек!😉
  • Блу, знам, че е така!
    Споделям написаното от теб! А това са моите първи трийсет години, а те не са само ............както някои ги представят.
    Генек, няма да прекалявам, извинявай!
  • valentinski (Валентин Иванов) Вярно! Акцентът беше друг, но всеки вижда според нагласата и сетивата си.
  • Вярно ли? И какво от това!? А защо магазинерката не е отворила по-рано?
    Но поне не са пропуснати продажбите.
  • Е, вярно бе,..имаше едно време такива неща,.. особенно за чашката,
    бозата е трепяла всички Никроби ...
  • Ех, и касетките с кисело мляко стоварени пред магазините часове преди да ги отворят. Ако някой много бързаше и искаше мляко преди да са отворили си вземаше, а на мястото на взетото оставяше празно бурканче със стотинки вътре.
  • Благодаря, Костадине!
  • А халва в отчупения краещник от топлия хляб дето го разнасяха в глемите щайги,ех спомени.Поздрав Георги.
  • Благодаря, Пепи, Лидия, Красе, Валентине!
  • Ех, Генек 👍
  • В сладкарницата на "Шипка" 6 имаше шейк сладоледов (така се продаваше - шейк) и с нектар, и с мляко (млечен).
  • "идеално контрасъчетание"! Ех, подсети ме за нектар със сладолед любимо... ама някога хм. А сега и бозата безалкохолна... сладолед - безглутенов; рецепти за бързо отслабване
  • О, да и боза с лимонада.
  • Защо като деца всичко ни беше вкусно? От малки брояхме и събирахме жълтите стотинки и за боза, и за вафла, а как се радвахме - "Късмееет!", ако на улицата намерехме някоя стотинка!
    От години много рядко пия боза, откакто научих, че я правят от сладкишите с изтекъл срок, за това имала вкус на нишесте и тя.
    А от баничките не се уригвахме гадно като сега, а и повечето с разредена извара. Боза със сладолед беше върхът!
Предложения
: ??:??