20.10.2023 г., 10:14 ч.

Един /с извинение!/ физик 

  Проза » Разкази
239 3 8
3 мин за четене

Ами – физик…

Наказан от Съдбата с това. Намира доволствие в зарешетения от закони и правила свят.

Не като мен – волният летец из мисълта, фантазията, свободното мнение…

Не би трябвало да сме близки, ама – на… Свързва ни чувството за хумор и отношението към работата.

Той има страхотно чувство за хумор. Почти като мен…

И е принципен в учителската си работа. Поставя добра оценка само при добри знания. При това – в ДНЕШНОТО училище…

„Абе, - вика – нивото ми е паднало. За една тройка колегите искат ученикът за знае поне трите си имена и номера на обувките, аз питам само за нормалните неща от физиката…“

И разказва. Физика в уж математическа гимназия. Което означава поне ВИДИМ интерес към науката. Мъчил се, тормозил се – допълнителни /безплатни, разбира се/ занимания…

На ония не им пукало. Знаели си – от опит – че даскалът е длъжен да ги пусне да преминат. Щото директорът не се интересува от знанията им, а от оценките. И от оценката на шефовете си. Които пък зависят от висотата на успеха – колкото и надут празен балон да е…

Само че и директорът не се обадил, когато физикът оставил 14 /четиринадесет!/ двойки за годината.

Мое мнение – тъпанарите – началници /интелигентен човек началник не става, той си има знания и умения за работа/, та тъпанарите обвиняват за ученическите двойки учителите. Не били научили учениците, видиш ли…

Ами, алакоолу, иди преподавай на някое говедо и покажи какво е научило…

Ще възмутя лицемерите.

Днешните ученици са говедца. И родителите им бяха. И ние бяхме. И родителите ни бяха…

Само че – тогава имаше СИСТЕМА. Която не позволяваше да показваме говеждото у нас, налагаше се да сме човеци…

Така че – учениците днес са говедца. И не са виновни за това!

Виновните са началниците – ограничени, некадърни, умеещи да началстват, но не и да ръководят. Изобщо – да водят…

Та той оставил 14 човека на поправителен. На изпита дошли убедени, че учителят е ДЛЪЖЕН да им пише тройките.

Което, разбира се, не станало…

„И сега?“ – попитал ги.

Те безпомощно и неразбиращо вдигали рамене. Светът им се обърнал. Разбрали, че не всичко, дето хвърчи, се яде. И не са принцовете на света…

Ами даже се налагало да работят…

Представяте ли си – горките 16–17 годишни дечица с бяло от прах около носа – да работят???

Родителите им биха припаднали…

Дал им да се преборят с по един урок и ги извикал на другия ден. Тути – мути, дрън-дрън – нещо казали. Нещичко.

А един честно и непосредствено признал – след като разказал заученото: „Нищо не разбрах…“

Викам му: „Тоя е даже за повече от тройка. Щом осъзнава КАКВО не е разбрал, значи има представа за какво става дума и е на прага на разбирането…“

С две думи – минали. Колцина от тях си взели урок, колцина са научили житейско-физичния урок, колцина са пред разбирането що е това учение…

Надяваше се, че е успял.

Като начало…

Защото тумор се реже с нож, тече кръв, има и болка… А може и с баене. И последващо опело…

Остават му две години до пенсия. Но компромис с предмета и задачата – да се УЧАТ младите на мислене и труд – няма да направи…

След него идват колежките му от випуск „Демокрация и фалш“…

Тогава ще има звездопад от шестици.

И тълпи от невежи самоуверени тъпанари…

Нашите деца и внуци…

 

 

 

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, Дочке!
  • Еее чак и номера на обувките си да знае... Прекалявате !
  • Благодаря, Надя!
  • Този "звездопад" после се превръща в с вашите тъпаци, пардон - камъни, по вашите глави, сенсей.
  • Благодаря, Слав!
  • Физици и математици са много зле. Няма с кого две думи да разменят. Най близкият възможен събеседник е през девет улици в десетата.
  • Благодаря, Стойчо!
    И аз завърших 1971 година. Паралелка със специално обучение по математика. 28 започнахме, 19 завършихме, само един не бе приет.
    Имал съм, значи, късмет.
  • Имахме един съученик.Баща му е бил партизанин в последните часове на "монархофашизма".Говоря истини от преди 52(петдесет и две години!),т.е.випуск 1971 година.Когато учителят по физика (който ни беше и класен ръководител!) изпитваше "бъдещето на социалистическия труд", много внимателно му задаваше въпроса:"Кой е първият закон на Нютон?"И след епичното мълчание на бъдещия инженер му пишеше само 5(петица)!Момчето беше прието ВМЕИ "Ленин" и след осем години студентстването завърши, беше назначен за офицер в Държавна сигурност.След пенсионирането му измами свои колеги с голяма сума валута и сега е ...в Северна Америка!
Предложения
: ??:??