22.11.2019 г., 15:24 ч.

Гадак 

  Проза » Други
807 0 5
1 мин за четене

,,Гад,, е дума от свещения език на древните българи Бхаджа. От ,,гад,, произлиза думата гадина – животно.

 

В нашия древен календар, Юпитеровата орбита е била важна мяра. Нейната продължителност е приблизително равна на дванадесет земни години. За да се измерва Юпитеровата орбита със земните години, за всяка земна година е определено различно животно, общо дванадесет. Те са различни и не трябва да се бъркат със животните от Зодиака, а Юпитеровия кръг със самия Зодиак. И така, продължителността на Юпитеровата орбита започва да се измерва с дванадесет животни – гадини. Неусетно, с времето, думата гадина става година.

 

От думата гадина, гадини, произлиза и названието на Небесния, Големия и годишния дванадесеттичен времеизмерителен инструмент Гадакх, Гадак – българската дума за Зодиак.

 

От думата Гадак произлизат думите гадар и гадател – личност, която гадае по промените в Гадака.

 

Това, което разгадава гадара, гадателя, от Гадака, се нарича гаданкха, гатанка – примерно личен хороскоп.

 

Тъй като не рядко, разгаданото от гадателя не е от най-приятните събития които сме очаквали, нашата гатанка понякога се е определяла като гадост, гадна работа, гадория. Но всъщност, "гадна работа, гадост", трябва да се приема по общо, ката работа на съдбата въобще, а не само и предимно като нещо лошо.

 

Понеже Гадака се състои от дванадесет животни, "гадна работа", понякога се възприема и като животинско деяние, животинска робота.

© Борис Балкх Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??