12.01.2021 г., 13:00 ч.

Християнски герои - Чарлз Томас Стъд 

  Проза » Други
383 1 4
3 мин за четене

Чарлз Томас Стъд (1860 – 1931 г.) е британски протестантски мисионер в Китай, Индия и Конго. Той е част от Кеймбриджката седморка – група от студенти, които споделят вярата си в Господ Исус Христос из цяла Великобритания и с личния си пример спомагат за разрастване на мисионерското движение. Чарлз Стъд е един от създателите на мисията „Сърцето на Африка“, която се превръща в организация изпратила множество християни на мисионерското поле.
 
Като младеж Стъд е изключително популярен играч на крикет – факт, който по-късно допълнително помага за успеха на събранията на Кеймбриджката седморка. Огромно влияние за промяната на живота на младия спортист изиграва обръщането към вярата на неговия баща. Заможният Едуард Стъд става християнин по време на кампания на американския евангелизатор Дуайт Муди в Англия. Бащата споделя с Чарлз, че живота му се е променил след срещата с Христос, което кара младата звезда по крикет да се чувства неловко в присъствието на баща си и по тази причина той често страни от него.
 
По време на християнско мероприятие обаче – посред едно от масовите евангелизационни събития, които Едуард организира в имението си, гостуващ проповедник в личен разговор с Чарлз го предизвиква да предаде живота си на Иисус. По-късно, когато Чарлз Томас Стъд се връща към това преживяване, казва следното: „Паднах на колене и казах „благодаря“ на Бог. И точно тогава и там, в душата ми влязоха радост и мир. От опит разбрах какво е да се родиш отново и Библията, която дотогава беше една „суха“ книга стана всичко за мен.“
 
След няколко годишно колебание относно своето бъдеще, Чарлз Томас Стъд разбира, че Бог го е призовал да се посвети на мисията да носи вестта за Спасителя на места, където тази вест все още не е била прогласявана. В продължение на години той последователно служи в Китай, Индия и Конго. Докато е в Китай Чарлз разбира, че баща му е починал и му е завещал 29 000 паунда. С тази сума той би могъл да живее прилично да края на дните си, но решава да я раздаде на няколко различни служения. Цялата сума. След като взима това решение Стъд изпраща по 5000 паунда на създадения от Дуайт Муди Библейски институт; на Георг Мюлер, който служи сред сираците в Бристъл, Англия; на Джордж Холанд, който се грижи за бедните в Уайтчапъл, район в Източен Лондон и на Бут Тъкър, комисар от Армията на спасението в Индия.
 
Стъд вярва, че Бог ще снабдява неговите нужди без за това да е необходимо да споменава на хората за своите финансови предизвикателства. В живота на британския мисионер наистина има множество свидетелства за Божия промисъл; много пъти парични суми, изпратени от подбудени от Бог дарители пристигат в точния момент, за да бъдат покрити належащи нужди. Имайки тази опитност в живота си Стъд насърчава християните да поемат рискове при планирането на мисионерски си начинания, като се доверяват, че Бог ще се погрижи за тях.
 
Докато е в Китай Чарлз Томас Стъд се жени за Присила, която му ражда четири момичета и две момчета. За съжаление момчетата умират на много ранна възраст. През 1910 г., загрижен за това, че в Централна Африка християнството на практика е непознато Чарлз заминава за Судан. Малко по-късно създава мисията „Сърцето на Африка“. Когато е на 50 годишна възраст Чарлз Томас Стъд усеща призив да разпространява Евангелието сред недостигнатите групи в Белгийско Конго. Стъд тръгва към тези изключително враждебни земи, ясно осъзнавайки, че в следване на призива от Бог със сигурност ще се срещне и с канибалски племена. Това се случва, но Чарлз не само остава невредим, но и със забележителната си дейност помага на много диваци да приемат Господ Исус Христос в сърцата си.
 
Чарз Томас Стъд умира през 1931 г., от нелекуван проблем с камъни в жлъчката. Визията му за Китай, Индия и Африка обаче не умира с него, защото неговия съидейник Норман Груб поема отговорността за мисионерската организация. Стъд прекарва около петнадесет години в Китай и шест в Индия, а останалите години от мисионерския си живот посвещава на разпространението на евангелското послание в Африка, основавайки организацията WEC International. И до днес името му остава свързано с евангелизацията на големи части от Белгийско Конго.
 
Цитати от Чарлз Томас Стъд:
 
„Животът е един и скоро ще отмине; само това, което е извършено за Христос ще остане.“
 
„Ако Иисус Христос е Бог и е умрял за мен, то никоя жертва не може да бъде прекалено голяма, за да я направя за Него.“
 

© Явор Костов Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • И аз ти благодаря за интересните свидетелства, които представяш запознавайки ни с живота на хора на Вярата
  • Благодаря, Мария!
  • Искрено се възхищавам на скъпоценния ти труд, Явор! Адмирации за благородната мисия! Поздравявам те!
  • Добре, но това е биографично есе и би трябвало да е съответния раздел.
Предложения
: ??:??