14.10.2010 г., 20:55 ч.

Имането 

  Проза » Разкази
1638 0 7
7 мин за четене

   Имаше го! Знаех, че го има. Не беше нито измислица, нито легенда. От дете слушах да се шушука за него. Било старо, много старо. Никой от шушукащите  не знаеше какво точно е това имане, но всички бяха сигурни, че е много, много ценно.

- Голямо богатство ще е! От мене да го знаете! – с  разтреперан от вълнение глас започваше любимата на цялото ни село тема някой.

- Сигурно, щом е скрито толкова добре, та никой до днес не го е намерил. – клатеше глава друг.

- Чувал съм за него още от дядо си, пък той го знаел от своя баща. В двора на Асан Харамията било заровено, ама никой до днес не е успял да го открие. -добавяше трети.

- Бе, дяволска работа ли е? Самодиви ли с магии пазят мястото, дето е заровено? Всички знаем,че имане има, ама – на, никой нямаше късмет да го открие. Ни близките на Харамията, ни чужди хора… - въздишаше със съжаление още някой.

    Имането беше любима тема и на жените от нашето село:

         - Че има имане – има! Сигурна съм! – уверено говореше най-старата жена в селото, баба Айше. - Буен и непокорен човек бил Асан Харамията, плячкосвал товарите на богати керванджии. Може и хора да е убивал, че кръв и проклятие да тегнат над него…

- Може пък с труд да е спечелено имането, бе бабо Айше.  Кадърни хора са Асановия род, работни…

    Слушах разказите на тези чужди хора и сърцето ми лудо биеше от вълнение. Нали и аз бях потомък на този род? А това легендарно имане лежеше скрито някъде в нашия двор.

   Или заровено в темелите на старата, грохнала под тежкия товар на годините си къща, чакаше най-достойния от няколкото поколения  потомци на Асан Харамията и неговата бяла, руса и синеока ханъма – Гюзел Фатма да го открие най-после.

     Годините се търкаляха. Аз пораснах и възмъжах и много неща в живота ми се промениха. Но не за тях ми е думата.

     През всичките тези години аз носех в сърцето си тези вълнуващи разкази за ИМАНЕТО и копнеех да го открия.

     Дори не бях сигурен защо го исках толкова много. Дали защото като всеки човек мечтаех за богатство и слава. Или дълбоко в сърцето си съм чувствал  това легендарно имане с някаква строго пазена, но красива, вълнуваща  тайна за моето семейство. Не знам.

     Знам само, че когато тръгвахме с керваните изселници за Турция,  не позволих на баща си да продаде двора и къщата.

Не се съгласих и да се заселим  по-навътре в страната, в азиатската част на Турция, където вече се бяха устроили криво-ляво наши роднини.

     Останахме в Одрин. Усещах със сърцето си, че и близките ми не искаха да скъсат невидимата нишка, която ни свързваше и теглеше назад към България. Трудно ни беше ни “прекрачим” Босфора. Заселихме се в европейската част на Турция, близо до границата, зад която остана заровен посечения  корен на родословното ни дърво, където тъжен  и мрачен пустееше родният ни дом и  и буренясваше гробището, където лежаха скъпи на сърцата ни хора.

    Десет години всяка нощ сънувах  Родопите и старата ни къща. Глуха, посърнала, безмълвна и сиротна, стоеше, навела ниско потъмнялата от скръб стреха сред разградения  двор. Сънувах и имането. То ми даваше знак, припламвайки с жълтия пламък на старо злато, или ме зовеше с мекия сребрист звън на изящни сребърни и златни гривни, ковани колани и трептящи от хубост  наушници.

    Кой знае защо това видение се преплиташе в съня ми непременно със сладкия глас на родопските чанове и волна красива родопска песен?

     И нещо все ме теглеше назад. Не зная, носталгията по родния край ли, бол-ката от посечения ми родов корен, ясните сладки спомени  за минали щастливи дни под синьото българско  небе, или онова неоткрито имане  като жарава тлееха в душата ми  и ме измъчваха? Или това странно и болезнено усещане, че мястото ми не е в тази чужда страна, сред чужди на сърцето ми хора?

   Не търсех отговор на тези въпроси. Аз просто знаех със сигурност, че ще се върна обратно. Трябваше да се върна!

     Уж бях турчин, но в Турция не намерих своето място, нищо, че отново носех турското си име. Говорех свободно на “майчиния” си турски език, а в душата ми звучеше по-сладко българската  реч…

     Уж бях сред свои, а нито веднаж през тези десет години не усетих в гърдите си великата радост на завърналия се при едноверците си изгнаник...

      И… ето ме най-после отново в стария бащин дом!

     Не ме питайте как се завърнах! Нито за болката, която преживях от раздялата с близките си и още пари душата ми. Тежка беше цената, която трябваше да платя, за да се върна отново под родното небе.

      По-важното е, че отново дишах с пълни гърди свежия дъх на планината,

стъпвах по зелените поляни, където премина детството ми, галех с поглед  красивите непристъпни скали на Родопите и виещите се над тях волни орли...

  Отключих с трепет ръждясалия катинар на входната врата и се потопих в сумрачната тишина на старата ни къща.

   Тук всяка вещ очакваше моето завръщане. Всяка вещ, притихнала и прашна, беше съхранила за мен скъпи спомени и надежди за нови щастливи мигове.

   Пък и имането беше тук и ме очакваше. От сърце вярвах в това. Моето завръщане беше ново начало, нов живот, който аз сам трябваше да съградя отново.

     Свидна ми беше старата къща, но тя си беше изживяла вече годините. И освен спомени, нищо друго не можеше да ми предложи. А аз не исках да живея само с тях.

     Реших да построя нова къща върху  старите, здрави темели.

А след това щях да преровя и двора. Сантиметър - до сантиметър, камък – след камък, но непременно щях да открия имането. И чак тогава щях да намеря покой за душата си, сладък сън за очите си. И да разбера смисъла  на

своето завръщане.

     Когато започнах да развалям старата постройка, най-после се случи и чудото. Открих го! И то точно там, където най-малко бях очаквал. Почти пред очите ни е било. Досами ръцете ми, които хиляди пъти са отваряли и затваряли стария дървен долап, в който мама държеше големите самуни сладък дъхав хляб.

      Беше скрито в голяма кожена торба под двойния дъсчен под на долапа.

Голямо! Точно както често го сънувах.

      Ръцете ми се разтрепериха от вълнение. Не знаех да се смея ли, да плача ли от радост. Изпълваше ме необяснима гордост,че именно аз, най-младият потомък на Асан Харамията и най-силно привързан към родния дом, открих онова, което няколко поколения търсеха, мечтаеха да открият, но все не успяваха.

   А то било мой късмет!

    Сърцето ми се люлееше като камбана в гърдите ми, а ръцете ми, студени и влажни, се бореха с двойния възел на дебелите кожени върви, зад които се спотайваше тайното съкровище на моите предци. Онова ценно имане, така грижливо скрито като дар за бъдните поколения от предците ми.

     Когато най-после успях да развържа възела и торбата се отвори, останах изумен от това, което открих в нея.

     На дъното ù  лежаха гайтанлия потури, бяла везана риза и ален елек, бяла

„каба” гайда и дълъг овчарски нож с гравирано име ИВАН – ЧОБАН. А до тях - една грижливо сгъната гиздава родопска сватбена рокля и завити в бяло, извезано с пулчета дюлбенче, иконка на св. Богородица с Младенеца, красиво "божигробско" кръстче и една стара библия със сребърни закопчалки на дървените корици.

   А на първата корица нечия ръка бе изписала с едри, красиви букви: ”На Стефанка Поптонева за светото ù кръщение. 1826 година

© Генка Богданова Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Разказа ти много ме развълнува,спомена по родният дом и земя просто много ти благодаря за оказаното удоволствие,поздрави!!!
  • Корените, нашите дълбоки родни корени, по техните жили тече сокът на нашия живот.Поздравления за разказа, беше удоволствие за мен.
    Този разказ събуди един спомен в мен от преди 4-5г.една случка станала далеч зад пределите на нашата родина в белоснежна Аляска. И смело мога да потвърдя от моите многобройни срещи с наши земляци най вече в Америка, че най-големите български патриоти в чужбина са нашите сънародници от турски произход.Знам , че занякои това ще прозвучи странно но е самата истина.
    Ето един малък пример от тези срещи:
    http://www.bulgaria21.net/issue/t20610.htm
    Истинското рожденно име на Янко е Яшар.Насилственно прекръстен през 50-60 години, бяга първо в Турция след което заминава за Америка.Там си връща името Янко, защото както каза самият той не само му харесва но и го свързва повече с България!
    Останете със здраве !
  • Мили Ивон и Силви,човек, който не познава произхода си е като отбрулен лист, който вятъра на живота подмята насам - натам.Той не знае ни от къде е дошъл, нито на какво да се опре, за да почерпи жизнени сили, тогава, когато има нужда от това.
    Идеята за този разказ ми дойде в Истамбул, след срещата със старец, който се беше изселил там от България след "възродителния процес". Този човек помоли за коричка български хляб и каза, че ще умре с отворени очи за България. Беше наистина трогателно.Заболя ме сърцето за този човек. Спомних си и за студента, който ме спря на улицата пред Истамбулския университет защото чул ,че говоря за Ямбол, града в който беше следвал две години преди да се изселят в Турция. Двама души, от две поколения, не можеха да се откъснат от земята, в която бяха останали корените им. Тъжно, нали?
  • Поздрав!
  • Малко е да кажа, че разказът ти силно ме развълнува!С поздравления, Генка!!!
  • Да, приятелю, човек трябва да познава и цени своя произход.И както е казал народа, камъкът тежи на мястото си. А сърцето ни подсказва къде е това място. Поздрав и от мен!
  • Това е истинско имане!
    Да откриеш кой си и какъв е твоя род!
    Радвам се, че прочетох разказа ти!
    Поздрави, Жени!
Предложения
: ??:??