29.11.2022 г., 22:39 ч.

Кратък анализ на капитализма 

  Проза » Други
486 6 3

Когато анализираме капитализма от най-обща гледна точка, то ще забележим, че той като явление е нещо разширяващо се. Като дух в бутилка е, който се стреми да излезе от бутилката и после не може да бъде върнат обратно в нея. В тази аналогия бутилката е конкретната държава, в която са базирани конкретните капиталистически отношения. Капиталът, който действа по формулата: пари - стока - пари', за някакво количество време делта t излиза на международната сцена. Така се получава сблъсък на капитала на международната сцена, който трудно може да бъде контролиран. Международният капитал се разраства като поглъща друг такъв капитал. Но той трудно достига до абсолютно господстващо положение на световната сцена без помощта на войните. Тези войни са особено жестоки, защото функцията им е двояка. От една страна те са средство за увеличение на този капитал, а от друга страна служат за подчиняването на друг капитал чрез поглъщането му. Ето защо капитализмът става все по-опасен. Защото ражда интернационални чудовища, които не се поддават на локален контрол и заплашват световния мир. Така в основата си капиталът е Deus ex machina - унищожаващ, но трудно унищожим - като бог Шива!

© Младен Мисана Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • По-скоро иновациите, а не капитализмът...
  • Умно...
  • Много силен анализ, Маестро.
    Наведе ме на една мисъл на Чърчил: „Вроденият порок на капитализма е неравномерното разпределение на благата. Вродената добродетел на социализма е равното разпределение на лишенията.”
    Колкото до войните...Икономиката диктува политиката. Винаги ще ги има, за съжаление...
Предложения
: ??:??