16.01.2019 г., 0:20 ч.  

 Крушение – Девета част 

  Проза » Повести и романи
750 8 31
Произведение от няколко части « към първа част
3 мин за четене

   Всяка война започва с дипломатически кадрил.

   Върху блестящите паркети на задкулисни дипломатически надлъгвания – всяка стъпка,всяко движение,ту загатват, ту сияят с кръвожадните намерения на устремените танцьори! И с всеки ход на събитията, страните приближават към конфликта с все по-скрити намерения, завоалирани в търсене на причини; и той ако не изненада противника,остава като замахване в празното пространство...

    Но Цар Фердинанд внимателно стъпваше върху изискания танцувален килим на европейската политическа сцена.

    Много възмутени и със скрит сарказъм, имперските дворове на Европа следяха с видима тревога ходовете на Царя, който с умела стъпка успя да се сдобри с Русия след епохата на Стамболов и биде признат от Цар Николай Втори, като владетел

на България...

    И Кралица Виктория, която не харесваше племенника си, се съгласи, макар и с неохота, да го признае, защото знаеше Фердинанд като човек готов да управлява Империя, а не някаква малка балканска държава, освободена от Русия след близо пет века османско владичество.Защото този неин племенник,роднина по линия на нейният любим съпруг Албърт, е като никой друг готов да влезе в Цариград с войските си и да постигне целите на такива страшни български владетели като Крум, Симеон, Калоян и Йоан Асен Втори! Това не бе допустимо за един световен хегемон като английската кралица, която всички наричаха с уважение "бабата на Европа", поради династическите бракове на нейните деца и внуци с повечето европейски монархии.

    В Европа нарекоха Царя на българите "хитрата лисица", заради умението му да балансира между интересите на Запада и Изтока.

    И когато Цар Фердинанд,в знак на признателност, че Високата порта склони да признае независимостта на България, посети Цариград,за да връчи на Султан Абдул Азиз Втори християнски кръст на владетелите,това беше прецедент от голям мащаб, защото никой турски падишах дотогава,не бе приемал християнско отличие и нещата в статуквото на Европа придобиха необичаен характер.На всичко отгоре Фердинанд влезе пръв от християнските владетели в църквата "Света София"след 1453г., когато Константинопол пада под властта на Османите!

    Имаше нещо като легенда, че който християнски владетел пръв влезе в най-голямата източноправославна обител, той ще завладее отново Константинопол!

    Тези ходове на Цар Фердинанд сега изглеждаха напълно реални!

    Това бе дръзко и неочаквано за Европа и Русия!

    Нима тази незначителна страна на Балканите с нейният амбициозен владетел ще бъде непреодолим фактор в бъдещето на света!?

    Това бе трудно за асимилация от останалите Велики сили!

    Заради Царя на българите Русия и Австроунгарската Империя настръхнаха една срещу друга още през 1908г.,когато България обяви независимостта си!

    Цар Фердинанд, тогава още Княз, тайно и настоятелно преговаряше с Виена, за да постави сюзерена на Княжеството си – Османска Турция пред свършен факт.

    И този момент се оказа подходящ!

    След като Русия загуби войната с Япония през 1905г.в Санкт Петербург и Москва избухнаха размирици, които преминаха в социални протести и доведоха до ексцесии: в руската столица имаше убити и ранени стотици работници и граждани, включително и деца!

    Няколко години Руската Империя беше заета с вътрешните си проблеми.

    Реформите на Пьотр Столипин взимаха превес над външната политика, и по-специално, това което ставаше на Балканите остана встрани от Русия, чиято репутация след тези събития бе сериозно накърнена...

    И така през лятото на 1908г. Австро-Унгария анексира Босна и Херцеговина, а България обяви Независимостта си, след един почти замислен дипломатически скандал между българския дипломатически агент при Високата порта...

    По случай рождения ден на Султана турският външен министър покани на следобеден чай и пилаф посланиците акредитирани при Падишаха, но не покани българският дипломатически агент, който беше със статут по-нисък от посланическия; и по задължение трябваше да почете сюзерена... Но Иван Стефанов Гешов не прие това си задължение присърце и демонстративно не присъства на дипломатическия прием, което си беше замислена "плесница" върху репутацията на външният министър, който остро протестира!

    България отзова агента си, но не се извини официално и не пожела да изпрати нов дипломатически агент...Турция прави същото-отзовава дипломатическия си агент от София.

    Ето как напрежението на Балканите през лятото на тази богата на събития година, доведоха до стълбището и подстъпите на досега разгледаните събития.

© Стойчо Станев Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, Румяна!
    На основание на документи и това което имам като информация се изисква подбор,за да не претрупвам повествованието с твърде много факти; и, ето защо от суха хроника,за повече интерес ще изведа чувствата и мислите, емоциите на героите.Но иска се време,за да постигна такъв баланс.
  • Къртовски труд, с поднесена ни информация наготово! Благодаря ти, Стойчо!
    Имаш ли идея за исторически роман? Като Вера Мутафчиева, Красимира Орлоева, Стефан Цанев...Отново поздравления, за написаното до тук!
  • Мария,Елка радвам се, че четете с интерес!
    Надявам се и следващите части да ви се поставят!
    Желая ви успех!
  • Все повече ми харесва! Увлекателно четиво! Поздравления!!!
  • Поздравявам те, Ranrozar! Чета с интерес!
  • Благодаря, Таня!
  • Следя с интерес поредицата, поздрави, Стойчо!
  • Няма смисъл, Порчев! Явно в стила ти е да променяш нещата и да ги вадиш от контекста.Пишеш за Кралица Виктория във фамилиарен тон.Наричаш я така,сякаш е баба ти!Дръж се компетентно, щом ми говориш за генеалогия!
  • Извинявай че съм ти сменил името, Станев. Не се оправям се мобилните приложения. А в сайта някога имаше канибал... ама ти едва ли го знаеш. Ако искаш, може да се поговорим за генеалогия, ама едва ли има смисъл
  • Щеше да бъде много смешно,но за съжаление е трагично да споря с хора които само от двадесет години се занимават с генеалогия!Не знаех, че в сайта има канибали... Явно този текст не е предназначен за мен, защото имаш апетит към някакъв си"Стоев", мога да предложа"соев сос"-пикантен е!😅
  • Стоев, на всяка цена ли държиш да разберат колко знаеш? Виж си шибания текст какво си написал, не ми се обяснявай като ученичка какво си искал да кажеш. Такива графомани съм ги ял в този сайт и пак ще ги ям. А с генеалогия се занимавам от 20 години, не ми трябва гугъл да знам кога е умряла Виктория
  • Драги, Порчев...Иде ми отново да се смея,но няма да го направя, защото Кралица Виктория не е вече между живите през 1908г.! Ставаше въпрос за признаване по презумпция на Фердинанд като владетел...Да се надявам ли, че вече разбра?! Или просто държиш да си на страницата като строител на "исторически истини?"
    Всеки би могъл да направи справка в Гугъл.😃
  • Станев, имам чувството, че говорим на различни езици. Коментирам само и единствено твоя текст, от който читателят остава с усещането, че кралица Виктория е признала царска титла на Фердинанд, което не е вярно. Нищо повече. Няма нужда да скачаш като ужилен.
  • Драги Порчев, какво толкова те дразни, че Цар Фердинанд е бил ловък политик и преди всичко държавник?! Това което знаеш и непремерено изтъкваш си е твой коментар, който ме забавлява. И не само мен! Мисля че това допълнително носи още информация за любителите на историята.Само тази неприязън, която не споделям, наистина ме учудва!😅 Като идеологемите написани от теб, че знаеш,ами щом не ти е интересно, не чети!Не си спомням Цар Фердинанд или някой от неговите наследници да е предлагал България на търг!Но вярвам, че знаеш как при соца,ни предлагаха за съветска република! И умираха от желанието да си загубим суверенитета!
  • Уважаеми Станев, вместо да ме заливаш с информация, която знам, просто си погледни отново текста. Така, както си го написал, излиза, че става дума за признаване на царската титла.
  • Много ми е интересно, като двамата с Порчев спорите!
  • Драги Порчев,Княз Фердинанд е признат от всички Велики сили още след смъртта на Император Александър Трети.След покръстването на престолонаследника Княз Борис Търновски в източноправославна вяра през 1896 г.Негов кръстник е Всерусийският Император Николай Втори, който с този акт фактически признава Н.Ц.В.Княз Фердинанд за български владетел.Знайно е, че при женитбата на Фердинанд за Мария--Луиза, Принцеса Парм-Бурбонска Княз Фердинанд е обещал и покръстил Борис Търновски в католическо вероизповедание,но съгласно Търновската конституция, престолонаследника трябва да бъде източноправославен.Княз Фердинанд нарушава обета даден пред Ватикана и препокръства малкия княз.
  • Виктория е умряла седем години преди Независимостта. Няма как да е признала царската титла на Фердинанд.
    Пиши си... може и да стигнем някой ден и до повествованието
  • Благодаря, Росица!
    Радвам се, че ти е интересно!
  • Чета с интерес. Поздрави, Стойчо!
  • Благодаря, Мария!
  • Много целеустремено и правдоподобно написано. Препратките към световната история правят разказа много сериозно четиво. Дано има начин да се обединят частите от редакторите на сайта.
  • Ще благодаря и на двете! Мариана за мен е важно, че моите опити да опиша една част от българската действителност по време на война предизвика интерес!
    Пепи, Историята е не това което е съчинено за определени събития като академичен труд.Тя използва фактите,но не злоупотребява с тях!
    Начетохме се на идеологически постулати, които звучат повече като шамански заклинания.
    Благодаря за коментара!
  • Знаеш ли как щерката учеше по история в 9-ти клас? Аз прочитах урока, след това ѝ го разказвах. По-малко от 6 не е имала, дори беше любимка на учителя си. Учебникът беше толкова сух и на такъв терминологичен език, че...
    Поздравления още веднъж!
  • Благодаря ви,Пепи и Георги за поздрава и коментара!
    Документалната проза има една цел: да се придържа към истината.Литературните финтифлюшки са неприемливи.Трудното в този жанр е да се отдалечим от пристрастията.
    Благодаря за вниманието!
  • Интересно. Застигаш Пикул и Егор Иванов...
  • Поздравявам те и аз... както всеки път!
  • Благодаря, Яна!
    Твоите поздрави ме топлят и поощряват да продължа!😍
  • Поздравявам те... както всеки път...
  • Хубаво е, когато сухата материя, наречена история, получи жива и реална окраска. Увлекателно и много правилно. Всеки гони интереса си..."Интереса клати феса" Чакам нататък. Благодаря!
  • България винаги е била играчка в ръцете на Великите сили. Прекрасна част ни поднасяш, Стойчо. Аплаузи!
Предложения
: ??:??