29.12.2018 г., 20:27 ч.

 Крушение – Осма част 

  Проза » Повести и романи
703 10 34
Произведение от няколко части « към първа част
3 мин за четене

    Появиха се първите признаци на недоимък в крепостта.

    Населението и многобройния турски гарнизон беше в остър недостиг на храна!

    "Великодушието е признак на сила!" - този цитат от мисъл на Гай Юлий Цезар, беше жест от страна на българските обсадни части, които пропуснаха в Одрин по ж.п. линията няколко влака с провизии в града.

     Взводът на подофицер Кольо Гатев бе преминал на бойни дежурства и патрулни обходи преди Коледа и Нова година.Всеки офицер и войник получи по празниците храна и колети от близките си и от доброволчески организации; и това донякъде компенсира мъките на стотици хиляди страдащи вътре и вън от крепостта...Да не забравяме, че населението на Одрин е разнородно по състав. Цели семейства с малките им деца--турци,българи, арменци и гърци станаха заложници на войната:за едни,справедлива и освободителна,за други-нападателна и опустошителна,за трети като Великите сили - изгодна, защото други воюваха за техните интереси.

     Цар Фердинанд Първи Български, чийто щаб беше в Стара Загора, внимателно следеше хода на войната и международните отзиви за нея.Този млад австроунгарски офицер,завършил Терезианската военна академия;потомствен принц и наследник на династията на Сакс-Кобург и Гота, прие през 1887 г. да стане български княз след покана,и одобрен от Народното събрание.

     След Съединението на Княжество България с Източна Румелия и победната Сръбско-българска война през 1885 г.България се озова в перманентна криза.Изолирана от всички Велики сили, защото въпреки Берлинския договор,тя дръзко го наруши!

      Цената бе платена с победата над Сърбия.

      Но Русия и Цар Александър Трети, Всерусийският Император не простиха на първия български княз Александър Първи Батенберг!

       И след преврат през 1886 г.от офицери-русофили,бе арестуван,за незачитане на руските интереси и отпратен към границата,по посока на Русия...

      Но в този решителен за държавата момент Стефан Стамболов и групата около него,която систематично се противопоставяше на руските опити да влияе на младият български княз,в качеството си на Председател на Народното събрание,състави Регентски съвет и след като го оглави извърши контрапреврат! Стефан Стамболов

      арестува, осъди и разстреля разбунтувалите се офицери и върна Княз Александър Първи Батенберг на престола. Тези от офицерите и някои от политическите си противници,които не съумя да задържи во време, избягаха в Русия и останаха в изгнание.

       За да предотврати външните вмешателства и вътрешната нестабилност Негово Височество Княза прие да абдикира! Племенник на Руският Император и на Кралица Виктория,участник в Освобождението на България като подполковник в руската армия, този благороден момък,който прие да кръсти сина си Крум и дъщеря си Цвета,остави княжеството в този тревожен момент, защото такава бе волята на вуйчо му Цар Александър Трети!Руският Император игнорира изцяло младото Българско княжество,което остана без монарх и пое пътя,начело с непримиримия Стамболов към конституционна криза. Път с много неизвестни и нелеки решения, за някакъв надежден изход...

        Народното събрание и Стамболов поканиха датският принц Валдемар, но той под давление на Русия отказа да заеме овакантения български престол.

        И все пак българска делегация,излъчена от Четвъртото Обикновено Народно събрание,успя да убеди и покани за Княз, младият поручик от Австроунгарската армия и потомствен Принц от династията на Сакс-Кобург Гота и Кохари-Фердинанд, син на Принц Аугуст фон Сакс Кобург Гота и Кохари и Принцеса Климентина Бурбон--Орлеанска, дъщеря на последния френски крал Луи-Филип.

        И сега този потомък на кралските дворове в цяла Европа успя за времето от идването си до този момент да превъоръжи и създаде,заедно със своите генерали такава армия по пруски образец, че тя стоеше пред вратите на Одрин и чакаше височайшата му заповед да започне атаката!

        

 

 

 

      

» следваща част...

© Стойчо Станев Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, Мариана!
    Приеми моите сърдечни поздрави и пожелания за нови творчески търсения!
  • Благодаря на всички, които коментираха тази година на моята страница!
    Приемете моите сърдечни поздрави и пожелания за весели празници!
    Бъдете живи,здрави и творчески настроени през следващата година!
  • 😃🎄🎉!
  • Чакам с нетърпение девета част. Приятно посрещане на Новата година! Нека тя да е добра, да ти носи здраве, радост и успехи във всяко начинание!
  • 😃🎄🎉!
  • И аз, благодаря...Весело посрещане на Новата година!
  • Благодаря, Румяна!
    Хубаво е да знаем как са живели нашите предци! И как са защитавали българското племе!
    Да живее България!
  • Стойчо, благодаря за което и както пишеш! Следя с интерес историята на героите ти, но и много допълнителни неща, научавам! А ти даваш информацията синтезирано– на готово! И преплетено с човешките съдби се чете леко и съ бужда интерес към детайлите в историята ни! А тя беше доста пошло и фалшиво поднасяна, много години! Благодаря ти, за труда и удоволствието което ни подаряваш!
  • Историческите романи, повести, разкази и др., ако не се базират на реални факти, няма да са такива. Начинът на пресъздаване определя творбата, фактологията само я допълва, ако героите са действително живяли исторически личности.
    Весели празници!
  • Станислава, ако ми потрябва информация за жълтите павета на София, ще я потърся в съответните документални разкази или справочници. Това тук претендира за художествена творба
  • самотния-вълк (Севделин Порчев)
    За всичко четем! Ако не се напише, няма и да се знае, а за добиеш цялостна представа за нещо или някой, трябва да знаеш колкото повече, толкова по-добре: картината се изгражда от детайлите. Виждал ли си "Мерцедеса" на Фердинанд? Знаеш ли от къде са дошли жълтите павета, символ на София?
  • Със сигурност ще се стигне и до дребните полкови проблеми на Кольо, но аз като читател бих предпочела паралелно с тях да не се губи и връзката на променящата се биография на властта! Но това си го решава самият автор!
    Стойчо, съгласна съм с теб - че Руската империя се е стремяла да има силата на Римската, а и Турската също е имала тези амбиции. Да, на фона на тези велики амбиции - прадядо Кольо е малък, но съдбата му е зависима от техните решения и действия!
    Според мен разказваш последователно!
  • Хареса ми...
  • Нищо не сте разбрал... Къде казах, че ме дразни произходът на Фердинанд?
    Говоря за повествованието, което липсва, затрупано под излишна и ненужна информация. На Кольо му е все едно за прадядото на царя, него го върнуват дребните полкови проблеми. Но вместо за Кольо, четем за Михаил Палеолог...
    Все едно, колкото и да обяснявам, не искате да разберете?
  • Но повествованието обхваща началото на Българските войни, наистина ще стигне и до Първата световна война,но какво Ви дразни, че Българският цар има такъв произход? Нима Вие имате вина за произхода си?! Никой не знае откъде ще се пръкне, както казваме тук,по нашия край.Хайде, да не се занимаваме с генеаналогията си! Защото, ние на този световен кръстопът не знаем,какви сме...траки,българи или повече наследници на славяните.
  • Полкът го споменах, защото прочетох, че сте от Ямбол, но това наистина няма връзка.
    А споменатият Йозеф Кохари е дребен унгарски благородник от ХVІІІ век, баща на принцеса Антония, майката на споменатия от вас Август фон Сакс Кобург Гота. Т.е. прадядо е на Фердинад. Няма никакво отношение към Първата световна. Силно се съмнявам, че редовите войници са наясно с генеалогията на аристокрацията.
  • И още как?!Чува ли са както ние с Вас сме; и знаем кой генерал и кои дивизии превзеха Багдад през 2004 г.! И свалиха Саддам Хюсеин! Съжалявам, че не познавам дислокацията на всички артилерийски полкове на Българската армия през последните години,но това няма отношение към повествованието!
  • Историята, макар и претендираща за точна наука е била винаги под влиянието на моментната политическа реалност, особено в учебниците. Повечето от нас са живели в два такива историко-политически периода във всеки, от които историческите събития бяха интерпретирани с поляризирани мнения. С радост чета обективното ти представяне на тези събития!
  • Всъщност е част от 7 дивизия - Ямбол.
    Защо трябва за мен да споменавате нещо в битката за Одрин? Разкажете за подофицер Кольо, за полковия свещеник. Те едва ли са чували за Ференц Йозеф Кохари
  • Няма да се занимавам с вашата дислокация, ако не ми изневерява паметта този полк беше към Втора Армия, около Асеновград (Станимака)? Но дори и да греша, какво от това искате да спомена за Вас в битката за Одрин!?Кой от Вашите предци (сигурен съм, че има такива!) и къде е участвал в Балканските войни?
  • Неуспешният опит за ирония не особено добър аргумент. Опитах се съвсем добронамерено да дам някои препоръки, пък вие си пишете, както искате... Мен лично ми е интересно да проследя съдбата на подофицер Кольо на фона на войната, ама горкият е затрупан под тонове ненужна информация.
    П.П., без връзка с темата две години съм прекарал в 20 артелирийски
  • Е, все прилича на нещо, което не ви е познато...😅
  • Махнете всички тези ненужни обяснения. Михаил VІІІ, примерно, изобщо няма нужда да го споменавате в повест за Първата световна война. Наблегнете на действието, на характерите на героите. Ако се налагат някакви обяснения, то нека са по-дискретни, а може и да бъдат дадени от някой от героите. Така прилича на историческа монография
  • Драги Порчев, пиша така както умея.Не искам да се слагам по вкуса на литературната критика, която липсва тук. И ми е интересно:какъв съвет бихте искали да ми препоръчате?Естествено, че може да бъде коментирано от Ваша гледна точка. И съвсем естествено е от моята позиция да реша!
  • Стойчо, точно така се казвам. И нямам нужда да се ориентирам в сайта, вярвай ми, добре го познавам. Но дали съм в него от десет дни или десет години, не е важно. Мисълта ми е за твоя текст. Осем части обяснения, а самият разказ се събира в половин страница.
  • Севделин,ако така наистина се казваш... Може и да не се занимаваш с това което си прочел.Но всеки намира, това което търси!
    Само от две седмици си в сайта,постой колкото искаш,за да се ориентираш!😅
  • Опитах се да прочета всички части, но, честно казано, съвсем изгубих сюжета от толкова много исторически ретроспекции и обяснения. Тежат на текста и заради тях повествованието на самия разказ се губи
  • Благодаря,Даниела!
    Кой ще им позволи тогава?! Една малка държава,някакво Княжество,намерено от Русия, заради това което е дала България (вече поробена!) на Киевска Рус и на Московското княжество, което благодарение на Йоан Трети и съпруг на София , Принцеса Палеолог,побеждава татарите и реално прави Русия фактор и Трети Рим!
  • Стойчо, хубаво е да чета история, създадена по действителни събития, пресъздадена от разкази на реалални участници в тях. От литературата, която съм чела - и българска, и странична - съм останала с впечатление, че ако на тези двама мъже - Александър и Стефан им е било позволено от конспиратори да продължат
    с плановете си, може би България е щяла да тръгне в друга посока - и то към по-добро!
    Това не е само мое мнение, но е факт, че народа ги е предпочитал!
    Интересно ми е да си обогатявам разбиранията, точно от такива преразказани истински случки!
    Благодаря за удоволствието! Чакам девета част!
    Поздрави и от мен!
  • Прочетох с голямо удоволствие и вълнение Стойчо,чакам с нетърпение следващата част.Поздрав най-сърдечен.
  • Благодаря, Росица!
    Наистина че не сме се срещали с теб по лабиринтите на сайта!
    Това е повод да ти честитя Коледните и новогодишни празници и ти пожелая успех в живота и преди всичко здраве и късмет!
  • Отдавна не съм влизала в сайта и съм изпуснала много. Постепенно ще прочета публикуваните досега части от това интересно за мен повествование. Поздравления, Стойчо!
  • Благодаря за коментара, Младен!
    Може би ще повторя,но в повестта "Крушение" се придържам към фактите.Какъв е бил Цар Фердинанд?Знаем,че никой човек не може да избира родителите си и обстоятелствата които ще му наложат вид поведение.
    При неговото управление България постига невероятен социално икономически растеж-строят се ж.п.линии,гари пристанища, въобще инфраструктурата на страната и столицата добиват европейски вид.Армията е изцяло превъоръжена и с нови устави и бойна подготовка и т.н.
  • Възхитен съм, че поднасяш така обективно и достоверно информацията за онези времена, Стойчо. Истината е, че комунистите неглижираха до крайност образа на Фердинанд и го обявиха за виновник за национална катастрофа. Но, според мен, Фердинанд е развил огромна дейност в полза на България /тук дори не включвам ботаническите му заслуги и огромното залесяване, извършено по негова инициатива/. Очевидно той е милеел за България и е искал да я направи велика държава. Усилията му в това направление не са се реализирали, най-вече заради великите сили, но можеше да се случи и обратното, и тогава сега щяхме да го величаем. За мен имената на Кобургите, свързани със съдбините на България /след Фердинанд/ се нареждат в низходяща градация. Благодаря ти за поредната прекрасна част на "Крушение"!
Предложения
: ??:??