9.03.2023 г., 6:07 ч.

Лика-прилика 

  Проза » Други
314 4 5
4 мин за четене

     Чувам, че щели за събарят паметници. Не разбрах кои конкретно – тези на Съветската армия или онези на Рейгън. Роналд Рейгън, артистът, беше президент на САЩ, който чрез Михаил Горбачов, юриста, срина една идея. Съветската армия беше тази, която помете нацизма и въведе тоталитаризма и комунизма като висша своя проява. С убедителна военна сила и доктринирано, насилствено добро. Ако има такова.

     Две идеи. Паметник имат и двете. Единият е в центъра на София. Другият – също. Огромен изглежда този на Червената армия, малък – онзи на Рейгън. Сигурно защото на постамента на единия стои незнаен войник, а на другия – лице на президент. Едното е количество на паметта, другото е качество на съзнанието. Може и обратно да е.

      Ала чия памет прави историята голяма и малка? И кога фактите могат да се съберат така, че да формират истина, от чийто извор да потече живителна история?

      Кой човек може да изплете жичките на съдбините, та да ги избродира в памет?

      И защо сградата на нашия парламент стои в нозете на коня на руски цар? На жълтите павета. Никой не роптае срещу това.

      Съществува ли либерализъм, щом още хора по света умират от глад? Смъртта и до днес е удобно убежище на хора, уморени от демокрацията на алчността: доктринирано, насилствено добро. Ако има такова.

     Когато ходя в Радомир, моя роден град, правя го заради паметта. Подминавам къщата с мъка... давам си сметка, че тарабите са по-стари от историята на САЩ. Гробищата са запустели. Срещу две бутилки ракия може и да намериш гроба на роднините си от ненаименован, но информиран циганин. Срещу двайсет лева е възможно дори да видиш лицата им върху камъните, запрашени от времето, ако опиянчените гробищари окастрят плевела на излишно платените данъци. Това е паметта. Това ли е обаче?

      Отсреща, с нейната тиха усмивка, гледа баба ми. Познах я, нищо че се беше счупило горното парче на овалната снимка. Сестра ѝ – до нея. Лика прилика са. Гроб до гроб. Приживе не бяха толкова еднакви. А дядо е вдясно – строг и вечно намръщен. Да знаеха хората колко беше добър: само той умееше тъй да се мръщи, когато правеше на мравките път.

       Гробищата не са място за помен. Там костите почиват. Умът е този, който събира душите на отминалите хора и ги превръща в информация.

       В история.

      Ако – а това ще стане! – след десетина години паметниците на баба, на дядо и на всичките ми роднини в Радомир се срутят, какво ще стане с паметта им? Нима ще остарее заедно с мен? Или ще умре с мен?

       Какво е паметникът – камък ли? Където си погребан? Или е спомен, че всъщност си роден? Дали не е едно и също?

      Паметниците се полагат от живите за помен на мъртвите. После живите стават мъртви. И така нататък. Паметта няма нужда от паметници, опасявам се. Нито мъртвите – от живите. Просто преживелите отчитат с камък времето на своята отсрочка. Паметникът е часовник.

      А историята... Нея я пишат. Интерпретират. Създават. Оспорват. Бърникат. Казват, че в Северна Македония има повече паметници, отколкото памет. Ама бива ли памет с паметници да се прави?

       Да, в Радомир скоро никой няма да знае за баба и дядо. И с мен ще се случи това. Но ако преместим паметниците на живота, дали ще е различно? Часовникът на историята ли ще върнем? Унищожим ли всички плочи в гробищата, нима там умрелите не ще останатт там? Те на паметника ли разчитат, че да бъдат чрез него помнени?

      Или са осъзнали приживе, че всяка памет се опозорява от историята: както споменът от реалността. И животът – от битието.

© Владимир Георгиев Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Попаднах на паметник на цяло семейство – шест човека, убити от бомба през нощта в дома си през Втората световна. Най-малкият член на семейството е бил само на 3г.. Убити от тия пилоти, дето им построихме паметник. Хвърляли са бомби не само в столицата ни. Рушенето на паметници не може да промени историята. Тя е каквато е. Още има живи хора които помнят бомбардировките.
    Следващите поколения имат нужда от паметниците. Ето, аз съм от следващото поколение и научих за историята за смъртта на това семейство от мъхнатия надпис върху паметника им от преди 80г.. Камъкът е по-траен от човека и е жив свидетел. А историята, както казва Хари Спасов, има много бащи и само една майка – истината.
  • Съгласен с Petar stoyanov. А и по принцип... това не е ли поредната димка в общественото съзнание? Цялата Мара втасала, та сега паметниците ни пречат. Три милиона българи избягаха за последните тридесет години - от паметниците ли бягат?
  • Много точно написано.
    Ще си позволя, когато съм в Дрезден не пропускам възможността да посетя ЦВИНГЕР и винаги ми прави впечатление, не само величието на музея, а едно заградено място с червен шнур.На стената е написано '' Проверено мини нет'' и вместо да изчегъртат надписа той е запазен и винаги виждам там положени цветя.До колкото знам през ВСВ Дрезден е бил сринат от бомбандировките с изключение на Цвингера.Не е коленичане пред Русия, за да се запази надписа, а просто уважение на немците/германци.Не знам на кого пречи нашият паметник, но погледнато реално не е ли символ на победата на човечеството над фашизма,на признателност към милионите паднали през ВСВ.
    Защо не го възприемаме като произведение на изкуството
  • Благодаря за коментара, Младене.
  • Този материал повдига много въпроси. Единият е - всичко ли изчезва след достатъчно дълъг период от време до степен на пълна безследност. Моят отговор е не и не! Има нещо, което на съвременен език се нарича Единно Информационно Поле /ЕИП/. На езика на древните то се нарича Акаша /или Акашиеви летописи (хроники)/. Това поле съхранява всичко що се е пръкнало някъде нейде. А паметниците и надгробните плочи са повече, за да затиснат здраво някои опасни покойници и за сегашната власт - такива като Левски и Ботев например, за да не могат да излязат отново на белия свят. Що се касае до паметника на съветската армия, добре е да бъде пренесен в музей на паметниците. Докато за паметника на американския летец в Южния парк съм категоричен. Той трябва да бъде култово и показно унищожен. Те ни бомбардират столицата, а ние им издигаме паметници. Ебаси държавата!!!
Предложения
: ??:??