19.05.2023 г., 20:03 ч.

Матури 2023 

  Проза » Рецензии, анализи, критически статии
447 0 29

 Матури 2023 г.

 

 Сатанинската идеология вече не е само в учебниците, а направо е дадена в изпитния вариант.

 

 Авторката, която, между другото, се е самоубила, идеализира някакъв мъжки образ, който е “едва деветнайсет години живял, а всичко опитал и всичко познал”.

 

  Това, понеже не се набляга на него в училище, е идеологията на змията от 3-та глава на книгата Битие от Стария завет. Опитайте всичко, няма страшно, няма да умрете, много ще сте яки да познавате добро и зло.

 

  Темата за есето пък беше за живота в мрежата. Ами ето опасност за живота – можете да прочетете гнусотии като въпросното стихотворение.

 

  Срам и позор! Не е обаче изненадващо.

© Галифрей Михайлов Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Не видях нищо сатанинско в стихотворението.
    Мисля като Метроном, че не е написано добре. Не очаквах, че някой разсъждава по този начин.
  • ПОДВЕДЕНО момиче от скромно семейство.
  • Идеята на автора ми е ясна, но е много зле поднесена.
  • Това не е есе, а – коментар на темите за съчинение и есе, които се паднаха на матурите. Според мен е за форумна тема.
  • ...и подозирам, че ако не беше завършила живота си по този ужасен начин и на тази възраст, надали щяха да Я идеализират, чак толкова. Това е лошия пример според мен.
  • Мнозина сме живяли по това време и знаем какво е било. Мене ме гониха милиционери за надпис ''Accept" на гърба. Но да посегнеш на живота си, това (липсата на свобода) не е достатъчно. Не Я познавам, че да съм Й съдник, но знаем също, че да се вземе подобно решение не е нещо обичайно. Знам също, че за подобна постъпка ''помагат'' едни други ''сили''.
    Явно е била лабилна... явно е била и добра поетеса, но точно това е лошия пример за подрастващите (поет - бунтар - самоубиец). Поет - самоубиец не е изключение. Не е добър пример. А още по-ясно е, че ''сатанинската идеология'' за която споменава авторът на есето не е Петя Дубарова като първоизточник.
  • Петя Дубарова е моя връстница. Още след смъртта й се заговори за нейния талант и стихове, които започнаха да се разпространяват от устата на уста. Впоследствие излязоха нейни стихосбирки, написаха се песни и красивото й творчеството се популяризира. Не виждам нищо лошо, нейни връстници в настоящето, да се опитат изразят мнението си по нейно стихотворение.
  • Това не е есе.
  • Ето въпросната "гнусотия" https://www.slovo.bg/showwork.php3?AuID=186&WorkID=10031&Level=3
    Аз не виждам в нея призив към сатанински ритуали, самоубийства, нарушаване на закони или нещо неморално. "Ела! Ще измием луната от грях!" пише.
    Когато Петя Дубарова беше ученичка, имаше вечерен час и забрана да се посещават заведения, в които се сервира алкохол. Наркотици тогава нямаше, не се разрешаваше носене на обувки с ток и цвят различен от черен, грим, лак за нокти, червило, боядисване на косата, прически, накити. Дори дълга свободно пусната коса не се разрешаваше. Трябваше да е вързана, сплетена или късо подстригана. Коя девойка на 17 не би възроптала срещу това? Младежко нетърпение за порастване и стремеж към свобода е това. Под "всичко видял" сигурно има предвид, че на 19 може да пуши тютюн, да пие бира без да се крие и да ходи на дискотека, на бар, да носи дънки... Това е представата за "подвластен на никого, ничий, сам свой" – пълнолетен, свободен.
  • Не думай...
    Зная, че си гениален, но пак успя да ме изненадаш.
  • Знаете ли, господин Кривак, ще кажа едно последно нещо и ще млъкна, защото наистина ми се повдига и ме е срам от нещата, които чета. Питал съм се защо това нежно и талантливо момиче е посегнало на живота си. Мисля, че вече знам. Заради някой като "автора". И като вас...
  • Не знам как четеш ти, Анани, но авторът тук не е сравнил Петя Дубарова със змия (а идеологията на Змията). Чети по-внимателно. Малко небрежно е написано това есе - въпреки това е ясно какво е казал.
  • Повдига ми се от това идеализиране на добрите творци! Това наистина ме кара да избягам от този сайт с вдигнати ръце. И го правя от време на време - но защо се връщам, това не зная. Какво търся още тук!?!

    Онова ''кристално чисто'' 14 годишно момче от Сърбия, уби 8 свои връстници.... но пък То не беше Поет.
  • ''Мерзости''?! - хайде по-полека. Едно ''кристално чисто'' дете би ли посегнало на живота си?! Очевидно нещо не е било наред с нея. Искрено съжалявам, че така е постъпила. Жалко, много много жалко! 17 годишно ''дете'', не е като 7 годишно дете. На тази възраст ''кристалната чистота'' е рядко срещано явление. И не говоря тук конкретно за нея, а по принцип. Но разбира се - щом е поетеса, значи е ''кристално чиста''.
  • Аз все повече се убеждавам, че на хората нещо им е станало. Превърнали са се в някакви зверове. Господин Кривак, аз ви напомням, че пишете вашите мерзости за 17 годишно момиче, което тогава означаваше дете, не като сегашните плеймейтки. Ако едно дете не е кристално чисто, тогава не знам кой.
  • Поет = светец!!! Убедих се в това и от Откровения. Нищо, че почти всички ''велики'' творци са луди по цялата глава. Наистина този свят е пълен с малоумници! Поезията е Идол!!!
  • И какво ще рече ''изгонена от този свят''?! Кой Я е гонил?! Много хора не се ''вписват'' в този свят, но си носят кръста. И аз трудно влизам в рамките - хайде сега изпишете ми ореол на мъченик. И каква е разликата между Петя Дубарова и останалите, дето не се вписват освен, че Тя е пишела стихове, а те не пишат. Значи Тя е ''нормалната'', а светът е пълен с малоумници!!! Чудесно: добро утро ''малоумници'' от Крив Кривак - ''нормалния''. Как ви звучи - на мен ми звучи супер!
  • Анани, това, че някой има поетичен или какъвто и да е талант, не го прави ''кристално чист''! Аз не познавам Петя Дубарова за да Я съдя или оправдавам, но факта, че е посегнала на живота си означава, че е имала сериозни отклонения. Но и това есе почти нищо не казва - автора да беше дал малко повече информация, какво точно иска да каже. Есе от няколко изречения е твърде бедно откъм информация. Съгласен съм и с Пепи - именно в идеологията е проблема, а Петя Дубарова е просто жертва на тази идеология.
  • Вие всъщност наистина ли съзнавате какво обсъждате - с какви лекарства се е самоубила Петя Дубарова?!? Аз наистина, наистина мислех, че има някакви граници на простотията, но явно всичко вече е разрушено и свършено. Горко ни!....
  • Какви са тези глупости в сайта? Нямате ли фейсбук да изказвате лично мнение и да си коментирате? И това наистина ли минава за есе!?
  • Уважаема Паленка, само едно ще ви кажа: По онова време антидепресанти нямаше. Не ви е срам! Аз искам да попитам тези хора, които управляват сайта, ако такива въобще има, и те ли мислят, че Петя Дубарова е сатанистка? Наистина бих искал да знам!
  • У Дебелянов наистина всичко е кристално чисто и струи любов и жажда за живот, Яворов в влюбен в любовта, Н.Йорданов е реалистично-забавен дори в сарказма, безжичен - страхотни примери!
    Заложили са на П.Дубарова вероятно заради популярността й в мрежата в последните години. За съжаление стихотеорението й е тясно свързано с клиширания образ от стихотворението и ширящата се безпътност сред младите, фенове и поддръжници на такива схващания и реално.
    Да живееш в самоизолация, обсебен от комплекси и антидепресанти - кое му е доброто и кристално-чистото?
    Талантът не прави от човека човек, той е само част от човека.
  • „Така се запечата Петя в съзнанието ми – винаги изгонена от свят, скроен с аршин на малоумници. Тя не се вписа в него. Пое пътя си към бездънната Вселена. На нас, които се блъскаме по земния си път, ни остави за кураж поезията си“…, казва Елена Начева, една от най-близките до сърцето й приятелки
  • Хора, стреснете се! Ако до там сме се докарали, че да наричаме Петя Дубарова "сатанистка", то значи нищо живо у нас не е останало и си заслужаваме всички нещастия, които ни се случват. Сатанистка?!?! Змии ще се вият в костите ни....
  • Жалко за момичето. Много емоционално.
    Но ако се вгледате внимателно в стиховете, ще разберете, че са инфантилни. Нормално. Това е малко момиче.
    И изведнаж дитирамби. Ами дайте Кирил Христов, Константин Константинов, даже не много добрия Дебелянов, или изключителния Яворов, но не това момиченце.
    Вие в ред ли сте? Има Фотев, Недялко Йорданов и т.н. и т.н. А вие - Дубарова. Смешно е, разбирате ли? Сигурен съм - не! Жалко.
  • Как не ви е срам?!? Говорите за момиче на 17 години, което има талант, който вие никога няма даже да помиришете... Пфу!....
  • khanas (Анани Ананиев) - талантлива поетеса, да, но темата за самоубийството и клишето "трябва да опиташ от всичко в живота"? Тук не става въпрос каква е била като човек П.Дубарова, а за идеология.
  • Всичко има някакви граници. И когато някой нарича "сатанинска идеология" кристално чист човек като Петя Дубарова, тогава вече всички граници са преминати. Аз искам да попитам това "Синьо цвете", което е одобрило този отвратителен текст, спокойно ли ще спи, наред ли му се струва сайта, когато в него Петя Дубарова се сравнява със змия....
  • Кое е това гнусно стихотворение? Да го беше приложил
    Имах някакво предположение като те четех, понеже нямах време тези дни за новини, проверих в мрежата, съгласна съм с теб!
    Поздравления!
Предложения
: ??:??