15.11.2007 г., 8:41 ч.

Моята майка работи „ кучка”  

  Проза » Разкази
2243 0 50
6 мин за четене

Всеки ден, когато се връщах от работа, пътят ми минаваше покрай една детска площадка в междублоковите пространства. Обикновенна, само с една люлка и пясъчник. Направи ми впечатление, че всеки път там виждах да седи самотно, на люлката, едно и също момиченце. Независимо дали е слънце, дъжд или вятър. Дори и да имаше други деца, те си играеха отделно от него.
Веднъж, по-късно след работа излязох да напазарувам. Същото момиченце седеше отново там, самичко на люлката. Времето не беше хубаво, но то продължаваше да си седи. Връщайки се от магазина, се спрях и го заговорих.

-
Здравей, мъниче! Ще простинеш тук. Защо не се прибереш в къщи? Няма ли да ти се карат?
-
Не трябва да се прибирам. Мама не дава сега да съм си дома.
-
Че защо да не дава? А ако се разболееш?
-
Няма, свикнала съм. Но по това време тя е там с чичкото и иска аз да съм навън.
-
Как с чичкото? – не можах веднага да проумея.
-
Ами всеки ден при нея идват чичковци да я гушкат, после и дават парички. А тя не обича аз да съм там и да гледам.
Просветна ми за какво става дума, но продължих да разпитвам детето.

-
А ти как се казваш? Нямаш ли си татко? На колко си годинки?
-
Аз съм Ени и съм на четири години. Татко си нямам, но си имам чичо Добри, който вечер спи при мама.
-
А майка ти как се казва? Знаеш ли какво работи?
-
Мама се казва Рая и работи „кучка”.
Все едно ме застреля с това.

-
Как така „работи "кучка”? Кой ти го каза? Няма такава работа.
-
Има. Чичо Добри вечер като се върне, сяда в кухнята до мама и казва: „Кучко, само това ли изработи днес?”. После И удря няколко шамара и тя плаче. И после вика по мене: „Кога ще пораснеш, че да почнеш и ти?”. И аз ще работя „кучка” като порасна.
Бях зашеметен и потресен от думите на Ени. Какви бяха тези хора? И тази майка, която жертваше по този начин детето си?
Реших да проуча нещата. В продължение на няколко дни следих детето. Видях къде влиза, после узнах и къде живее. Засякох се и с въпросната Рая. Излизаше с голям пакет, който изхвърли в контейнера за смет. Тогава я заговорих.

-
Рая!?
-
Да, какво обичате?
-
Не е хубаво това, което правите с детето. Не ви осъждам за вашият начин на живот, но то няма вина и не трябва да страда.
-
А всъщност кой сте вие? Кой ви дава право да определяте кое е правилно и кое не? Вие ли издържате детето ми?
-
Вижте, аз съм случаен човек. Но ми е жал за детето.
-
Жал му било... Че купи му шоколад тогава. Или играчка.
-
Ако това ще го направи щастливо, всеки ден ще му купувам. Но то не усеща, че има майка. Знаете ли какво сте за него?
И предадох точно думите на Ени. Рая се разплака.

-
Аз... аз... не искам тя да вижда всичко, което правя. А се оказва, че е знаела...
-
Често ние си мислим, че децата не забелязват какво правим ние възрастните. Помислете за нея, тя е умно дете. Ако не можете да се справите сама, потърсете помощ. Но не и причинявайте повече страдания.
След около месец се засякохме отново с Рая в кварталния супермаркет. Тя се приближи и ми разказа за Ени. Живеела в приемно семейство. Рая често я посещавала. Сподели ми, че мечтата на Ени сега била да стане лекар и да лекува деца. Усмихнах се. Бях извършил своето добро дело.
Не след дълго намериха Рая паднала от балкона. Според официалната версия била пияна. Но хората говореха, че Добри – сутеньорът – я е хвърлил след скарване за пари. Не го осъдиха. Имаше желязно алиби, много пари и добър адвокат. После изчезна и той. Остана само споменът за малката Ени.

© Христо Костов Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Невероятен разказ, цялата настръхнах..Браво наистина!
  • ужасно и потресаващо, най-лошото е, че това съществува, съществуват такива неща.... иначе добре написано
  • Страхотно написано!!! Браво!
    Много силно въздейства. Възхищавам ти се на умението да правиш от банално ежедневие стойностна творба!
    Малко късно открих този разказ. Но все пак го открих!!!
    Благодаря ти!!!
  • Благодаря ви!!!
    Вили, радвам се, че моите разкази се приемат добре!!!
  • Отново се върнах тук. Браво, Ицо! БРАВО!
  • Поразена съм. Наистина в тези случаи нещата не свършват добре за децата.Сигурна съм ,че за теб има запазено място в рая.
  • браво добренесал си за по щастлив живот на едно невинно същество,разказа е много поучителен макар да не иска ме да съшществува тази грозна реалност
  • Благодаря ви!!! Целувки!!!
  • Много силен разказ ,докосващ сетивата!!!
    Поздрав ,Ице!!!
  • Ице, поздравления за разказа!!!
  • Тежък разказ, но това ни заобикаля!
    Поздрави на разказвача!
  • Питам се защо ги има подобни изроди като този Добри, в които няма нищо човешко и които живеят, за да се възползват от безпомощни и слаби същества.
    Толкова съм разстроена и гневна, че ако такъв добитък сега е пред мене мога да го удуша с ръце!
  • Страхотен си Ице!
    И като прозаик,и като поет!!!
  • Благодаря ви, момичета!!!
    Целувки!!!
  • ...

    Много, много тъжно...
  • разказите ти са толкова реални, че няма как да не докоснат всеки прочел ги. хубаво пишеш, Ице!
  • Благодаря ви!!!
    Поздрави и целувки!!!
  • Много тъжен разказ! Много те бива и в разказите!
  • Увлекателно и много добре разказваш Христо.
    Горчивата, болезнена реалност...

    Поздрав.
  • Горчивата истина от живота!
  • Благодаря ви!!!
  • Разтърсващо!!!
    Ице,преживявам разказите ти!!!
  • Страхотен разказ, Ице - затрогващ, истински! Поздравления!
  • Благодаря ви, момичета!!!
    Целувки!!!
  • Така ме натъжи...
  • Поздрав и прегръдка за невероятният разказ!!!
    Браво,Ицо!!!
  • Благодаря ти, Маги!!!
    Светлина има, важното е ние да си повярваме, че може да я стигнем.
    Приятна вечер и целувки!!!
  • Сигурно има много такива деца днес.
    Много ме натъжи, Ице.Трудно се приема
    трагедия като тази.Много хубаво пишеш!
    Щом има хора като тебе, вижда се светлина
    в тунела. С много обич за теб и децата.
  • Благодаря ви, момичета!!!
    Целувки!!!
  • Пуснах и аз няколко пречистващи сълзи...
    Ицо, пишеш прекрасно!
  • Благодаря ви, момичета!!!
    Целувки!!!
  • Винаги умееш да напипваш сърцевината на нещата!Нищо излишно!Поздравления,Христо!
  • Уж съм мъжко момиче, но този път и аз не издържах.
    Малко си поплаках.
    Поздравления, Христо !!!
  • Невероятна история!!! Поздравления, Ицо!
  • Леле, ти ме уби с тоя разказ...
    !!!
  • Тъжно.... Уви, има го и в реалнния ни свят :/
  • Ох... и аз ревнах!
    Казват, че ако си спасил един човек, си спасил целия свят.
    Вярвам в това!
    Дори и измислено да е... има такива случаи, има и добри хора!
    Романтикооооооо, сега и очите ми станаха по-красиви-хем влажни, хем усмихнати.
    Благодаря за емоцията!
  • Действителност!
    Ти умееш да ме разплакваш!
    Този път краят не ми се струва лош обаче!
    Има доза оптимизъм-детето!
    Страшно много ми хареса разказа ти, направо не знам какво да напиша!
  • Благодаря ви, момичета!!!
    Да, това го има в живота... колкото и да не ни се иска.
    Целувки!!!
  • Жестока реалност - има я такава!
    Поздрави, Христо!
  • Разплака ме...!!!
    Прегръщам те!
  • Ице,това не е само разказ,това се случва!
    А децата са потърпевши!Поздравявам те за болезнената тема!
  • Още ми е настръхнала главата,
    но пък края за детето дано е добър!!!
    Хубаво, правдиво описваш нещата от живота!!!
    Поздрави, Христо!!!
  • Благодаря ти, Мери!!!
    Целувки!!!
  • Много разнообразна палитра, Ице! Възхитена съм!
  • Благодаря ти, Пламене!!!
    Поздрави и на теб!!!
  • Благодаря ти, Нинче!!!
    Целувки!!!
  • Много ми хареса !
    Интересен разказ !
    И до болка достоверен !
  • Благодаря ти, Деска!!!
    Тази идея отдавна ми се върти в главата. Но чак сега я реализирах.
    Целувки!!!
  • Неизчерпаем си!!!
    Аплодирам те за идеята и реализацията и!!!
Предложения
: ??:??