6.07.2022 г., 0:35 ч.

Отмъщението на Тамерлан 

  Проза
313 7 6
1 мин за четене

Мисля, че вместо да се чудим как да се натягаме на украинците, е крайно време да издигнем в София, на най-централно място, голям паметник на великия монголски завоевател Тамерлан. Защото Тамерлан е пленил и поставил турския султан Баязид - българският поробител, в желязна клетка /станала известна като тамерлановата клетка/ и го е оставил да агонизира в тази клетка в продължение на 6 месеца - от октомври до април. През това време монголите, по заповед на Тамерлан, чукали публично жените от харема на Баязид пред очите му. Най-накрая сломеният Баязид издъхва в тази клетка. Така Тамерлан отмъщава за своите български братя /братя, защото прабългарите имат монголоиден произход/.

 

П.П. Руският шахматен композитор Карл Яниш /1813 - 1872/ успява да състави през 1849г. шахматна задача, чрез която да прослави клетката на Тамерлан. Тази задача прославя и самия Яниш. Нейното условие е: белите започват и обявят в 10 хода мат на черния цар, като този мат трябва да задушен /тоест мат етуфе/. На линка по-долу:

 

https://www.shahimat.org/shahmatnyie-istorii/karl-yanish/

 

ще имате възможност да се запознаете, както с биографията на Яниш, така и с неговата задача. Началната и финалната позиция на задачата са изобразени на диаграми. Именно финалната позиция - задушеният мат, изобразява клетката на Тамерлан. Този тип шахматни задачи са известни като изобразителни задачи, тоест скахографически задачи.

 

 

© Младен Мисана Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Удивляваш с широтата на познанията си, Младене!
  • И аз, мисана, ви благодаря от името на много монголци, които сте извисили до привилегията да са българи. Посмъртно. Хубаво е, че в нашата мила страна всякакви глупости са позволени. В Монголия не знам как е....
  • Метеор, сърдечно благодаря за подкрепата на този ми текст /и не само на него/!

    Елка, благодаря много за подкрепата на толкова много мои текстове. Благодарността ми е двойна и заради безценната коментарна добавка за участието на Стефан Елеазар и полка му в битката срещу Баязид. Тамерлан е предупредил, още преди самата битка, Баязид чрез писмо по пратеник, че му дава последен шанс да се спаси, но горделивият Баязид се бил самозабравил и отхвърлил щедрото предложение на монголеца.

    Г-н Ананиев, благодаря за пространното Ви включване. Изпитах усещането, че проф.Шипковенски щеше да остане много доволен от него, ако можеше да го прочете. Уви, той отдавна е покойник - лека му пръст. Това, обаче, не е пречка да Ви благодаря и от негово име. Посмъртно!
  • Мисана, аз наистина се притеснявам за вас. Първо: Откъде знаете, че прабългарите имат "монголоиден произход"? Второ: Откъде Тамерлан /или Тимур-ленг/ е знаел, че прабългарите /които по негово време отдавна не съществуват/ имат монголоиден произход? Трето, като Тамерлан толкова е бил загрижен за българите, защо не им е помогнал да се освободят от османците? Четвърто: защо не издигнем паметник на Чака, той ни е освободил от татарите и е бил български цар? Пето:какво, за Бога, общо има шахмата с Баязид и Тамерлан и с евентуалния му паметник?!? И шесто, и последно, ако вие се имате за монголец, почитащ "великия монголски завоевател", то малко сте объркали мястото си. Прекосете Черно море и продължете на изток. Там ще намерите родината си и със сигурност този паметник, за който лелеете....
  • Има сведения, че български полк с войвода Стефан Елеазар е участвал в битката против Баязид на страната на Тамерлан. После негови потомци са се заселили на остров Корфу.
Предложения
: ??:??