16.02.2014 г., 15:45 ч.

Овни за разплод 

  Проза » Разкази
2044 0 27
3 мин за четене

ОВНИ ЗА РАЗПЛОД

 

     След три поредни отлагания, най-сетне заседанието на катедра „Биоикономика” започна. Гвоздеят на дневния ред щеше да е обсъждането на окончателен вариант на докторска дисертация на тема „Математически модели за оптимизиране на овчето стадо”. Професорът се беше разпоредил да няма отсъстващи и сега всички се бяхме натъпкали в катедрената стая, щото той обичаше да ни гледа от височината на несменяемият вече над 20 години трон.

   След встъпително слово за актуалността на моделирането в биоикономиката, професорът връчи думата на докторантката Белокопитцева да развие тезата си. Тя я грабна и настървено взе да ни убеждава, колко е важно да се разграничат, агнетата, от шилетата, от звиските, от овните за угояване и от овните за разплод, а след това като ги означи с Х-ове, У-ци и Z-тове, изпращя едни такива математически модели, че на всички ни запушиха мозъците.

       Дойде ред на обсъжданията и като започнаха наред, та доцентите, та главните и по-малко главните асистенти, и така-така, почти всички засипаха с хвалебствия и тезата, и докторантката. А тя от жълта, стана розовичка и накрая почервеня, от веждите, та до белите си ботушки. Най-подир професорът се поизкашля и авторитетно го рече:

     - Явно, че при една такава усърдна работа под мое ръководство, се е родил един впечатляващ научен продукт. Предлагам да гласуваме... – и тук той се вторачи в най-отдалечения ъгъл на катедрената, където зад гърба на доцент Груев, се беше свил асистент Бубенов. Професорът го посочи с пръст и избоботи: - Ами вие, асистент Бубенов, нямате ли въпроси, мнения, а?

       Бубенов се надигна, за да излезе от прикритието на широкият доцентски гръб, сви врат, потърка се по ухото и колебливо започна:

       - Ами, щом трябва-а-а, аз само искам да попитам, кой води стадото?

       Бомба да беше взривил, по малко щеше да впечатли колегията с тази си реплика, щото на докторантката ченето увисна, а на професорът му бях нужни цели две академични минути, за да придобие отново дар слово:

      - Какво сега пък искаш да кажеш, Бубенов?

     Асистентът, явно вече съжалил за въпроса, попристъпи от крак на крак, отново се залови за ушото си, което от продължителното мачкане, взе да увисва и едва отпочна:

   - Значи-и-и, за биологичната група, наречена стадо, отговаря оператор, по-популярен като овчар, или още чобан. На него му помагат неформално назначени помощници, които наричаме песове или кучета. При предвижването на биологичната група, обаче, най-отпред върви коча-а-а.

       - Е, и – прекъсна го професорът.

     - Искам да кажа, че всички го признават за водач, защото той единствен не е скопец в стадото – заключи асистента и добави – какви са тия „овни за разплод”, дето ги означава колежката със Z-ет. Овните са скопци, т.е. евнуси, а кочът е за разплод – завърши Бубенов и пак се скри зад гърба на доцента Груев.

       Професорът зае позата на дишаща жаба, само че  не се ококори, а взе да мига – мига с очи. После свали очилата и като ги бърса известно време с кърпичката си, най-накрая заби поглед в докторантката и сърдито разпореди:

     - Белокопитцева, да си заявиш 6 месеца творческа отпуска  и да вземеш да се изнесеш в с. Овча могила, и там по цял ден да пипаш отдолу биологичните единици от стадото, дорде не ти се изясни, какво е туй овен и какво е коч. Закривам заседанието. Бубенов, остани!

 

© Лордли Милордов Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Айде пак Виктор се уреди
    Радвам се, че умееш да се забавляваш, Кали
    Дай им пример
  • Уважаеми г-н Порчев, възхищавам се на ерудицията Ви и на навика Ви да подкрепяте тезите си с документи. За съжаление нито аз, нито Вие разполагаме с надеждни и ясни документи от онази епоха. Това, което ни остава, е да разширим кръга на търсенето и да потърсим на място, към което аз винаги се насочвам, когато иде реч за прабългарите. Това е Държавата на маджарите, или на български Унгария. Няма да се спирам на връзките между двата народа, но само ще спомена, че унгарските историци никога не са се срамували да признаят, че дедите им са се заселили трайно на пъпа на Европа покрай българите. Те са били едни от многото малки народи, участващи в преселението на дедите ни. И като малък народ са попили много знания от големия! Не можете да си представите колко стари български думи пазят маджарите. Като БОР например, което е старата българска дума за ВИНО. Ние сме я забравили и употребяваме латинския й еквивалент. Докато те я пазят. Досещате ли се накъде бия? Точно така! На унгарски ОВЕН е КОШ. Да Ви прилича на нещо?... Понякога човек трябва да търси и косвени доказателства, не само документални. Юридическото образование в случая май по-скоро пречи, с извинение!
    Лордли, нАуката в повечето случаи е такава, каквато я описваш. Ние може и да не разбираме от нАука, но поне го правим безплатно и не бъркаме в държавната каца, за разлика от Белокопитцева и с-ие.
  • Ей, ЧОВЕЧЕ, радвам ти се, че се отби и се забавлява! Ела пак!
  • Хахаха, скъсахте ме от смях
    Този прочит ще ми държи ведро поне седмица
  • Абе, Пер, я чуйте Лидия, щото "докато умните се наумуват, емоционалните се напалуват". Май не всички са усетили, че под острието на сатирата ми тук са "учените глави", а не "биологичните единици", пък били те жрЕБЦИ, или евнуси.
  • Добре де. С първия си пост преднамерено поставих началото на една дискусия, която имаше простичък отговор. Очаквах някой друг да се досети, но нейсе! Изчаках достатъчно дълго, време е да разкрия истината.
    Дами и господа, от селски и градски произход, напомням ви, че година VIII-ма в прабългарския лунен календар е ТЕКУЧ или ОВЕН. ТЕКУЧ-ТЕКОЧ-КОЧ.
    Та едва ли е било нужно да чакаме османците да ни учат на... как беше, Лордли... на биоикономика!
    Беше ми приятно да си побъбрим. Останете със здраве!
  • Лордли, Лордли, щеше да имаш грях - едва не умрях от смях и от разказа ти, и от коментарите към него. Да си жив и здрав и ти, и всички коментирали, защото все пак е по-добре да се умре от смях, отколкото от скука. Добре, че ви има. Целият ми ден ще бъде хубав, а може и по- дълго...
  • А така! Казаха ли ви го -"и ккал по ушите"?! Да се чуди човек имали ли сме животновъдство (биоикономика, Лордли) преди "османското присъствие" или сме рупали само лапад и коприва? Щото като сме си нямали кочове...
  • Да бе, чак и аз се запитах: в сайт за литература ли съм публикувал горният текст, или в сп. "Биоикономика"
  • От села ли сте, от градове ли сте, относно спора, който водите тук, сте
    гола вода и кал по ушите! Овен е общо понятие за мъжкото в стадото!Кочът е овен, който
    опложда женските, а кастрираният овен се нарича скопец или скопак.Мъжкото агне до полова зрялост(1 година)също е овен, но не е коч.
  • Забавна дискусия се е завързала тука. Май и други се нуждаят от "творческа отпуска с експериментална цел в с. Овча могила"
    Карайте да върви...и да се забавляваме-е-е-е!!!
  • Да паднеш в оркестрината, Викторе, може и да е приятно, особено ако /по/паднеш на надарена виолончелистка! Надарена музикално имам предвид.
    А за вагиноамериканците, мислех си, че феминистките при вас са го измислили. Щото не понасят да ги дискриминират с това woman, дето произхождало от man. Като има афроамериканци, що да няма и вагиноамериканци? А пък ние тук може и да си имаме индобългари, ама поне жените си можем да наричаме така, както дедите ни са ги наричали.
    Лордли, извинявай за семантичното отклонение!
  • ...да, тук обърках вола с бивол, Севдо, сори иначе за коч - овен, пръч-козел и нерез-шопар - не съм съгласен... но не твърдя, че съм прав, дори аз бъркам, иначе и аз съм от село, даже сме земляци
  • Порчев е прав. Някой друг трябва да си свери часовника. Има достатъчно информация по въпроса.
    Разказът е добър и ми се струва, че е очаквал коментарите и споровете


    ПП Да пейстна нещо за обосновка

    Според възрастта и категорията си овцете биват:
    Коч - мъжко некастрирано животно в разплодна възраст.
    Овца-майка - женска овца след първото раждане.
    Дойна овца - овца в период на годината, през който се дои.
    Агне - новородено и подрастващо малко на овцата.
    Шиле - отраснало агне преминало изцяло на растителна храна.
    Дзвизка - млада неродила женска овца.
    Коч-дзвиздак, кочле - мъжки коч достигнал полова зрялост преди да бъде използван за разплод.
  • Коч наистина е овен на турски, но в случая Милордов е прав.
    На български има различни думи за некастрирано и кастрирано мъжко животно: коч-овен, пръч-козел, бик-вол, жребец-кон, нерез-шопар.
    А разказчето не е лошо, макар че може дасе поразвие малко.

    Севдо, я пак си свери часовника - никъде няма определение за кастрирано и не кастрирано животно, освен при човека - евнух, да не говорим, че тотално си объркал породите, визирам - вол-бик
  • Я, колко по-интересно станало тук! И сега като речеш на някого "овен", дали трябва да се обижда? Ами тия от зодията....Въй-въй, беля
  • Хубаво е при теб, Лордли! Едни такива тънки ги пускаш...!!
  • Много хубави имена си избрал, а темата е поднесена с готино чувство за хумор!
  • Аз така я виждам темата в развитие Пер. А какво е искал да каже лордли само той си знае. Аз винаги си доизмислям темите
    Що се отнася до твоето падане в оркестъра, то това го виждам за пръв път. Даже и ако това остане единствената последица от моя коментар, пак си е заслужавало да хабя пространство на хард драйва! Но ти освен това страхотно ме изкефи с думите "вагиноамериканци" и "пенисоамериканци" Не го бях чувал досега.
    Между другото, твоя коментар ме накара да се разтърся за думата "коч" в нета. Абсолютно вярно е, че това е думата за овен на турски, но в бългаската страница в уикипедия, посветена на овците забелязах, че думата коч се използува за определяне на не кастриран овен, както я е използувал лордли. Възможно ли е дума от турски произход да се използува за обозначаване на нещо по-специфично в българския език? Има ли турска дума която да обозначава некастриран овен или се използува словосъчетание? Както в класическия пример на "драсни, пални клечица" вместо "кибрит" не е ли по удобно да ползваме чуждицата?
  • Уау, Викторе! Ти пък ме хвърли в оркестъра с това, дето е искал да каже Лордли! "Феминизацията на мъжа"! Май хич не ти е лесно с това непрекъснато внимаване да не си помисли някой от всичките вагиноамериканци около теб, че го /я/ мислиш за жена. А после защо пенисоамериканците предпочитали гейбаровете?!...
    Колкото до Брат Пит, не се притеснявай! Нали видя какво ги правят жирафчетата, правени от нек'ъв жирафски Брат Пит?... А и оня - човешкият надали ще се навие да слезне от портфейла си...
  • Честно да ти кажа, Пер Перикон ме разсмя още повече!
  • На мен ми хареса темата. Тя е много голяма и интересна. Става въпрос за феминизация та на мъжа в съвременното общество. Често съм се замислял какъв е смисъла от мъжете. В стадата си скопяваме и колим мъжките, правилата на лов са насочени към отстрел пак на същите мъжкари. В обществото мъжете предлагахме физическа сила и защита. Сега при съвременните технологии и политически структури не е нужна нито силата ни нито хъса ни. За разплод ще кажете. Ми че то един брат Пит стига за двеста жени А ние останалите само създаваме напрежение и натоварваме системата на здравеопазване със сърдечните ни заболявания, които имат пряка връзка с нивото на тестостерона. Тези с най много хъс пък ги гледаме по затворите.
    Имаше един руски филм "Берегите женщин" Пазете некастартираните мъже ще кажа аз. Както казах страхотна тема, представена по уникален начин от един истински коч
  • Нали за забавлението сме тук, Дани
  • Двата коментара под мен са не по-малко забавни от творбата!
  • Не се коси, Пер,нали няма да защитаваш дисертация по "биоикономика"
  • Егати градското шиле съм! Цял живот да си мисля, че коч е турската дума за овен, а то какво било!... И тоя будала Язон! Да краде руното на нек'ъв овчи евнух! От днес нататък щом погледна нощното небе и мерна дъгичката на съзвездието Овен, винаги ще се сещам за султанския харем...
Предложения
: ??:??