17.07.2020 г., 14:17 ч.

 Паноптикум в калейдоскопа - 7. 

  Проза » Повести и романи
571 0 8
3 мин за четене

7. И защо човек да се вживява

Главова седеше до масичката в хранилището по химия и хич, ама хич не искаше дори да се надигне. Напоследък й беше много приятно така – седи си, не се напъва да мисли, дори не си припомня страниците от учебниците, гледа безизразно излитащия от цигарата дим и...

И – нищо...

Това е животът – да не те вълнува абсолютно нищо...

Дори възможността директорката да надникне и я види с цигарата. Какво толкова – забранено било...

Ама животът си тече, а малките кефове правят един голям – живот без напрежение...

Стигат й ядовете със заплатата. Малко, много малко плащат... Но къде да отиде? Не й се напрягаше, не търсеше звезди в небето, не искаше силни вълнения...

От малка още си беше така – спокойна, незабележима. Хващаха я нейните само, когато някой се опитваше да развали спокойствието и логиката на бавното движение...

Като оная Котева – старата учителка, която си позволи да й каже: „Да, може и да съм ти предавала, но не помня... Прекалено семпла ли, сива ли си била...”

А Главова се учеше добре – според изискванията. Каквото трябва – наизуст, каквото не успее да разбере – пак така...

След гимназията започна с химията – другаде не я приеха. Но пък тя й даде търсеното спокойствие...

Лошото беше, че в това ново училище я направиха веднага класна. Изкара четирите години, отпрати учениците – и не се сещаше сега за никого от тях. Защо й са? Подписа им дипломите и това е достатъчно...

Сетне й дадоха сегашния клас...

Ама там едни...

Все идваха колеги да й се оплакват. Като си нямат работа...

Главова не желаеше конфликти с родителите. Стигаше й оня баща, дето редовно звънеше, питаше как е синът му и се заканваше, че ако нещо...

Ми, Главова да не му е ангел-хранител? Успяваше да задържа исканията на учителите за разглеждане на поведението на момчето в съвета, обещаваше на директорката, понякога се сопваше на колегите си...

А оня ден Котева дойде при нея с изписан лист – предложение до съвета относно нейна ученичка. Била пушила, моля ти се, пред входа на училищния двор. Така и каза Главова на директорката – не е в двора, може... Пък се оказа, че имало закон и правилник, според които никъде не се пушело...

И сега няма да заучава всичките им документи, я... Пушело момичето пред входа, лошо впечатление пред родителите на малките правело... Много важно! Да свикват...

Взе предложението от Котева и, след като я изпрати, го смачка и метна в кошчето... Ще им уйдисва на акъла, ама ха...

Защо да се вживява, защо да се трови...

Навън беше вече тихо. Смачка фаса. В кабинета се чуваше шум, местеха се столове. Трябва, все пак, да влезе...

- Тихо, тихо... Ники, сядай!

Върлинестият Николай се захили насреща й:

- Здравейте, госпожо, много се радвам да ви видя... Аз отивам до тоалетната...

И тръгна към вратата, недочакал разрешение. Нямаше и смисъл – Главова отдавна беше се отказала да въвежда някакъв ред в часа...

- Сядайте... И пишете...

Отиде до дъската и взе маркера. Формули, формули...

А отзад...

Какво ставаше отзад не я интересуваше. За тая заплата... И защо човек да се вживява...

 

 

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, Иржи!
  • А по мое време учителите бяха еталон за поведение и подражание/освен латинския../, за елегантност и ги разделяхме на имащи обаяние и нямащи...А навън пушеха....само циганките! Сега учители и деца заедно пушат или ходят на купони...Георгииии, видя ли, как ме зариби, та изчетох наведнъж всичко и нямам търпение за следващия разказ! А и ме върна толкова назад....
  • Благодаря, Стойчо!
    На Главова смени "г" със "С", Маева е наистина Мая и т.н. Измислено няма!
    Впрочем, и двете чакат пенсия.
  • Пълна апатия...
    Така създаваш атмосферата на живота в днешното българско училище, че...
    Хората са притиснати от безхаберието (безпаричието),че им е все същата от много години!
  • Благодаря, Ппи, Мариана, Елке, адаш!
  • "Това е животът – да не те вълнува абсолютно нищо..." Все така ли ще продължаваме? Поздрави, много истинско е!
  • Безразличие, бездушие... Мъртводушие!
    Поздравявам те.
  • Няма да се вживявам, ще замълча... и само ще продължа да чета...
    Поздравления!
Предложения
: ??:??