26.10.2021 г., 22:22 ч.

Подобието Негово 

  Проза » Разкази
382 0 6
7 мин за четене

 

        Имам доста отдавнашен спомен за една дама, майка на бивш мой ученик, която често я уволняваха от работа поради конфликти с директорите на учреждения и фирми, в които бяха я назначавали на работа. Тя пък от своя страна при всяко уволнение завеждаше съдебни дела срещу поредния „проклет“ свой шеф. Целта ѝ беше да докаже, че работодателите ѝ не са били лоялни с нея. И четиримата  ли? Да, тя беше убедена, че и при четирите случая правото е било на нейна страна.

       Бях класна на сина ѝ. Юношата беше с доста нисък праг на дразнимост, често ми се оплакваше, че съучениците му се подиграват, че го тормозят. Беше емоционално лабилен, с ниско самочувсвите, имаше сериозни проблеми с приобщаването към класа. Разбира се, получаваше моята подкрепа.

       Веднъж, след една родителска среща, на която трябваше да решаваме организационни въпроси  във връзка с предстоящо екскурзионно летуване на учениците от класа ми, когато всички останали родители си тръгнаха,  въпросната дама се доближи близо до катедрата, на която се бях облегнала, и ме попита:

         – Вие, госпожо, знаете ли, аз какво ще сложа на масата тази вечер пред детето си? – Не отговорих, гледах я спокойно в очите и очаквах следващите ѝ думи. Усещах, че иска да предизвика съчувствието и съжалението ми.  Макар че не бях споменала и дума за сина й, майчиният ѝ инстинкт подсказваше, че нещата в училище с Дидо не вървят съвсем добре.

          –  Ще му направя брашнена каша с мляко!  –  и продължи да ми разказва за неплатените си сметки за ток и вода, за високия наем на жилището, което обитават със сина ѝ, след което изреди каква сума на кого е дължала. После заговори за несправедливото отношение на поредния ѝ шеф към нея, как е протекъл съдебният процес срещу него, как поради липса на средства не е наела адвокат, а се защитавала сама ...

       Дамата не беше на повече от четиридесет.Тъмнобежовият ѝ ленен панталон идеално се съчетаваше по цвят с масленозелената ѝ памучна блуза, която леко прикриваше ханша ѝ. Къдравата ѝ светлокестенява коса се спускаше на кичури по раменете ѝ. Докато говореше, често я отмяташе настрани или прокарваше пръсти през нея. Имаше дълги, фини пръсти. Докато я наблюдавах съвсем дискретно, плеадорията ѝ ставаше все по-разпалена. От време на време махаше рязко с ръка, като че ли посичаше нещо или някого. Зеленикавите й ириси постоянно сменяха цвета си  и излъчваха нещо, което не можех да назова с позната дума – някаква странна амалгама от страх, гняв, безпомощност и тревога. Забелязах, че ситни капчици пот са избили по мъха над устните ѝ. Скованата ѝ женственост постепенно се разгръщаше в ескалираща войнственост. Стоях на разстояние близо метър от нея, но не долавях дъх на алкохолни изпарения. Беше трезва, напълно трезва беше тази жена! Започнах да губя търпение и самообладание. Бях обещала на дежурната прислужничка до 19 часа да приключа с родителската среща, а сигурно бях просрочила уговорката ни с половин час. Много исках Дидо да дойде заедно с класа на предстоящото екскурзионно в Рила и докато тя редеше неволите си, вече бях решила да платя вноската му.

        – Госпожо, Панайотова, разбирам Ви! Имам само една молба към Вас. Разрешете Данаил да участва в това екскурзионно летуване. Нямате ангажимент относно изплащането на необходимата сума. Това си е моя грижа. – Тя се сепна, леко пребледня, стана ѝ неловко, погледна ме учудено и отначало запротестира, че не било справедливо спрямо другите деца, но в крайна сметка даде съгласието си.       

           Знаех, че е пришелка в града. Никой не знаеше откъде е, къде е живяла преди това, дали бащата на детето проявява някаква загриженост за сина им. Дамата беше висшистка. Беше завършила специалността „Счетоводство и контрол“ в Стопанската академия в Свищов. И всичките ѝ четирима директори, при които тя беше работила в градчето ни в продължение на две години, според нея, нищо не разбираха от счетоводство и финанси, бяха некадърни ръководители. След няколко месеца си тръгна от града ни.

 

              Не знам защо тези дни се сетих за Дидо и за неговата майка. Не съм била уволнявана от работа, но ми се случи веднъж по собствено желание да напусна заеманата преподавателска длъжност в една гимназия в средата на учебната година. После, като въпросната дама, разчитах на спонсори три месеца, докато си намеря нова работа. Повече никога не се противопоставих на работодател, може би, защото и късмет извадих. А може би, защото си бях научила уроците и бях издържала успешно изпитите по Търпение, Прошка, Човеколюбие и Смирение. Попаднах в чудесен колектив, сред колеги професионалисти и много, много пекана Шефка, която на първо място беше Човек. С всеки един от екипа ни.

           Уволнението от работа се преживява различно от различните хора. Един ще приеме „бедата“ като указващ знак от съдбата и ще си намери по-добро поле за професионална изява. Ще се заеме с нова трудова ангажираност, ще получи повече удовлетворение от нея, както и по-добро заплащане. Друг ще кърши пръсти, известно време ще разчита на финансовата подкрепа на останалите членове на семейството. Четвърти е възможно да се отчае, да проклина съдбата, да се пропие и да почерни не само собствения си живот, но и този на близките си. Пети може да потърси възможности за реабилитация по съдебен път. Шести да поеме по лош път – да почне да краде или да печели пари по други  нечестни начини. Въпрос на избор, нали? И от какво зависи той?

         Има хора, които търсят причината за неудачите си постоянно в другите. Те са конфликтни, обсебващи,  вечно недоволни от всеки и от всичко. Все някой друг им е крив, а цялата правда на света е заключена в техния ум и сърце. Може би и вие сте се срещали с подобни „праведници“? Естествено е, че се нуждаят от психологическа помощ и подкрепа тези хора. И от социална, разбира се! Може би са имали нещастно детство, били са неглижирани от родителите си, фрустрирани, не са получили достатъчно обич, разбиране и признание в семействата си.

              Да съдиш е грях, но да понасяш последиците от нечия инфантилност и неадекватност, най-малкото е липса на себеуважение. Вероятно и за тези хора настъпва моментът, когато си научават „урока“ след няколко поправителни сесии или повтаряния на класа в училището на живота. Умът, нашият ум, може да е правилно управляваното командно табло на летящия обект, в който се вози духът ни, но може да е и примка на шията ни или торба с камъни, която да ни завлече към дъното. Всеки човек е потенциален престъпник, всяка жена е потенциална …, хайде, ще използвам по-меката дума – държанка. Въпрос на съдба или на осъзнати морални ценности и на воля е изборът на посока за  разгръщане на заложения в нас енергиен потенциал? Ако сме осъзнали какво радва душата ни и как бихме могли да постигнем желаното и възнамеряваното, ако сме си изградили житейска стратегия и я следваме неотклонно, това вече е неопровержимо доказателство за житейска и морална зрялост.

 

           Ценността на един изживян живот се измерва с добрите дела и със спомените за тях, които човек оставя след смъртта си в паметта на живите. Не всеки е призван да бъде велик откривател, изобретател, художник, писател, композитор…, да остави ценно материално или духовно наследство. Но да опазим човешкото си достойнство, каквито и житейски предизвикателства да се изпречат пред нас, това, мисля аз, е мяра за свързаност с духа. А дали съхраненото достойнство има връзка с вярата? Аз мисля, да! Ала не страхът от Божието възмездие трябва да ни възпира от непристойно поведение и срамни, унизителни дела, а обичта към ближния – подобието Негово, каквито сме и ние самите.

 

Самадхи  

 

© Гюлсер Мазлум Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Росица, радвам се на твоето присъствие в този сайт. Да, достойнството има пряка връзка с ценностите ни. То е морално чувство, изразяващо усещането ни за собствена значимост. Има връзка и със самооценката ни, както и със състоянието на Его-то ни /здраво, нездраво/. В някои случаи има драстично разминаване между това, за което се мислим и се представяме, и онова, което в действителност сме /реален и въображаем Аз/. Саморефлексията е стабилизиращият фактор на достойнството? С хора, които не са я овладели, трудно се общува. Благодаря ти за грамотния прочит!
  • Какво е достойнство? Реално думата крие отговора: ДО кого СТОИМ? В миналото е било важно за хората да стоят, до Ценностите си, до своите съселяни или роднини. В битки и радост, рамо до рамо. А днес? Най-често сме снимани до своята кола, своята къща или до поредната придобивка... Поздравления!
  • Едно от проявленията на човечността е въздържанието от съдене на другите, както и отказа от опити да им налагаме собствената си правота. Друга, също толкова значима проява на човещина е усетът за личните граници на хората, с които общуваме най-активно. Стремежът да останеш Човек обаче в определени случаи може да се превърне в самоналожено робство. Благодаря ти за отделеното време за прочит!
    Генек, благодаря ти за проявения интерес!
    Бояна, напълно съм съгласна, че живеем във „времена на загуба на духовни ориентири“. Потреблението се превръща в ценност и цел на съществуване. Все по-често значимостта на човека се определя от цената на закупените и употребяваните вещи.Не при всички е така, разбира се! Истинно е съждението ти за разминаване на Божествената и човешката логика. В онова, което ни се случва, има някакъв скрит промисъл от вселенски порядък. Важно е навреме да си отговорим вярно на въпроса „Защо на мен ми се случва това?“. Благодаря за коментара!
  • Да бъдеш Човек не е лесно, но по - трудното е, да искаш да бъдеш това! Поздравления
  • Интересно!
  • Правилно сте написали, че човешкото достойство трябва да се съхранява и това става чрез истинска, нелицемерна вяра в Бог! Да останем човеци и не само това, да се уподобим, да станем съвършени човеци в доброто, в добродетелите, както Бог ни е призовал! Добре е в тези времена на загуба на духовни ориентири да се говори и мисли именно за тези неща, защото човешкото величие Бог го измерва по своята Божествена логика, която съвсем се различава от нашата човешка. Уподобяването изисква да започнем да мислим и действаме по Неговия начин и тогава любовта към ближния ще дойде така леко, и естествено, както лесно днес идва омразата в сърцата.
Предложения
: ??:??