14.12.2023 г., 23:53 ч.  

Ред е на "Братската могила" 

  Проза
348 5 19

Кажеш ли "а", трябва да кажеш и "б". "Братската могила" - този върло комунистически паметник, няма място в Борисовата градина. Мястото му е на връх Бузлуджа. На какво ли не се нагледа Борисовата градина. На паметниците на Ленин и Сталин, на уродливи паметници на партизанки и тем подобни. А това си е парк. Навремето го бяха прекръстили - Парка на свободата, сякаш в предчувствие иронизирайки съветската ни робия. Но най-сетне свободата дойде и от упоменатите по-горе паметници - ни вест, ни кост. Споминаха ги на бърза ръка. Но повтарям - сега е ред и на "Братската могила". Бузлуджа я очаква. Това би зарадвало дори сърцето на Дядото!

© Младен Мисана Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Да, Филики е гръцкото БРЦК. Моя грешка.
  • Ние май различни неща четем: " Възползвайки се от тази неоценима помощ, Махмуд II през декември 1827 г. (след като е ликвидирал еничарския корпус) обявява война на Русия. Започва Руско-турската война от 1828 – 1829 г., която завършва с безпрецедентен турски разгром и с подписването на Одринския мирен договор от 1829 г., с който Османската империя признава независимостта на Гърция.
    На 3 февруари 1830 г. в Лондон е подписан и лондонският протокол, по силата на който е официално призната независимостта на Гърция и от международната общност. До средата на 1832 г. е осъществена и демаркацията на границите на новата европейска държава на линията Арта-Волос." И между другото "Филики" не е човек....
  • Прочетох. За никаква Гърция не става въпрос. Става въпрос за голяма касапница, която помислих, че е първи опит за освобождение на България, а то се оказа "според тогавашни дипломати руските претенции към османците са скромни, като руското правителство смята, че е в негов интерес да запази османското присъствие на Балканите."
    п.с.А, на английски излезе - Русия, Франция и Великобритания заедно са освободили Гърция. А този Филики явно е бил гръцкия Левски. А, междувременно са си спретнали и две граждански войни. Интересно. А междувременно и Сърбия и Румъния са намазали. С един куршум - 3 заека. Жалко, че и България не я е огряло.
  • Ох, "Уикипедия"...Потърсете нещо в Уикипедия за Руско-турската война 1828-1829. И за Филики Етерия.
  • Ами четох го в Уикипедия, но отдавна, може би спомените ми изневеряват? Осветлете ме кой го направи. Разбира се говоря за освобожденията от 19 век от турско, а не за тези, които в момента са гореща тема.
  • Хел, наистина ли мислите, че англичаните са освободили гърците?!?!!?!?
  • И защо англичаните са освободили гърците, Анани?
  • Никой нищо не прави "безкористно", Хел, съжалявам, ако живеете с такава заблуда. Всъщност, донякъде сте права - хиляди българи абсолютно безкористно са участвали в освобождението на Гърция и Сърбия... за да получат насреща черна неблагодарност... Както се казва в една известна басня: " този урок би трябвало да струва едно парче сирене"....
  • Анани, не съм толкова веща в античната история. Но се опитвам се да наваксам, в момента чета антични романи. Това за обявяването на война са фактите, но реално завистта се усеща във всички действия на относително по-младите и комплексирани държави. Имам предвид, че са комплексирани от гледна точка на древно културно наследство. И американците, и руснаците, и англичаните (може би и германците, и скандинавците; французите са бонвивани, не им дреме особено). Та гореспоменатите в момента са на върха на цивилизацията. Но все ги гложди въпроса за произхода. Нали са алчни - освен монопол върху настоящето и бъдещето, искат такъв и върху миналото, милите. Смехотворен пример е, че Британският музей не ще да връща на Гърция части от Акропола на принципа " кой превари той завари". Е, тях поне те са ги освободили безкористно, за разлика от руснаците - нас, тъй - че си заслужават камънаците.
  • Хел, "по-културна" цивилизация, която принася в жертва деца?!?... А що се отнася до "хилядолетна София", кой на кого обяви война???
  • Ето и истинската причина за пускането на бомбите (цитат от интернет) :
    "Without any meaningful reason.
    Why Rome attacked Carthage 3 times? Out of envy towards the richer, more cultural and more developed Punic civilisation.
    The same basically happened with the Barbaric wars waged by the UK against continental Europe and millennial Sofia was one of the target.
    Just imagine some Barbarian pilot from the newly-fledged Denver in the middle of nowhere came over the sky of 4-millennia-old Sofia and try to destroy it with bombs."
    Превод: "Без никаква смислена причина.
    Защо Рим атакува Картаген 3 пъти? От завист към по-богатата, по-културна и по-развита пуническа цивилизация.
    По същество същото се случи с варварските войни, водени от Обединеното кралство срещу континентална Европа и хилядолетна София беше една от целите.
    Само си представете някакъв варварски пилот от новосъздадения Денвър насред нищото да дойде над небето на 4-хилядолетна София и да се опита да я унищожи с бомби."
  • Анани.
  • Всъщност са умрели немалко "освободители", отровили се с метилов алкохол....
  • На 5 септември 1944 г. СССР обявява война на България и без бойни действия окупира страната. Никой не умря. Следователно този паметник е поредният идеологически фалшификат.. Фейк.
  • Благодаря на поставилите в любими краткия ми материал и за чудесните коментари!

    1) Люси, ти припомни отвратителното лице на комунизма. Комунистите обещаваха светло бъдеще, а сега говорят за светлото минало.

    2) Изключително точен коментар, Хел! Права си - Бузлуджа се превърна в база на червени човечета. Добре, че Ботев със своята безсмъртна балада ни припомня за Хаджи Димитър.

    3) Много справедлив коментар, Красимире. Спомни си, че точно аз повдигнах въпроса за паметника на американския летец - едно кощунство. Прав си за цитираното в коментара си. Остава въпросът - трябва ли да търпим паметник на армия-поробителка и то в центъра на София. Отговорът ми е - не трябва! Да не ставаме мазохисти и представители на стокхолмския синдром!

    4) Блу, коментарът ти е емоционален. Разбирам те добре!
  • Що не срутите всичко издградено преди 89г.?Включително и панелките, в които живеят повечето. Повтаряте болшевишки прийоми или сте такива.
  • Колко сме независими и свободни? Заменихме СИВ с ЕС и Варшавския договор с НАТО. Зависимостта е същата. "Пременил се Илия...". Затворихме си блоковете в АЕЦ, за да ни приемат в ЕС. Сега се отказваме от транзитни такси, за ни приемат в Шенген. Даваме безплатни военни бази на НАТО. Купуваме чертежи на самолети за милиарди. Махаме ПСА. Издигаме паметник на английските пилоти, дето ни бомбардират през ВСВ. (Него трябва да преместят в музей на глупостта.) Радваме се, когато СА е изгонила фашистите, на независимостта от Германия. Сега се радваме на независимостта си от Русия. Толкова сме независими, че правим каквото кажат посланиците на Бай Дън по телефона. Преди ни нареждаха от Москва. Какво му беше на паметника "1300 г. България"? Съборихме го. Беше неугледен, безидеен, саморазрушаващ се, като самата България. Отиваше ѝ. Да вдигнем паметник на Урсула и Буш вместо на Ленен и Сталин? Съдбата на малките страни е такава – зависими са. Но се радват при смяната на зависимости, като на свобода.
  • А след това е ред на чинията на Бузлуджа! Време й е след поправката да излети в космоса към Марс, натъпкана със всички червени човечета! Това е лобното място на Хаджи Димитър и четата му, а не хангар за някакви си чинии. След като се разчисти - да се върне старото име на върха, а именно "Хаджи Димитър", вдъхновител на един от най-великите стихове в българската поезия -
    "Настане вечер, месец изгрее,
    звезди обсипят свода небесен.
    Гора зашуми, вятър повее,
    Балканът пее хайдушка песен!“
    Тези български светини нямат нищо общо с БКП!
  • На Братската могила ни строиха, за да ни дадат званието пионерчета, но ние се радвахме на чешмичката с мечето и пингвинчетата и на езерцето с лилиите. Така си беше. Спомням си, че имаше конкурс за детско стихотворение "О, Парийо любима".
Предложения
: ??:??