30.03.2020 г., 21:53 ч.  

Регионалният музей "Стою Шишков",Смолян 

  Проза » Други
540 2 7
8 мин за четене

              РЕГИОНАЛНИЯТ ИСТОРИЧЕСКИ МУЗЕЙ „СТОЮ ШИШКОВ”, СМОЛЯН

 

             След  дългото ми отсъствие от този край, реших отново да посетя Регионалния исторически музей „Стою   Шишков” в Смолян. Докато изкачвах стълбите към него, се  обръщах към града и се радвах  на изключително   красивата му гледка, а отвсякъде ме обгръщаха уханието на неговата зеленина и свежестта му и ме заливаше веселото   чуруликане на птиците. След около 15 минути стигнах  пред сградата на музея. Още с влизането ми в него, ме   впечатли фактът, че имаше доста посетители, предимно ученици. Бях с фотоапарата си и администраторката ме   предупреди, че тук е забранено да го ползвам. Посетителите си бяха тръгнали отдавна, а аз се стараех с очите и   сърцето си да се докосна до всичко, което се намира в него – археологията, историята, бита и културата на   родопчанина. От витрините на приземния етаж ме гледаха най-ранните предмети от късната старокаменна епоха   40000–10000 г. пр. Хр. (резци, стъргалки, кремъчни ядра: М. чучура, хижа Орфей, община Борина); от късно-   бронзовата епоха (ХIV–XII в. пр. Хр.) и от ранно-желязната епоха (ХI–VI в. пр.Хр.): прешлени за вретено, глина,   соларообразна украса от Любча, Борино, Грохотно, Беден, Смолян, Кошница, Чепинци, Старцево, Давидово; от   късната каменно-медна и от ранната бронзова епоха – 4200–3000 пр. Хр. (глинени прешлени за вретено, сечива от   камък и кост от Ягодинска пещера и пещерата Харомическа дупка); от бронзовата ера (3000–1500 г. пр. Христа):   култова брадвица, ками, ножове и шила от Могилицафибули, бронз, желязо от тракийска могила, некрополи,   Проглед, Чепелаче, Девин, Прохотно, Любча, Ягодино, Борино); от късната античност и от ранното средновековие –   IVX  в.: погребални съдове, релефни дарове и врязани кръстове, строителна керамика, римски сребърни монети,   денари на императорите Веспасиан (69–79), Домициан (81–96), Нерва (96–98), Траян (98–117), Адриан (117–138),   Антоний Пий (138–161), Марк Аврелий (161–180), Комод (180–192), Септимий Север (193–211) и Елагабал (218–222);   римски сребърни монети, антониниани на императорите Гордиан III (238–244), Филип I Араб (244–249), Филип II  (244–249), Траян Деций (24–251) и Требониан гал (251–253); фолиси на императорите Юстин I (518–527) и Юстиниан I (527–563); никейски монети на императорите Теодор I Ласкалис (1208–1222) и Йоан III Дука Ватица (1222–1254), сечени в Магнезия и Тесалоника (Момчилова крепост), и още много, много други.

             Устаноено е също така, че тук е имало следи от човешко присъствие отпреди средния палеолит (от близо 100000 г. пр. Хр.).

             Тук всеки може да се запознае с широко разпространените карнавални игри в този край, в които са отразени древни митологични представи, а също така да се обогати и наслади на изключително разнообразния и интересен бит и култура на родопчанина: обредни хлябове за Бъдни вечер, за прощъпулник, за овчарски празник и за Великден, торби, цедилки, кърпи „аглъци”, месали, престилки, терлици, медни съдове, сахани, инструменти за медникарски работилници, на произведения от ковано желязо, инструменти от ковашка работилница, крачен струг, чанове, каба гайди, пискуни, гайдуни, халища, родопски носии (всекидневни и празнични мъжки, женски и детски костюми от ХIX в.), както и на медалите и грамотите на полк. Владмир Серафимов, на картини от наши художници и др. Впечатлиха ме също така  представителните костюми и награди на Даниела Керкелова от летните олимпийски игри в Сидни, спортните принадлежности и медалите на Петър Стойчев, грамотите на Величко Чолаков за вдигане на тежести и др.

             Попивах всичко с възхищение и се чувствах горда, че съм живяла в продължение на 19 години тук, в този край, където е кипяло живот от толкова хиляди години (отпреди новата ера, че досега).

 

 

             Б.а. Матриалът е написан през 2014 година и е поместен в книгата ми „Палитра от бои”, 2019 г.

© Латинка-Златна Всички права запазени

Авторът е забранил гласуването.
Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • 😊 Бъди здрава и ти, днес е хубав ден!
  • Благодаря на всички за коментарите! Бъдете здрави!

    Петърчо, чудя се дали да не те поканя за редактор и коректор на следвата си книга!?
  • Няма да гласуваме, спокойно. 😊
    Прилича ми на ученическо съчинение, с тези безкрайни изречения. За мен щеше да е по-пригледно изброяванията да са с булети (точки).
    Но пък поне разбрахме къде е поместен материалът. 😊
    Между другото, този материал е по-скоро за раздел “журналистика”.
    ✌️
  • Разходих се...
    Ако разрешат щабовете - може пак да мина. Реално.
  • Сякаш си била екскурзовод в тоя музей, Лати, толкова подробна е публикацията ти! И много професионално е написана!
  • Интересни факти научих от този твой материал, Латинка. Приеми моята дълбока благодарност! Честито и тук за получената от теб международна награда - напълно заслужена, предвид големия, себеотрицателен и безкористен труд, който полагаш за общия интегриенд на писменото слово у балканските народи!
Предложения
: ??:??