27.07.2020 г., 10:54 ч.

Слугата иска да е чорбаджия 

  Проза » Други
507 5 12
5 мин за четене

Оплака с жена ми. На излизане изпуснала входната врата и оная треснала. Върху й се нахвърлил един комшия – Марин, наричан Дрисльото.

Бе, то аз внимавам, ама и на мен ми се е случвало да изпусна вратата. Виждал съм и други, обаче забележки не правя – ами случва се, да не са утрепали някого…

След седмица гледам – Марин в гаража си. Отивам и му казвам учтиво: „Ако още един път държиш такъв тон на жена ми, ще те спукам…“

Оня грабва една дрелка, насочва я, пуска я и стреснат отстъпва. Измъкнах дрелката, хвърлих я. Взе някаква тояга. Отнех му я пак с голи ръце, изръгах го с върха й в корема и я метнах назад. Тоя се сви в ъгъла… Честна дума, разбрах защо му викат Дрисльото… Направо с беше насрал от страх – очите опулени, устата трепери…

Тръгнах, тоя се опита да демонстрира нещо си, обърнах се и го видях как бързо затваря вратите на гаража и се крие зад тях…

На павилиона за вестници е мой познат. И ми казва: „Какво е това на ръката ти?“. Гледам – кървава черта от основата на показалеца та до лакътя. Одрал ме, докато съм измъквал дрелката.

Промихме с газирана вода…

Дрисльото от тогава не се показва. Защото го е шубе. То не остана човек, дето да му обърне внимание.

Когато правихме кооперацията, тоя се появяваше все в костюми, с вратовръзки, разправяше как с еди-кой си градски шеф разговарял, с друг…

Оказа се типичен случай – слуга, комуто много се ще да бъде чорбаджия… Завършил осми клас, домакин в някаква службица.

Ама… Не става! Некадърен, глупав, претенциозен, мазен, подъл, двуличен…

Един комшия още е благодарен на жена си, че го спряла овреме. Пак онзи взел нещо да му дсрънка, да му нарежда, тоя го светнал само веднъж… „Добре, вика, че жената ме хвана – щях да го претрепя!“…

Типът е познат – тройкаджия в училище. За което са виновни даскалите и климата. Всички – само не празната му тиква.

Завистлив… Вижте „Разни хора, разни идеали“ на Алеко, за помощник-регистратора. И опитващ се всякак да заеме място, което е много, много над нивото му.

Всъщност, тук е виновна отчасти и народопсихологията ни. С уж демократичната постановка, че всеки може да стане каквото пожелае.

От там – тъпотията за физическия труд, дето бил задължителен отдих от умствения. Форматиран в идиотското: „Бе, да ти дам мотика номер 8“…

Да, обаче пустата математика – подминавана от тройкаджиите – твърди, че при размяна на страните в уравнението, то не се мени. А+Б= В+Г. И Г+В=Б+А…

Тоест – умората си професорът по астрономия, хирургът, учителят, художникът трябва да премахнат с кОпане.

А шофьорът, трактористът, продавачката, готвачът – с писане на поезия, правене на скулптури, решаване на интеграли.

Ама – не става! Щото тия последните неща не са за всеки. Даже не за всеки, претендиращ, че ги може. И Сульо, Пульо и компания хич, ама хич… Абе, не са идентични тия уж уравнения…

И тогава Сульо решава да стане началник. Полуграмотен, некадърен, претенциозен – но началник.

Смятайки, че така се издига…

В очите на слепите.

Тъй като, сериозно разгледано, учител е най-високата степен на развитие на преподавателя. Както лекар е най-високата, отличен шофьор е почти недостижима, великолепен готвач…

Бръснарят може да бъде на върха само като бръснар. Хвален, препоръчван, търсен – бръснарят.

Шефът на отдела за обществено обслужване /имаше такива/ в общината не е бръснар. Той е чиновник. Както директорът на автобазата не е шофьор – той е чиновник. Нито пък училищният директор е учител. Той е чиновник. Главният лекар не е лекар – той е чиновник.

Върхът на професионалното и интелектуално майсторство във всички професии е именно личното постижение. И оценката от хората.

Само че дрисльовците като тоя – не го разбират. За тях връх е бюро, кабинет, табелка на вратата.

Ако на нея пише „специалист“… Обаче, най-често само пише. И нищо реално зад нея.

Защо ли никой не ходи при някой строитлен шеф – да му вдигне къща. Да, ще организира бригада, ще намери нужните материали, ще оправи цялата документация… До тук! Останалото – изискващото личен професионализъм и майстроство, няма как да го постигне.

Липсва талант…

Талант за готвене, талант за управление на кола, талант за рисуване, талант…

Просто талант. Та ако ще и организационен. Много важен талант.

Е, да – ама дрисльовците са убедени, че имат таланти. Всякакви. Само да им дадат един звънец /по Алеко!/, само да ги сложат…

Депутати, министри, шефове на банки, на… На всичко…

Като милиционера, дето му поръчали да гледа за час дете и го попитали – ще се справи ли? А той казал: „Уха! Мамицата му ще разплача…“

И я разплакват. С претенциите си. Защото човек, който е образован и интелигентен, добре разбира – какво може, какво не.

А дрисльто е убеден – всичко може, само му дайте власт…

Е, дадохме им..

Но това е успоредна тема, наше наказание за самочувствието и себенадценяването, за неумението да видим, помислим, разберем, изберем…

 

 

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, Силвия!
  • Панорамна гледка от балкона на народопсихологията ни. Накъдето погледнеш все ще лъсне такъв задник. Харесах!
  • Благодаря, Елке, Красе, Стойчо!
    Красе, на млади години един ден ми поръчаха да прекопая 3 декара градина. Цял ден кОпах - за нищо не мислех, нищо не ме вълнуваше, като автомат. После ударих една ракия, пуснах си душа от варела, пийнах биричка с кебапчета. Никакво натоварване, никакви проблеми, никакви мисли... Щастие!
  • "Върхът на професионалното и интелектуално майсторство във всички професии е именно личното постижение." - с това съм съгласна, Генек, но физическото натоварване наистина е отмора за хора, които се занимават с умствен труд. Идеята е малко по-различна, разбирам, когато се казва "физически труд". Всеки "труд" изисква и усилия на гънките. Не става някак да метеш в посока срещу вятъра
  • Има един фейлетон "Мерака на чичо Денчо",гдето си харесва длъжността на диригента на филхармонията.
    "Гледай, гледай, как си маа пръчицата, а они надуват по негова команда буриите!"
    Та такива неща срещам и тук:забележете-тези дето най-не могат са събрали във фокус амбиции, завист,перчене и завидно гротескно поведение...
    Поздравления за написаното от теб, Георги!
  • Наистина успоредна тема! Поздравления, много актуално!
  • Благодаря, адаш!
  • Такива, много, затуй повсеместно вони на тоалетна...
    Поздравявам те.
  • Благодаря, Мариана!
  • Благодаря, Ирина, Симона!
  • " Смятайки, че така се издига... В очите на слепите." Иначе последното изречение тежи най-много.
  • Дай на малките хора власт и им гледай сеира.
Предложения
: ??:??