14.12.2019 г., 10:45 ч.

Тези, които живеят на улицата 

  Проза » Разкази
805 1 20
2 мин за четене

Пешо Хамстера обичаше поезията, или още по-точно казано, тя направо бе смисълът на живота му. Докато един ден не прописа и сам... В началото складираше всичко само в тетрадките, но сърфирайки из поетичните сайтове, не веднъж си мислеше, че може би трябва да пробва и той.

 И ето, че един ден наистина го направи. Скрит зад анонимния си псевдоним, Скромният, той искрено се зарадва, когато видя, че творбите му се четяха доста над средното ниво. Постепенно в него дойде отнякъде и самочувствието, и той сам започна да се смята за поет, при това, с главно П.

 И накрая логичното се случи.

- Съжалявам, приятел - скелетоподробният издател го изгледа с хладен поглед - Не е толкова зле... Любовната лирика е най-силната ти страна, но... Пазара е малък, а честно казано и нивото ти не е такова, че да имаш шанс за пробив - казвайки това, сякаш се отдръсти. Така Пешо Хамстера разбра, че му липсва оригиналност, метафоричността му куца сериозно, а тематично върти само няколко неща, но в много варианти, както и още много все в същия дух. Накрая издателят твърдо отсече - Нали знаеш, че от всяко дърво свирка не става...

 Преглъщайки всичко, което искаше да излее, Пешо стана от стола, но очите му светеха диво и фанатично. Щеше да докаже, както на него, така и на целия свят, че той е истински Поет и Творец. Клепара явно нищо не вдяваше от поезия, а идването му тук се оказа само губене на време!

 Апартаментите в неговия западнал град и без това бяха евтини, но той продаде своят направо на безценица... Но търсене почти нямаше, а малкото потенциални купувачи, осъзнавайки силата на своята позиция, бяха безкрайно претенциозни. Пък и парите му трябваха супер спешно...

 20 000 лева веднага инвестира в своята първа книга с любовна лирика, а с останалите 2 бона в джоба напусна работата си, нае квартира и зачака неизбежния фурор, готов да се къпе в топлите ласки на славата.

           След 6 месеца

- Добре, че е лято - прошепна сам на себе си Пешо Хамстера, мъкнейки поредния кашон под старото стълбище, превърнало се в негов дом. Усещаше как Музата пулсира диво в него и затова още с пристигането си, скъса акуратно кашона по ръбовете, и започна да пише върху така получените листове.

 И когато живееше добре не беше общителен, но сега се бе преобразил направо в отшелник. Гледаше презрително другите клошари с мисълта, че те са пропаднали заради проблеми с алкохола, наркотиците, комар, или нещо подобно, докато той се бе жертвал в името на една Мечта и Изкуството. Те също не го закачаха.

 Знаеше, че сборището им е по пътя към централното градско гробище, и затова старателно избягваше този район, но накрая зимата и самотата го победиха.

 Когато се озова в главната им база, гледката направо го шокира. Навсякъде около него имаше кашони, кашони и листове от такива, а върху тях... картини, схеми, много формули, но когато съзря и статуите от хартия, а на някои листове схвана, че са писани стихове, сърцето му просто не издържа...

 Три дни по-късно тези, които живееха на улицата, изпратиха Пешо Хамстера по неговия последен път. Поне гробището не беше далече - а там, наблизо, където свършват надеждите и умират илюзиите...

 

02.12.2017

 

Георги Каменов 

© Георги Каменов Всички права запазени

Произведението е участник в конкурса:

Мълчанието »

11 място

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, Довереница.
  • Харесах; Успех!
  • Разказът 100% е по темата, а прякорът е отпреди да пропише, да не говорим, че поетите също са хора и нищо човешко не им е чуждо. А иначе си се докоснала до сърцето на творбата, Нина.
    Благодаря за чудесния коментар.
  • Не знам дали разказът е "майсторски", не съм много сигурна дали е по темата, не ми хареса, че героят има прякор, мисля, че пишещите добра любовна лирика не им лепват прякор - но за мен краят беше неочакван ( смъртта на лирическия), прозрението, че изкуството вече е непотребно с тая смърт като че ли става още по-натрапчиво - ето това много ми хареса, както и лаконичният изказ, краткият текст. Поздравления, хареса ми без онези малки нещица, успех!
  • Благодаря за тази положителна оценка, Сър Димитри.
  • ...има история, развръзка, поука. Браво!
  • Ми, хора без работа, Надежда, само щуротии им в главата, та от там и лаф-мохабета.
    Росилина, перцата може, но не и крилата.
    Благодаря ви, момичета.
  • Успех! Странно, не се натъжих, онемях! Това ми подкастри перцата, но има защо.
  • Глас и пожелание за успех, Гош! П. П. Нещо его, гледам се дискутира... Тази твоя творба е точно по темата.
  • Благодаря за този нетрадиционен, но много дълбоко проникващ коментар, Дон Бъч!
    А щастливият финал... просто ми се ще ей така, чисто човешки, да е по-често срещан в живота...
  • Мисля, че в разказа има две неща, които са по-важни от авторовото отношение към героя. И тъкмо тези неща правят от този текст хубава проза, поне за нашите тукашни аматьорски стандарти. Едното е, че е правдив и истинен. Второто е, че има закономерен финал. Мрачен, но изведен закономерно. Хепи-ендите не са чак толкова лошо нещо, но има случаи, когато задължително трябва да се отклонят. И тук е така. Според мен самата повествователна логика го налага.
    Иначе, какъв е ракурсът към главния герой според мен е второстепенен въпрос.
  • И все пак, и въпреки всичко, ако не се рискува животът е скучен, и прекалено често, сив...
    Благодаря, Ангелче, за силното включване по темата!
  • Благодаря.
  • Естествено, че ще се съгласиш с мен. Аз съм дама и ще отстъпиш. Шегувам се. И аз скучая малко и затова се впуснах в може би излишни обяснения.
    Благодаря за търпението.
    Хубав ден и на теб!
  • Да се съгласявам, или да не се съгласявам с теб?
    Усмихна ме. Различните гледни точки само обогатяват една творба! А когато авторът тръгне да разказва, какво е искал да каже, или почне да обяснява защо неговата позиция е правилната... често става смешен...
    Подобно нещо правя само, когато в даден коментар открия обида, или възникне огромно недоразумение. В случая такова няма.
    Прочитът ти е правилен за теб. Точка.
    Дори не трябваше да споделям, че ми е тъжно за лирическия,защото нямах повод да влизам в режим на обяснения, но пък скучая леко и от там правя глупости...
    Пожелавам ти хубав и усмихнат ден.
    Благодаря ти отново.
  • Георги, моите и твоите представи за добре написан разказ са различни. Според мен, винаги си личи отношението на автора, но когато е ненатрапчиво /както при теб/ - разказът е майсторски. Ако беше написал направо, че твоят герой е постъпил глупаво, воден от егото и самочувствието си нямаше да ми въздейства така както намека с прякора му Хамстера, за неговите диви и фанатични очи, за презрението му към другите клошари и т.н. Интересно си го написал.
    Сигурно пак няма да си съгласен с мен, но това няма голямо значение. Важен е крайният резултат, а той е един хубав разказ.
  • Катя, в добре написания разказ принципно не трябва да личи личното отношение между автор, лирически герой/герои. Той е път, който читателите извървяват и в чиито край дават своята оценка без помощни средства и напътствия.
    Това се отнася за добре написаните разкази. За своя не мога да твърдя това, но в едно нещо много грешиш. Всъщност ми е тъжно за него.
    Но уважавам мнението ти и дори се радвам, че творбата ражда и такива асоциации. Това означава, че донякъде съм си свършил работата.
    Благодаря от сърце за интересния коментар!
  • Здравей, Георги! Интересно написан разказ. Историята е тъжна, но се усеща лек хумор и дори ирония към твоя герой. Май не му съчувстваш много. Както и да е. Хареса ми.
  • Има го и това, Мариана. И често се случва...
    Благодаря за чудесния коментар.
  • Какво да ти кажа, Розали, освен, че е ясно, че до това положение се стига по много причини. В историята ми, въпреки трагичния финал, пътят до него на лирическия е бих казал, дори романтичен... А иначе, обикновено, до там се стига след лични трагедии, пристрастяване към определени пороци, лош късмет... Причини, много, а следствието, натъжава и задава въпроси...
    Благодаря ти за този стойностен коментар!
Предложения
: ??:??