6.11.2009 г., 16:52 ч.

Уроки 

  Проза
880 0 17
5 мин за четене

 

 

     Закахърù се старата Ильовица за най-големия син. Уроки по петите му вървяха. От раждането до днес...

     Двама сина имаше. Възпита ги, порастù. С любов и обич ги отгледаха с мъжа си.

    По-малкият беше по-буен и вироглав и каквото си наумеше, думата му на две не ставаше. Рече, че се жени и превари батьо си. Отдели се. Завъртя дом, роди му се син, после щерка - за радост на старите баща и майка.

      По-големият беше серт човек - инатлùя, тиха  и дълбока вода за важните работи, весел шегобиец за хората през деня.Не можеш го разбра кога се смее, кога сериозно говори. На нея се беше метнал.  Кожата ù одрал. Тайна слабост ù беше. От малък все му трепереше.  Прокле ли го някой, урочаса ли го, но в живота спътница за него се не нàйде.

    Колко нейни приятелки  щерките си водиха! Колко сгляди - белким някоя  си хареса. Все млади, работни, добри. Коя по-бедна, коя по-богата, коя по-млада, коя малко по-стара. Никоя не му угоди. Майтапеше се: "Истинската  чакам... "

   „Ще си остане стар ерген с това чакане. Четиридесет вече чукна, а още без семе, още без котило,  без булка.  Работен, чист, спретнат. Защо така ни господ наказа?! - тюхкаше се старата  майка му. - Клетва ли му пратиха. Тежки уроки ли го стигнаха!”

    Така година след година. Градът беше малък, а поминъкът слаб, инфлация, криза - трудно. Замина на гурбет.

    Зачака.  Надежди зареди Ильовица, че големият булка ще докара у дома. Година, две -  празно... А и гласът му. Обажда се тъжен, кахърен. Даже като се смее, майката чедото си познава.

   Запретна ръкави Ильовица. Не искаше вече да чака. На ходжа отиде. Да му побаят.  Бяла магия за обич  му направи. Булка у дома да доведе. Бели да са грижите му, кахърите черни - назад да останат.

   Мина се не мина време и сякаш чудо стана. Взе по-весел  да се обажда у дома, по-щастлив, сякаш различен. Спря да се сърди, че за женитба му говорят. Подпита го оттук от там – мълчи – не казва. Само се смее. Тиха вода - знае го. Като петте си пръста го познава. Нищо, че вече косата му оредя. Тайна слабост ù беше.

 

    А стрина му Мария все за него я подпитва - не спира: Как е Петър? Що е? Задомен ли е? Колко печели? Подаръците току идва да разглежда, снимките и все с език цъка....

    Като наближи да се завръща в отпуска, взе та изплю камъчето стрината:

-  Внучката, Ильовице! Магда! На гурбет да я  пратим. При ваш Петър. Да има кой да я наглежда. Две думи - с кого да си каже. Млада е. Работна, хубава. Но от нашия сой - знаеш. И тя като ваш Петър! Като няма с кого тук, белким се двамата там съберат. - зареди дума по дума стрината.

- Жива да си, Марийо! Дълги години да живееш! Ако децата се съберат -  цял живот ще те споменувам.

    Озари се майчиното лице. Представи си най-големия, най-любимия, най-милия под ръка с млада жена, на ръце с малко дете.

 

   Дойде си Петър. Посрещнаха го. Гостиха го.  Стрина Мария у тях  дойде, по работа да говорят. А  Петър - не свърта се у дома. Дойде засмян, а после, някак тихо каза, че заминава:

-   Къде, сине?  Защо? Какво става?

-   Работа имам. За няколко дена ще ида, после пак ще си дойда...

-   Сега си дошъл. Да ти се порадвам. Кажи! Криеш нещо...

-    Дошъл съм. И други хора искам да видя. Приятели. Приятелки...

  Заби тревожно сърцето на Ильовица.

-   Какви са тез недомлъвки? Казвай! Ако е за радост и ние радост да имаме с тейка ти. Уроки,  знаеш, се лесно не махат. На ходжа ходих. Бяла магия редих. Жив да си ми. Майка си да зарадваш. Гнездо да свиеш. Дечица да имаш…

   Засмя се Петър. Щастливо продума:

-   Намерил съм , майко!

-   Как? Коя е? От къде? На колко години? – гледа го, той пак замлъкна. Мълчи, не казва.

  Гръм порази Ильовица:

-   Парясница накоя си намерил. Знам ги аз. Чумата да ги тръшне, дано! Чужди деца ще гледаш.  Нахапаните ябълки, сине, и прасетата ги не ядат... За ýроки баихме - ýроките те стигнали...

 

    Замлъкна Ильовица. Тежки думи изрече, а Петър – умислен замина при парясницата. Дваж по-умислен се върна. Посърна. Затвори се пак в себе си. Дълбока и тиха вода - по пътя си мъката влачи.  На никого дума не рече и майка си дума не каза. Послушал бе старата.

-   Бяла магия за обич, а оназ акъла му изпила. Ходжа му бае – за щастие, за къща и дом, за деца и любов. Защо все на мене, господи! Защо все уроки, все кахъри!...

     Свърши му  отпуската. Замина Петър. Подир месец и стринината Магда също натам отлетя.

 

     Останаха Ильовица и стрина Мария пак двете. Седят. Говорят. Надяват се един ден внуци да гледат. Надяват се за Петър и Магда. Бяла магия редят,  черните ýроки на Петър  на вода да станат, във водата да изтекат, а с тях и  парясницата нейде вдън земя да отече…

© Нели Господинова Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • ..там е работата, Тина ! Очакванията на майките и развитието на децата не винаги съвпадат, за съжаление. Дори и когато децата слушат майките си.Всъщност точно тогава май най-трудно се получава...
    А какво е вината ? дали някой някому за нещо е виновен ?Може ли една майка да търси вината у себе си? ..или в детето си, заради нереализираният потенциал?
    Всяка майка си мисли че това ,което прави за своето дете е най-правилно... И може да намери хиляди причини да оправдае своите действия без да си дава сметка, какви поражения нанася в живота му...
    Животът е твърде сложен...
  • ако децата винаги отговаряха на очакванията на майките си... накъде щеше да е светът?
    много силно, Нели!
    Замисли ме и колко е трудно майка да търси причина/вина в себе си или в детето си
  • И на теб да не ти е уроки , Петьо !Благодаря за признанието
    Довереница
    Това е къс разказ. Има една идея, около която е обединено повествуваниято и определен развой на събитията. Уроките , като форма на народностно вярване,остатък от езическия период, като форма на народопсихология,са преплетени със съвремени събития. останалото съм споделила в коментарите по-долу. Човек е отговорен в известен смисъл за собствената си съдба, човек в много отношения прави своя избор, относно събитията в живота си.Но е доста по-удобно вината да се прехвърля, точно на такива явления с магическо и суеверно звучене. Всяко друго събитие извън контекста на тази идея, е начало на друг разказ. Така ,че не би могло да има продължение...
  • До тук харесах.Но смятам, че трябва да има продължение...
  • Умееш!!!
    Да не ти е уроки!
  • Веси,
    Благодаря! наистина напоследък се старая повече да изгладя изказа си когато пиша проза и се радвам че си го забелязала. истината е ,че каквато и да е идеята на разказа,колкото и да е добра ,ако езикът спъва прочита, е неприятно...

    Веси, Мария, по повод идеята за чуждата намеса. всъщност намесата не е пряка а косвена. Всеки човек носи отговорност за решенията които взема, за иазборите в живота, които прави. Всеки човек и всеки човешки живот е продукт на собственото разбиране за света и ако нашият герой има по патриархални разбирания, то би трябвало да е способен да понесе резултатите от собствените си решения. Макар,че човек от грешките си се учи, а животът е низ от проби и грешки...

    ВаньоМ,
    не издавам тайните си магии за писане. Те уроките имат свои пътища и свои тайни радвам се че и ти имаш свои

    Яна,
    радвам се да те видя отново
  • Прекрасно... Много ми хареса !
  • ...ти по-добре кажи, кфа магия се прави, за да пишеш увлекателно
    Ей ти от мене 1 тайна: "ЧЕРНАТА ПРЕЖДА И ЦВЕТЯТА ПАЗЯТ ОТ УРОКИ"
  • Прекрасно поднесен разказ! Всяка чужда намеса в отношенията на двама не е ... на хубаво! Поздрави, Нели!
  • Нели, преди всичко, ми позволи да те поздравя за лекия изказ на този толкова труден диалект. За това трябва много четене, но не "по диагонал", а с разбиране. Това е много важно и ще цитирам Веселин Веселинов: "Целта ми е да препоръчам четенето като борба с традицията, спъваща писателя на кратка проза." Факт е, че е бил прав в препоръката си - ти го доказваш. Колкото до темата, аз съм враг на всякаква, без значение естествена или свръхестествена, намеса в живота на хората. Ти показваш последствията от такива намеси по чудесен начин.
  • Та, Мия, по всякя вероятност магията е подействала, но първия път... А за по-нататък? Хората се променят ,когато сменят средата, в която живеят... особено ,когато са далеч от дома.

    Весе,
    радвам се, че си харесала разказа.
  • Stb (Богдан )Благодаря!

    Мия,
    В живота и взаимоотношенията между хората ,никога нищо не е ясно и не може да бъде предопределено.(интересна статистика между другото)дали важи и при бяла магия?
  • Браво!
  • Ами аз съм суеверна,Або!
  • Дано на теб не ти е уроки
  • Уроките , Петенце, често са плод на нашите фантазии, за да обясним неудачите в живота си... Понякога те са просто следствие от постъпките ни...
  • Ех, Нели, толкова си сладкодумна...
    Пу, да не ти е уроки - късметът да ходи все по теб!
Предложения
: ??:??