5.03.2017 г., 17:57 ч.

В този град, в който няма какво да се случи - 6 

  Проза » Повести и романи
1178 1 5
7 мин за четене

Насреща ѝ се зададе фигура в черно кожено яке. Щом погледите им се срещнаха, и двамата се вцепениха, сякаш единият беше хванал другия да върши нещо срамно и погрешно. Учителката не без срам призна пред себе си, че това в пълна сила се отнася за нея.

- Здравей, Ники.

- Добър ден, другарко. – той поиска да отмине с наведена глава, но тя сложи ръка на ревера на якето.

- Почакай… нека да  поговорим.

- Хубаво. – момчето неохотно опря гръб на каменния зид на църквата.

- Не се облягай на камъка, ще изстинеш… – измърмори тя и млъкна, зарови в чантата си. Искаше да удължи времето заедно,  да говори с него, а не знаеше какво да му каже. Целият ѝ учителски авторитет се разпадаше.  Както винаги, на помощ ѝ дойде кутията „БТ“

- Нали няма да ме издадеш, че пуша? – пошегува се Михайлова, а  Николай протегна ръка и взе кутията, измъкна цигара и извади от джоба си запалка, докато класната му се мъчеше с кибрита. Предложи ѝ огънче и също запали.

- За бой съм – стоя на улицата и пуша с ученик от собствения си клас.

- Искахте да говорим, а не да пушим.

- Да… виж, Ники, аз обичам да съм наясно за всичко около моите ученици, за да мога да им помогна, ако имат проблем.

- Защо решихте, че имам проблем?

- Не съм казала, че имаш, просто…

- Просто ви влиза в задълженията да си ровите носа в живота на учениците си. Нали? Щом Ви виждам наоколо, значи ще добре сте се поровили. Добре, по баща съм циганин. Живея в циганската махала. Това ли е проблемът? Ако не искате цигани  в класа си, ще се махна, няма да Ви го посрамвам.

- Ники, в никакъв случай не искам да се махаш от класа ми. – учителката подскочи, жегната от непонятна уплаха. – За мен е удоволствие да имам такъв талантлив ученик като теб. И да общувам с него, както го правя с другите. Само че ти… ти си като кактус. Човек  може да ти се порадва само отдалече. Само понякога сваляш гарда и виждам цветове по този кактус. Иска ми се по-често да е така. И това, че по баща си циганин, не те прави по-долно качество човек. За мен това няма значение. Както няма значение и коя е баба ти.

Ръката на Николай замръзна, едва поднесла цигарата към устата.

- Все пак се е домъкнала, така ли? – промълви горчиво. – Дойде да блесне с властта си, да се меси в живота ми… А уж нямаше нищо общо с мен, циганина…

- Не е, успокой се. Аз разбрах съвсем случайно.

Потъмнели още повече, теменужените очи на момчето зашариха по лицето на учителката.

- Казахте ли на някого… на директора?

„Какво дете е!“ – потрепери някаква струна дълбоко у нея и тя го потупа покровителствено по рамото.

- Не се притеснявай. На никого нищо няма да кажа. Най-малко на тоя чироз, директора.

Устните на Николай трепнаха.

- Но в замяна на малката ни тайна и аз искам нещо от теб. Ще ти обясня на чаша чай в сладкарницата, премръзнахме тук.

Учителката хвърли бърз поглед към часовника на ръката си. До осем, когато трябваше да се види със Стоев и да проведе конфузния разговор с него, имаше много време. А и не ѝ се искаше да разваля настроението си с мисли за него.

… Елина седеше върху червения плюш на стола с изпънат гръб, сякаш я бяха поставили насила не върху мека тапицерия, а върху метални стружки. Цялата приятна еуфория от хубавия следобед с Ники се беше изпарила. В сладкарницата си бяха говорили за литература и картини. Момчето се оказа ходещ справочник за ренесансовите художници. Беше го слушала със зяпнала уста, сякаш не тя, а той бе учителят. На втория чай тя обясни какво иска от него и почти се скараха. Николай бе твърдо против да участва в изложбата на картини, организирана от училището за 24 май.  Сърдито я запита откъде знае, че рисува и се наложи тя да лъже, че леля му е споменала. „Нямам кой знае какви картини!“ – бе измърморил той  и тя сведе глава, за да скрие изчервеното си лице и глуповатата усмивка, цъфнала на него. Внезапно с безпогрешната интуиция на жена разбра, узна го със сигурност – на всички негови рисунки бе тя.  В замяна на отказа си, все пак с неохота той бе обещал да помисли за олимпиадата по литература. Когато се разделяха, той с детинско стеснение ѝ беше благодарил за приятния разговор. „Надявам се, че няма да е последен!“ – бе отговорила тя с усмивка и наум бе пресметнала кога да е следващият.

Отсреща Стоев поръчваше аперитив и ядки с тон, сякаш сервитьорът му беше личен лакей и тя се подразни от това. Още веднъж се прокле наум за онази вечер, в която виното и самотата я бяха накарали да обезумее дотам, че да се хвърли в леглото на този арогантен, безцеремонен егоцентрик. Всичко трябваше да приключи още тази вечер.

- За нас! – Стоев чукна чашата си в нейната, когато поръчката бе сервирана.

- Всъщност… Стоев, точно за това исках да поговорим. За нас.

- Стоев?... Стига, Ели, не сме в училище.

- Съжалявам. Онази вечер направих непростима грешка. Прости ми, ако те разочаровам, ако очакваш нещо повече от мен… Но между нас не може да има сериозна връзка.

- Кой говори за сериозна връзка, сладурано? Пък и приличам ли ти на мъж, готов да се обвърже?

Тя объркана се взря в тънката му усмивчица.

- Едно чукане на вечер и кой откъдето дошъл.

- Моля? Шегуваш ли се?

- Ни най-малко.

На нея ѝ се прииска да плисне чашата си в лицето  му, но мразеше скандали на публично място. Задоволи се да я тръшне на масата така, че половината питие се разля и скочи, грабна палтото от облегалката на стола.

- Отвратителен си.

Той бързо стана, заобиколи масата и спря устрема ѝ с широките си гърди. Хвана я за лакътя и прошепна в ухото ѝ:

- Изоставяш ме? Е, добре, че се сетих да си оставя това малко споменче от онази вечер.

Тикна парче твърда хартия в ръката ѝ. Елина невярващо се взря в него, докато шокираният ѝ ум се опитваше да приеме, че това, което вижда, е истина. Снимка. А на снимката – самата тя. Както я е майка родила. Върху сините чаршафи на леглото на Стоев. Седна обратно на стола, останала без разсъдък, треперещите ѝ пръсти смачкаха снимката на топка.

- Имам и други, все пак негативът е у мен.

- На кого… на кого си я показвал?

- На никого. Все още. – той широко се засмя, после махна на сервитьора и поясни.  – Имаш нужда от нещо по-силничко.

Тя с мъка си пое дъх.

- Слушай, копеле такова, ако само посмееш да покажеш тази снимка на директора…

Ръката ѝ се озова в горещо, жестоко менгеме – все така усмихнат, той изви китката ѝ, въпреки че галеше с пръстите на другата ръка дланта ѝ.

- Не си позволявай да ме наричаш „копеле“. Другия път ще си събираш зъбите насред ресторанта. Сега ти слушай. Ще идваш у дома всеки път, когато те повикам. И за колкото време те повикам. Не ми прави обидени физиономии, не се прави на светица, не и пред мен. Дошла си от майната си тук, сама си и плачеш за мъж. Надуших те от първия ден.

- А ако откажа? – тя вирна глава и събра трошичките дързост и високомерие, останали в сърцето ѝ, превърнало се изведнъж в премръзнало парче дърво.

- Твоя работа. Но тогава ти обещавам, че всяко момче в гимназията – всяко! – ще може да си купи тази снимка. За твоя клас ще е безплатна.

„Невъзможно… невъзможно! – изпод стиснатите клепачи на учителката бавно се търкаляха сълзи.  – Не е възможно този идиотски кошмар да се случва наяве…“ Усещаше как от премръзналата бучка в гърдите ѝ тръгват хиляди ледени пръсти и шарят по цялото ѝ тяло, а всяко място, което докоснат, остава безчувствено като след упойка. Спря да разсъждава. Остави се да я поведе към дансинга, да я върти в ритъма на танца като марионетка, да слуша плановете му за собственото му бъдеще.

- Ако искаш да си добре в това училище, дръж се за мен – мъркаше той в ухото ѝ. –  Манова се пенсионира след месец. Можеш ли да познаеш кой ще е следващият заместник-директор? А онова изкопаемо, директорът – след 2 години. Няма нужда да се впускам в повече подробности, нали?

- Откъде си сигурен в блестящата си кариера? – чу се да казва Елина като насън.

- Обещано ми е, сладурано, най-отгоре ми е обещано. А аз за тази вечер ти обещавам… знаеш ли какво?

Той спази обещанията си – едно по едно. Тя трябваше просто да стисне очи и зъби и да се опита да си представи нещо хубаво. В ума ѝ не изникна нещо друго, освен вдигаща пара чаша чай.

© Таня Георгиева Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • О, йее, целуФ :*
  • Засрам! Още утре ще се реванширам.
  • Нали не халюцинирам... 6? Доживях... Но да знаеш, че няма да се откажа с чакането и занапред :P Тук е момента да заемеш засрамена поза
    Изключително силна част!
    (само за протокола и при 5 съм била, но явно зад пердето )
    До скоро...
    Нали?
  • Абе... да си призная, ако не е твоето нетърпение и хубавите ти думи, нямаше да се връщам към този мой проект, на който да си призная, не гледах особено сериозно досега. Но може би като всички мои несериозни неща, ще се превърне в нещо много сериозно, което има шанс да види бял свят. Благодаря ти за което!
  • Благодаря, благодаря, благодаря!!!

    Когато видях, че частта е качена, едва не паднах! И е толкова хубава, толкова интересна. Сякаш надмина всички части до този момент, а нямаше слаба сред тях! Наистина съм ужасно благодарна! И чакам следващата... с голямо нетърпение.
Предложения
: ??:??