3.01.2021 г., 1:22 ч.  

 Приказки от Омаг. планина – 2.Злата хубавица 1 

  Проза » Повести и романи, Фантастика и фентъзи, Приказки и произведения за деца, Други
837 0 11
Произведение от няколко части « към първа част
16 мин за четене

                 

  В Омагьосаната планина има два високи върха – Бели рид и Зли рид. Единият се нарича така заради бялата вулканична скала трас, от която е изграден, както и заради туй, че през зимата  е покрит с дебел слой сняг. Докато другият – Зли рид, е през цялото време гол и черен, но не защото над скалата има плодородна почва, а заради черния цвят на начупените му, остри зъбери, от които силните ветрове и поройните дъждове са отмили всякакъв помен от земна покривка. Не вирее там ни дърво, ни храсталак, а само редки туфи трева в цепнатините, закътани от вятъра, до които водата от честите летни пороища не е могла да стигне, за да ги отнесе. Селяните, които са се осмелявали да се приближат до върха, разказват, че нощем от вътрешността на многобройните пещери се чуват стонове и плач на хвърлените в тях в незапомнени времена несретници, чиито души не са намерили покой и все още призовават за справедливост и отплата.

  Между двата върха е котловината с двете езера близнаци, едното от които – затрупано от гигантските канари, откъснали се от Зли рид по време на земетресението преди години –  съвсем пресъхнало. Останала е от него само една локва, а другото – оцеляло, но водата му не става за пиене, защото от дъното му след катаклизма избил отровен газ, който унищожил всичко живо в него, та дори и тревата по бреговете му сега е посърнала и пожълтяла. И всички животни в планината, както и хората, заобикалят отдалече това място.

  От южната страна на Омагьосаната планина, досами Зли рид има тясна и непристъпна клисура, изровена от водите на незнайна река, текла някога по тия места, но отдавна изчезнала. Сега там е село Клисура, пръснато по  склоновете, разпиляло къщя и махали из долчинките и стръмнините като бисерна огърлица на шията на чутовен великан. Много приказки и легенди разказват клисурчани вечер около огнищата. Когато се приберат от оран или от паша бащите, а майките сложат оскъдната, но приготвена с любов и старание вечеря на софрите в уютните соби, децата слушат и потръпват или се смеят на страшните им и забавни истории, а после заспиват и сънуват чудни герои, невиждани зверове и вълшебни горски създания. А най-често разказваната и най-любима легенда е тази за Злата хубавица, най-личната мома, живяла някога по тия земи.

 

  Китно и благоденстващо било село Клисура в старите времена, хората му –  сърдечни и трудолюбиви, умеели и да се радват, и да скърбят, а второто се случвало рядко, защото били много задружни и винаги си помагали в беда. Отглеждали овце и кози, пасели ги по склоновете на Зли рид, но по-често излизали към Бели рид, където пашата била по-обилна и поляните – по-тучни. Връщали се вкъщи късно вечер, уморени, но доволни от добре свършената работа. Стадата им се умножавали, открили и няколко полегати, почти равни участъци отвъд стръмния връх, които засадили с пшеница и царевица. Стигало и за собствената им прехрана, и за продан в Далечно село, на границата с Равнината на юг.

  Лете чукарите на Зли рид и клисурата се огласяли от песните на жетварите и звуците на овчарските кавали. Зиме пък клисурчани се любували на гледката към Бели рид, покрит с дебела снежна покривка и се молели следващата година да е също толкова плодородна, както  предишни години.

  Само един тесен път излизал от Омагьосаната планина и водел в Равнината, право в Далечно село, което било много по-голямо и по-богато от Клисура. Веднъж в месеца клисурчани минавали пътя между двете села, пременени и весели, за да отидат на панаира, където се стичали хора от всички краища на обширната Равнина. Натоварвали писаните си каруци със стока – жито, царевица, вълна, месо, грънчарски и ковашки изделия, които продавали, и се връщали в Клисура с някои и друга придобивка за скромните си домове – шарено месалче за софрата,  мънистено герданче и лъскави чепици за булката, дървено конче за момчето и пъстри корделки за момичето, червен юнашки пояс и висок овчи калпак за стопанина…

  Но скоро честитите и спокойни дни за планинците приключили. Един вълк единак се научил да идва тъдява и започнал да тормози селото. Току грабне овца или коза от нечие стадо, разлае рунтавите овчарски кучета и се измъкне ни лук ял, ни лук мирисал нагоре към Черни рид, където имал леговище в една от пещерите. Къде точно, никой не знаел. Много пъти се опитвали селяните да намерят убежището му, но той хитро криел следите си и бил неуловим. И още по-лошо, в края на месеца завардвал пътя, който излизал от клисурата, причаквал мирните панаирджии и отмъквал най-пременената и румена девойка, завличал я в пещерата си и там я разкъсвал и изяждал.

  Писнало селото от злочеста мъка, страх населил душите на безгрижните дотогава планинци. Замлъкнали песните на жетварите, не се чувал вече веселият глас на чановете и звукът от овчарските кавали. Тихо и зловещо било над махалите, хората не смеели да излязат навън, децата не можели свободно да играят, дворовете опустели.

  На края на селото, досами Черните скали живеела с престарелите си родители най-личната мома в околността – Злата хубавица, както всички я наричали. Малка и бедна била къщурката им, но спретната и чиста. Дворът –  винаги пометен, менците – пълни с бистра вода, дървата за печката – насечени, подредени в стройна купчинка до дувара, стените на къщата –  измазани с прясна вар, стаите –  прибрани и постлани с китеници и пъстри черджета, които девойката тъчала на стана в Голямата соба. А самата Злата била като ясно слънце сред равни дворове. Косите ú били като тежко злато, разпилявали се на вълни по раменете ú, когато разплитала дългите си плитки, за да се среше. Очите ú били като сини мъниста и искрели с небесен блясък. Засмеела ли се, всички наоколо се усмихвали – толкова заразителна била с добротата и сърдечността си, а когато заплачела, всички се натъжавали, защото я обичали и не искали да страда ни най-малко. Но колкото голяма била хубостта ú, толкова скромна и обичлива била Злата и имала сърце, златно като името ú. Никого не обиждала, и на мравката път правела, на всички помагала, за всекиго имала добра дума, била радост и отмяна за старите си баща и майка. А как пеела само! На седянката на мегдана се събирало мало и голямо, само за да чуе звънкия ú глас, който бил като пролетен ручей, спуснал се от стръмнините на Зли рид надолу по камъните в клисурата, и ехтял като медната камбана на селската църква, кога бие на Великден и оглася цялата планина. Пеела Злата и вкъщи, и на двора – докато метяла и докато тъчала, докато приготвяла вечерята или разтребвала трите скромни стаички на къщата.

  Ала откакто вълкът започнал да върлува из околността, не се чувал вече веселият глас на девойката. Посърнало бялото ú лице, помръкнал ведрият ú поглед.

  – Слушай, дъще – казал веднъж старият ú баща докато седели около софрата в Голямата соба. – Откак вълкът вкуси човешко месо, вече не се задоволява да отмъква само кози и овце. Човешка кръв му се пие, че е най-сладка. Хората в селото са уплашени и вече никой не смее да излезе на пътя към Далечно село. Чух, че снощи се появил в Горната махала и отвлякъл Станка, щерката на грънчаря.

  Натъжило се лицето на девойката, сълзи закапали от хубавите ú очи. Станка била нейна дружка и често като малки си играели, берели цветя и свивали венчета за Лазаровден, тичали по чукарите с останалите, играели на гоненица и на криеница из скалите и доловете на планината.

  – Като не намери повече плячка на пътя, ще започне да напада и къщите в селото – продължил угриженият баща. – Искам от тебе да направиш следното: вълкът отвлича най-личните моми, най-гиздавите, знае кого да напада, проклетникът! Ти да свалиш тия гердани шарени, да скриеш златните си коси под чембера и да облечеш тъмни дрехи. Да не излизаш на двора без крайна нужда, да не пееш вече и да не се смееш високо, чу ли? Дори и да те зърне оня обесник, да няма какво да види. Трябва да станеш проста и незабележима – само така можем да те увардим.

  – Ще направя, както искаш, тате. И без туй нямам желание вече ни да пея, ни да се смея – казала тихо девойката и заплакала.

  Тъй минавали дните – в труд и печал. Залиняла Злата хубавица, лицето ú посърнало и побледняло, гласът ú вече не се чувал, дрехите ú,  широки и тъмни на цвят, скривали стройната ú снага и се сливали с фона на черните скали над селото.

  Минали седмици, месеци. Вълкът продължавал да дебне из планината, а от време на време се спускал в селото и отмъквал по някоя девойка.

  Почти не останали моми в Клисура. Злата някак все избягвала участта на дружките си – твърде незабележима и незначителна станала. Стройната ú снага била все приведена, сините ú очи, вечно пълни със сълзи, се зачервили и тъмни сенки се появили под тях, ясното ú лице повехнало и погрозняло, гласът ú пресипнал от мълчанието и тя почти не говорела.

  Сърцата на родителите ú се свивали, като гледали как постепенно губи хубостта и жизнерадостта си, но се успокоявали с това, че поне е жива и е с тях, а не в корема на ненаситния вълк.

  Не издържала веднъж девойката това положение, викнала родителите си в Голямата соба и им казала:

  – Не мога повече да живея така – все в очакване вълкът да се появи и да ме грабне. Сън не ме лови, остарях, погрознях, радост няма вече за мене! Отивам да го моля за пощада – за мен и за селото. Ако ли не ме послуша и не се смили – по-добре мъртва, отколкото такъв живот във вечно очакване на злото. Прощавайте, мале и тейко, не ме споменавайте с лошо!

  Колкото и да умолявали старците девойката, тя била непреклонна. Накрая те се предали, майка ú приготвила една торбичка с храна за из път, баща ú отсякъл един кривак за отбрана и я проводил до външната порта.

  Излязла Злата на пътя за Далечно село, спряла се под една висока скала и зачакала.

  Не се минало много време, и ето го вълкът – черен като дявол, огромен като теле, с горящи, кървясали очи и разтворена зъбата паст. Стои пред девойката и я гледа свирепо. Чуди се защо не бяга и не се отбранява.

  Злата не се уплашила от вълка. Поклонила му се ниско и заговорила:

  – Аз няма да бягам от теб, Вълчо, сама дойдох – дума да ти думам.

  – Думай, девойко, никой досега не е хортувал с мен, всички бягат и пищят или плачат. Смело е сърцето ти, хвала!

  – Не останаха много девойки в Клисура, Вълчо, все щеше някой ден да стигнеш и до мен, а аз не искам да живея повече в страх. Правú каквото искаш с мен, но те моля да не закачаш повече селото. Овце и кози, колкото щеш, не можем да те спрем да ги отмъкваш, но поне девойките пощади! Нямам нищо, което да ти предложа в замяна, освен живота си, но знам, че за тебе той не струва нищо.

  Учудил се вълкът на смелостта и жертвоготовността на девойката, позагледал я, но тя била прекалено безлична в неговите очи.

   – Слушай, моме, харни приказки хортуваш, но ми се чиниш прекалено жилава и суха, за да те изям. Ако склониш  да дойдеш в пещерата и да се грижиш за мен – да имам топла храна и чиста постеля всеки ден, може и да пощадя селото. Какво ще кажеш?

  Съгласила се Злата мома и последвала вълка в пещерата му. Всеки ден му готвела месото, което носел, чистела му, а вечер, когато се приберял от лов, разговаряли за туй-онуй. Видял вълкът, че е умна и все му давала добри житейски съвети и сърцето му се привързало към нея. Започнал повече да се задържа в пещерата, искал да е все край нея. Спрял да лови девойки, само от време на време хващал по някоя заблудила се овца или коза, див заек или сърна, пък и то рядко, повечето време се хранели с плодовете, които Злата събирала и приготвяла по най-вкусен начин.  Обикнал вълкът умната и хубава девойка, поискал я за жена и тя се съгласила. Звярът поставил само едно условие – Злата да остане при него и да не слиза никога в селото. Приела девойката условието и заживели така заедно, в мир и сговор.

  Отдъхнали си селяните. Вълкът не се вясвал вече към селото. Стадата пак плъпнали по склоновете на Бели рид, панаирджиите тръгнали към Равнината, селото се огласяло от песните на жетварите и смеха на играещите из дворовете деца.

  Но човешко сърце не трае, все търси бедата и често я намира. Няколко от селяните не се смирили с отсъствието на вълка. „Замисля нещо“, казвали. „Не току-тъй изчезна. Чака да се отпуснем и ще нападне“. Повечето клисурчани не ги слушали, а се радвали на новопридобитата свобода.

  Веднъж един от недоволниците тръгнал след една коза, която се отделила от стадото. Нагоре-нагоре, по скалите, по скалите, скок на един чукар, скок на друг, изгубила се от погледа му. Сепнал се селянинът, огледал се – никой не се бил качвал толкова високо на Черни рид. Над главата му, надвесена като тъмен облак, се виждала Юмрук скала, чийто зъбери приличали на свита в юмрук ръка и за която разказвали, че била омагьосана – който попаднел там, никога повече не се връщал.

  А наблизо тъмнеел входът на една притулена пещера, която не се виждала от клисурата. Внезапно се чул весел смях и екнала песен. Надзърнал крадешком козарят в пещерата и що да види – една жена, чудна хубавица, готвела нещо в писано гърне над огъня и пеела с ясен и звънък глас, а в ъгъла спял вълкът – оня същият, страшният тиранин на планината. След малко вълкът се събудил и двамата седнали да се хранят, а в гърнето – боб, и нито къс месо! Подслушал човекът разговора между вълка и жена му и разбрал, че вълкът се е променил и вече не яде човешко месо.

  Спуснал се долу в селото и разправил всичко на съселяните си. Започнали да спорят клисурчани – какво да правят с вълка и жена му. Едни викали: – „Да ги убием“, други: „Да ги пощадим!“ Така и не се разбрали.

  – Вие не проумявате! – викал най-много от всички козарят. – Вълкът козината си мени, ала нрава – не. Ще дойде ден и пак ще почне да убива. Трябва ние първи да приключим с него, иначе вечно ще ни виси над главите тая заплаха и няма да можем да живеем спокойно.

  Никой не се сетил за личната девойка, която нявга живяла в селото и вършела добри дела. Минали били години, родителите ú се били споминали отдавна и името ú било забравено.

  Събрала се потеря – все съмишленици на козаря, и в късна доба на другия ден тръгнали към пещерата. Намерили вълка, спящ безгрижно до хубавата си жена, и ги убили и двамата, защото се страхували от отмъщение.

  Върнала се потерята в селото и животът на клисурчани продължил както преди, станал пак безгрижен и изпълнен с труд и радост.

  И само вечер, по пълнолуние, две сенки – на черен вълк и на стройна жена в бяла риза, се появявали над Вълчата пещерата и се чувал вой, съпроводен с далечна, кахърна песен.

  Старите хора от селото разказват, че това били духовете на двамата, доказали с живота и смъртта си, че любовта е способна да облагороди и най-жестокия звяр, а най-разумното и най-способно на великодушие и благородство същество – човекът, може да се превърне в жесток звяр и да убива безмилостно, когато смята живота си за застрашен.

  Ако някога замръкнете край Черни рид в Омагьосаната планина, не се страхувайте от двете сенки над пещерата! Истинските зверове може да са някъде наоколо, но не и във Вълчата пещера, там вече отдавна не живее никой –  ни звяр, ни човек.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=KelyIIf2DB4  

 

 

» следваща част...

© Мария Димитрова Всички права запазени

/Песен, която Удивителният Вергилий* написа, след като прочете приказката за Злата хубавица/
Духна вятър
над тревата –
сънен вятър.
Лист поклати ...
  208 
– Аз мога да ти подаря гривната, но трябва да знаеш, че скъпите украшения са опасни. Те…
– Ах! – прекъснало го момичето. – Те правят човека богат и щастлив.
Любен Дилов, „Вълшебната гривна“
– А по колко ще изяждаш бе, ламя? Отговори-и-и!
– Ри-ри-и-и-и! – върна ехото отсреща. ...
  463 
Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Ами за деца си е, защото героите са черно-бели. Злата е съвършена, такива жени не съществуват. Твоите са по-реални. Благодаря, Юри.
  • Наистина - тъжна приказка. Поучителна и тъжна, не е за деца. Злата - много ми хареса - не е като моите героини. 😀 Естествена хубавица! Пее, готви и.. . Вълчо сигурно е бил много доволен от нея! 😀
    Много хубава приказка! Поздравления, Мария!
  • Прекрасно написано! Прочетох с огромно удоволствие. Благодаря!
  • Благодаря, Дон Бъч!
  • Изключително труден жанр и прекрасно изпълнение. Браво!
  • Подразних се малко, но вече ми мина. Потърсих спектакъла, наистина не съм го гледала, не намерих кратко описание на сюжета, така че не знам по какво ти прилича на приказката ми. Акцентът в моето произведение е не толкова на любовната история, колкото на това, докъде сме готови да стигнем, за да съхраним живота си. Злата погрознява и спира да пее, за да не е привлекателна за вълка, хората от селото убиват двамата, за да спасят собствения си живот, който всъщност не е застрашен. Не знам това дали го има в другите произведения на тази тема. Когато го писах, не съм мислила, писах това, което чувствам.
  • Да, това е често експлоатирана митологична и приказна тема. В Гугъл излизат сума неща и вариации на тази тема. Има и стихотворение на Пенчо Славейков "Змейново либе". Дано съм успяла да кажа нещо ново по темата. Чакай да помисля - а, да - заглавието. Звучи двояко, забеляза ли? Имам идея да напиша и втора приказка, която ще се казва пак "Злата хубавица", но вече в другия смисъл. Как ти се струва? Дано някой не ме е изпреварил вече и да е измислил същото, защото аз не знам да има такъв. И дано вълк, пардон котка, да не ми мине път и да успея да я напиша.
  • Имаше един български театър, май се казваше Змейово либе, за това как една хубавица и един змей се влюбват, но хората не разбират любовта им и го убиват. Не сме дорасли още да прозрем всички тайнства около нас.
  • Благодаря, Валентина. Кучетата също са изключително верни, а те всъщност са опитомени вълци. Което навежда на мисълта, че няма непоправими злодеи. Надявам се приказката да звучи оптимистично, въпреки че няма хепиенд. А страхът и завистта винаги са нанасяли най-големите поразии в човешката история, защото тук, разбира се, става въпрос за човешки взаимоотношения.
  • Много красива приказка, Мария, вълкът е едно от малкото животни, които, ако загубят партньора си, остават самци цял живот - толкова силна е привързаността им. И както винаги - човекът се намесва там, където не разбира.
Предложения
: ??:??