Aug 15, 2022, 12:31 PM  

Филистерът Творец 

  Essays
858 3 11
2 мин reading

   Думата филистер е с немски произход и е възникнала през 17 век при кървавите стълкновенията между свободомислещите студенти и бюргерите, определящи се, като "свободни граждани на градовете".

Съвременното значение на думата филистер е - "Човек без духовни потребности, вглъбен в материалните неща. Силно ограничен кръгозор, не може да отсява маловажните неща от важните такива, третира ги еднакво."

Давам всички тия пояснения, защо по мое виждане твърде много станаха филистерите-творци. Хора, които пишат, рисуват създават музика или се изявяват, в което и да е поприще на изкуствата. Не, че не е залят светът с това във всички други начинания. Четейки, гледайки и слушайки попадам на филистерски творби, които просто нямат нищо в себе си. Нахвърляни думи,метафори и сравнения, безсмислено описани пейзажи, звуци подредени в монотонен ритъм и всякакви изяви, които говорят единствено за бездуховност облечена в нещо подобно на творчество или както се казва в определението за филистер "невъзможност да се отсяват маловажните неща от важните такива, третира ги еднакво." За съжаление голяма част от масата се прекланя пред творби от този тип, защо е застъпено пръвосигнално усещане, нещо като "предно стомахче по Павлов". Пише се стих и вътре се появява сираче и всички плачат, но какъв е смисълът от появата му, на никой не му е ясно. Изникват просяк или сакато куче и отново порои от сълзи, но защо?! Просто публиката живее с шаблони, както писах преди. Един вид светва червената лампа и започват да действат слъзните жлези и се появяват "емоции". Обаче, какво е закодирано в произведението?!... Ами нищо "бездуховни потребности" и вглъбяване в материалните неща. Не приятен е фактът, че творби със закодирано послание в тях се приемат за нещо глупаво, защото филистерите не откриват смисъла и им звучи неразбираемо и тъпо.

Борбата с филистерството е твърде отдавна и дори свързана с кръвопролития, но тази борба е "кауза пердута", защото е не възможно или много трудно да бъде променено нещо, което е насаждано с поколения и е цел в семейното възпитание. За училищата не говоря, защото там уроците по философия и естетика са дисциплини, в които учениците ги приемат за полусвободен час и си разказват за коли, мацки и всякакви други материални "ценности". За богословие не се говори, защото е табу, което с годините бе заклеймено, като вредност промиваща мозъците в неправилна посока. Е, откъде да дойде не филистеският начин на мислене? Единственият вариант са мутации, които мислят различно от тълпата, но те са потиснати от творците-филистери, защото подсъзнателно усещат, че те са някаква заплаха за тях и "величието" им. Това е причината светът да е залят от креватна живопис, зомбираща музика или творби без никакъв смисъл. Просто нищо опаковано в лъскав станиол.

Знам реакцията за написаното-"Кой си ти?!"

Отговорът ми е- "Аз съм си аз, а ти кой си?"

© Гедеон All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Съгласна съм. Не знаех, че се казва филистерстване, даже и сега не съм сигурна в дефиницията, но да- лесно се свети с отразена светлина и имитацията е на мода. Не само в изкуството.
  • Нищо не сте видели, новият стих "Ще ти подаря банан, ако можех, ама не мога" от стихосбирката "Палто в Африка" и не сте слушали оранготорията "Трикрако сърце"
  • Зиги, трябва да се насладиш на "Шимпанзел", кавър версия на "Жизел" ;р
  • Оранго-танго 🤣🤣🤣
  • Това са филистерски имитации на оригиналното творчество.
  • Е, много често попадам на произведения в стил Оранго-танго или пък - "кудкудяк, кудкудяк, вчера снесох, днеска пак" ха ха
  • Не знам, дали си разглеждала рисунки на първобитни хора или тези на шимпанзета, който ги продават в зоопарковете? Има много по-голям идеен заряд и замисъл от сегашното творчество. Не искам да говоря за рисунки на слонове, там нещата са просто плачевни.
    Представям си, ако орангутаните пропишат стихове.
    Кое животно ще иска да влезе в регресивна еволюция? Никое!
    Обръщам се и към композиторите, послушайте някоя китова песен и ще разберете, какво значи да не си творец-филистер.
    Има много интересно предизвикателство свързано с това, което душата премълчава.
  • И какво да се направи? Нищо не може да се направи. Дарвин се е пообъркал, няма еволюция, хората не са произлезли от маймуните. Обратното е, в началото бил човекът, после с времето от него започнали да произлизат маймуни. Онази известна картинка илюстрираща еволюцията, погледнете я от дясно на ляво. Това отговаря и на въпросът - защо оттогава никоя маймуна не е станала човек, няма такава. Но хора ставащи маймуни е имало и има непрекъснато
  • Зиги, уши да искаш и заек би им завидял. Знаеш ли, след коментара ти ми изплува образът на Чибурашка. Милото създание-мутация
    Акеми, кучета лаят по лисици и вълци, за да пазят стадото. Жабите не са в групата от хищници. Всъщност има едни големи африкански жаби, които гълтат всичко и са хищници, ама кучетата не знаят за тях.
  • Мутация да си! Да ти кажа, колкото и да бъдат потискани, мутациите все ще си съществуват. Вал, знаеш ли какво си мисля - който разбрал, разбрал. Който има уши да слуша, нека слуша. 😊
  • Пак ще разлаеш кучетата, жабчо.
Random works
: ??:??