Dec 30, 2007, 8:43 AM

За Червената шапчица, поглъщането и горската пътечка  

  Essays » Others
5400 0 41
4 мин reading

 

 

В стила на бинарното мислене, четейки  познатата стара приказка, видях как в приказното  пространство изплуваха няколко двойки думи: ГОРА - ДОМ, МАЙКА - БАБА, МАЙКА - ДЪЩЕРЯ, ВЪЛК - ЛОВЕЦ... и между всички тях странно състояние на движение по ПЪТЕЧКАТА...



   И постепенно този  модел на приказката получи съвершенно различно напълнение.  За какво всъщност говорим на децата, и в частност, на момиченцата, четейки им тази приказка?


 

Преди всичко за това, че има ясно разграничени пространства - ДОМ, в който живеят жените, където има ред, предвидимост, правила, красота и хармония... и ГОРА, в която живеят или влизат с оръжие мъжете (Вълкът и Ловецът), където е тъмно и цари хаос, но властват импровизацията в битката, свободата да се разхождаш, изпитанията и подвизите! И само там ще те признаят за герой!

 

 

И именно през гората, забележете, (а не през полето) - минава пътят на изкушенията за момиченцата, именно гората се намира между младата Майка и старата Баба.

 

 

Ясно е също така, че има категорично разграничени владения във времето - особено на времето на жената - то е от двете страни на същата тази гора -  като младост и старост, детство и юношество. Гората е своеобразна граница в съзряването на съществата от женски пол. Те трябва да минат през мъжкия свят (гората ), за да влязат в новата си роля  - била момиче, и се превърнала в жена.

 

 

Както показва приказката, очевидно Бабата също е изпратила дъщеря си някога през гората, и тя зад гората и останала. Тук приказката премълчава по въпроса къде е таткото на Шапчицата, и защо именно Ловецът я спасява. Може би  Майката няма съпруг, а Шапчицата не познава баща си. Интересно е, че Бабата също няма свой Дядо... Не е ли странно съвпадението?

 

 

Още по-ярко е противопоставянето на Вълка и Ловеца. Техните образи са по-пълнокръвни от женските, и не случайно - та приказките се създават от мъжете - на лов или в кръчмата - и след това се разказват от жените, допълващи ги с подробности, но не изменяйки модела.

 

 

И така, Вълкът владее Свободата, превратностите на гората, живее по горските закони. Той е интересен, изкусител, умее да играе роли (даже женски). Вълкът поглъща своите жертви - момиченца, зрели жени,  старици... възрастта тук няма значение. А щом е жив, то значи не с ягодки се е хранил...


   Ловецът владее Закона, той има оръжие, може да влиза в гората и да въвежда порядък даже там. Ловецът освобождава погълнатите и наказва Вълка за неразрешеното удоволствие на поглъщането. Много е възможно именно Вълкът да стане един от най-значимите мъже в живота на Шапчицата.



   Защо Шапчицата не разпознава Вълка в постелята на Бабата? Дали не защото след забавния разговор в гората именно това се предвижда. Та нали - въпреки забраната - тя му съобщава пътя до къщичката на Бабата! Диалогът за големите очи и уши е своеобразна игра преди поглъщането. А зъбите на Вълка, които са също така големи и остри (че как иначе?!) - са именно онзи проникващ и пробождащ инструмент на мъжа.

Всеки е чувал или казвал в любовна игра думите „Ще те изям!" - това е висша форма на идентификация с любимото същество, преживяване на пределното удоволствие, на доверието, че от сливането няма да боли, а ще бъде приятно.

 


   Защо Бабата и Шапчицата излизат от корема на Вълка щастливи? Дали само поради освобождаването? Не е ли това радост от преживяното забранено удоволствие под прикритието на уважителната причина на  жертвата? Ако не беше така, то едва ли наказанието за Вълка щеше да е такова - да се напълни коремът му с камъни, т. е. да се извърши издевателство на властта именно над неговия начин за получаване на противозаконно, забранено удоволствие.

 

Излиза, че приказката подготвя момиченцето за инициация, за посвещаването му в жена, за момента на преминаване по пътечката през гората, едновременно внушавайки му твърди модели за ролята и мястото на жената и мъжа в мъжкия, по съществото му даже днес,  свят.

Така ли е, или не е така?



   Струва ми се само, че не трябва да забравяме - когато казваме на децата - това е забранено!!! - то непременно ще бъде направено, и не веднъж!

© Дивна All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • тюркоаз (Мариола Томова) - благодаря сигурно в това е част от смисъла а нашите размисли
    Аз самата съм приятно впечатлена от дискусията, която ще е стимул за нови прОчити!
  • тюркоаз (Мариола Томова) - благодаря сигурно в това е част от смисъла а нашите размисли
    Аз самата съм приятно впечатлена от дискусията, която ще е стимул за нови прОчити!
  • mariniki (Магдалена Костадинова) - за мен беше удоволствие!
  • Вярно, че човек не бива да взема наготово истините,
    които може и да са натрапени. И аз ще си мисля.затова, което
    прочетох!Всичко добро, много ми хареса и есето и коментарите!!!
  • живата вода...може би у всекиго има по капка от нея...и тази капчица
    ни прави по живи и по чисти...много ти се радвам, Дивна, защото ме върна в един позабравен вече миг от живота ми, а той беше много красив...прекрасно момиче си...търси и откривай всака частица от истината и бъди щастлива. с много обич за теб.
  • mariniki (Магдалена Костадинова) - надявам се, внучката ти никога да не чуе тази версия на "Снежанка"...макар точно тази приказка да е още по-откровена от "Червената шапчица". Нуждата ни от красота и доброта понякога ни изиграва лоша шега, уви... Ако се замислим за еволюцията в отношенията между мъжа и жената, както и за изразяване на близостта им, не бихме останали толкова очаровани. Животът е конкретен, за разлика от приказките, а времето слага помежду ни очила с различен диоптър...
    Това е един дълъг разговор. И контролът в него само може да му попречи да стигне до живата вода - необходимостта на всеки от ОБИЧ, ПРИЗНАНИЕ, ДОКОСВАНЕ С ЛЮБОВ, СЛИВАНЕ С ВЪЗВИШЕНОТО, каквото и да е то за него!))
    Благодаря ти за повода да мисля по това!
  • тук разсъжденията май излизат от контрол...тайният смисъл на приказките се е родил в нечие нестандартно съзнание...ако има нещо чисто и свято в народопсихологията на народите това са именно народните сказания и приказки, те са най-ценното създадено от човечеството и всеки интелект започва развитието си след среща с приказките...недай Боже пет годишната ми внучка да чуе , че принцът изнасилил спящата красавица...тайният смисъл да се създават приказките е да се съхрани и предаде най-доброто...разбира се всичко започва от зрънце истина, но не вярвам че има скрит зъл замисъл...обичам разговорите с младите хора , защото те ме обогатяват с енергия и хъс за знания и творчески търсения. хубаво ми е тук със вас , с много обич.
  • Kawaii (Моя Милост) - благодаря за съмислието
    надявам се да мога да изразя мнение и по този въпрос, когато разсъждавам по приказката за Снежанка, макар че тя е твърде различна от останалите и изисква по-обширен анализ
  • Съгласна съм с твоята теза. Между другото и аз четох тези дни някъде за тайния смисъл в приказките.Стана ми интересно, защото там пишеше, че в една от най-старите версии на Спящата красавица принцът я изнасилва преди да я събуди. Не знам дали е вярно или не, но доста се заинтригувах......
  • mariniki (Магдалена Костадинова) - благодаря ти, Маги!.. и аз вярвам...но това е, защото НИЕ имаме нужда да вярваме..., иначе, оставаме с доверието към тези, които управляват нашата детска вяра..
    като се замисля, колко е сложно....
  • как ме замисли...вярвам в приказките...
    вярвам в доброто...вярвам във вечната красота...
    с обич за теб.
  • feia (Вилдан Сефер) - благодаря! значи ненапразно години наред съм "преписвала" класиците, учейки се на стил и език! Всичко добро и на теб!
  • Иванова (Ина ) - уви! и не само приказкте са бомба със закъснител... "грамотен критик" не е професия, или длъжност - а ЗРЕЛОСТ, и такъв може да бъде ВСЕКИ, който се опитва да види не само дантелата на роклята на английската принцеса, но и да разчете знаците на френските владетели по нея, разбирайки, че това не е обикновена брюкселска дантела...и успява!
    уви, авторите винаги сме "горките" - с това, което написах сега, и аз - в това число... нужен ми е грамотен критик, за да получа разбиране, иначе - напразно съм се старала...
  • Безжичен (Венец Измислен ) - ту ме хвана натясно! трябва да мисля... и да дооплета нещата
  • Sorbus (Пенко Пенков) - съгласявам се без кандърма! И ще направя анализ на стихчето ти - само да не съжаляваш!
  • Поздравления за нестандартната трактовка на тази прастара приказка!Имаш силно перо!Пожелавам ти вдъхновена Нова година!
  • http://otkrovenia.com/main.php?action=show&id=31699

    Кат толкоз много знаиш, а да та видя сега какво съм искал да кажа...
  • Не винаги най-хубавото е най-доброто! Нали ме разбираш?
  • Napolitano (Валентино ) - Доста автентично! Весел празник!
  • Samodiva (Дивна ) А ето я моята гледна точка за вълка:

    Ах как не искам аз да съм вълкът
    от приказката с шапка с цвят червен,
    че да ми тежи на съвестта грехът,
    че с дърта мърша бил съм зарибен.
    Че после да ми се прииска
    и нещо крехко младо и моминско
    да понахапя, сдъвча, понастискам
    макар да има вкус на... "свинско".
    Защото то изглежда тъй свнливо,
    тъй чисто приказно ухайно,
    а щом със него заживееш
    започваш хули с разни....майни!
    И питаш после, ех каква
    сърничка беше, палава и дива,
    беше истинска, добра,
    сияйна, бяла и щастлива.
    И накрая...Кво?!! - Рогата си показа,
    сърничката във дявол се превърна
    и чувстваш се наивен и наказан,
    извинете ме ще....... ида да повърна !!!
  • ivtorinka (Иринка ) - от една умна жена знам - образование е всичко онова, което е останало, когато си забравил какво са те учили в училище Лека нощ!
  • Всъщност би трябвало и там да се разсъждава,но вместо това се пият кафета и се пушат цигари...и много малко внимание се обръща на ценното...но това е тема на друг роман
    Още веднъж поздравления за есето!
  • ivtorinka (Иринка ) - разликата с часовете по литература е, че там се обучава, а тук се разсъждава
  • Дори в часовете по литература (аз...като един от най-внимаващите ученици в тези часове..ще отбележа..) не съм предполагала,че мога да стана свидетел на подобен анализ на детска приказка
    Свалям ви шапка!Велики сте
  • Sorbus (Пенко Пенков) - въпросът с целеполагането в литературата наистина е любопитен! нали ще се съгласим, че можем да не сме съгласни по някои въпроси?! смятам, че ВИНАГИ авторът иска едно, а се получава друго, защото той не може да отчете силното присъствие на подсъзнателното си в процеса на работата.. и да открие живеца е ролята на грамотния критик..., но дали винаги го има - ей това е по-вечният въпрос
  • Napolitano (Валентино ) - в този ключ може да се представи и гледната точка на Вълка, но не това е била задачата ...във всеки случай, ще помисля, благодаря за идеята!
  • ivtorinka (Иринка ) - има върху какво да се мисли, аз ще споделя постепенно виждането си)), стига това да е интересно ))
  • Sorbus (Пенко Пенков) И аз съм горе долу на това мнение. Писането за писателя - анализите за....критиците. Та когато автора прочете анализа се пита... нима това, съм искал да кажа, Боже!........
  • Аз пък съм сигурен, че изобщо не си е поставял това като цел. Даже съм повече от убеден. Това е вечния въпрост "Какво е искал да каже авторът?"
  • Много интересен поглед върху женското израстване, а сега как ли би изглеждала приказката през погледана въка?! Ту би кънтинюет ор нот?!!!
  • Това ме кара да се замислям за цял куп други приказки...като например: "Спящата красавица","Снежанка"...с цели 7 джуджета... )))
    Есето наистина е оригинално!Не бях поглеждала детските приказки по този начин,а на моите години...той е доста по-интересен
    Поздравления за есето
  • Sorbus (Пенко Пенков) - сигурна съм, че много добре е знаел какво прави и затова е подбрал именно формата на приказката - за да въздейства надълбоко, от рано, и без възможност за избор!
  • Анел (Лена Рачкова) - Благодаря! Ще поставя и другите, постепенно!
  • Безжичен (Венец Измислен ) - мъжкият поглед е не просто важен - решаващ! ..Благодаря за насърчението!
    Доброто не е и з м и с л е н о, неслучайно е в е н е ц на човещината!
  • Едно наистина оригинално есе. Само се питам тоя, който е писал приказката за Червената шапчица дали наистина е знаел какво прави?
  • Страхотен анализ на приказката! Стотици пъти съм я чела и разказвала, и на момиченце, и на момченце, но никога не ми хрумна да разглеждам нещата по този начин! Любопитна съм да прочета вариантите и на другите приказки! Поздравления!
  • theheart_ofthefire (Рени Бакалова) - БЛАГОДАРЯ!!!!
  • vitaniya (Витания ) - много съм задължена за отзива! разбирам, че е малко странен поглед и затова е важно как това ще се приеме от читателите на Откровение!
  • Хареса ми! Оригинално!
    поздравлявам те!
  • Благодаря, Етчи!
    Този тип четене е едновременно сложен и забавен, направила съм го досега за пет приказки, не знам колко ще представлява интерес за читателите тук.)) Но ние самите не разбираме какви бомби със закъснител са приказките, и как понякога трябва да се борим със стереотипите и моделите, които те внушават))
    Радвам се, че ти е било интересно и забавно - както и на мен!
  • Задълбочен и определено много интересен, нов прочит на тази позната творба.
    До голяма степен това виждане за мъжкия свят, се потвърждава и от факта че в повечето подобни текстове (приказки, сказания, митове и легенди) жертвата е жената (момичето, девойката) спасена от смелия герой(принц, силен юначен селяк или друг представител от силния пол).
    И все пак, всичко зависи от възприятията на детето и дали в по-късен етап в своето израстване, ще възпроизведе модела или ще се опита да бъде различно.

    Размисли ме с това есе и определено ме усмихна, благодаря.

    Поздрав и усмивка.
Random works
: ??:??