Dec 4, 2007, 9:42 PM

За кучетата и хората 

  Essays » Personal
3697 0 8
4 мин reading

„Сара: Ти си животно!

  Мани: Не, по-лошо! Човек!”

 

Тази реплика от „Влакът-беглец” се е запечатала в съзнанието ми още от съвсем малка. Тогава още по дестки разсъждавах върху този диалог, но сега вече виждам нещата по съвсем друг начин и в тотално различна светлина.

Хората. Доста сложни и комплексни създания са трудно предвидими и неразгадаеми. Всеки има своя идентичност и свой характер, но уви, от качества като алчност, завист и висша форма на лакомия, не всеки може да избяга. Дали е въпрос на ген, не знам, но хората, носители на тези качества, започнаха да ми идват в повечко.

Прибирам се снощи в къщи и заварвам майка ми да плаче – не просто хленчене, а плач от болка и унижение. Майка ми е невероятна жена – след смъртта на баща ми вместо да се тропне в депресия като нещастна вдовица, тя запретна ръкави и прибави към така или иначе тежкия й частен бизнес, и бизнеса на покойния ми баща. Нещата стоят по следния начин – единият намира обектите (което изисква много контакти и връзки с хора),  другият ги изпълнява (в случая - съружникът с дял 49%). Стига толкова със сухата икономика – искам да задам един въпрос – трябва ли човек да е добър спрямо останалите? Отговорът е не. Баща ми имаше един голям недостатък – беше много добър човек. Помагаше на всеки, в повечето случаи от чисто финансова гледна точка. Беше добър и към въпросната личност  – помогна му, намери му работа, след създаването на фирмата го направи съдружник и му гласува пълно доверие (сляпа и глупава постъпка според мен). От години се познавахме с този човек, семейни „приятели” бяхме. Само слушах от негова страна баща ми колко му е помогнал, как го изкарал от калта... приказки за маса. Сега, след данъчната проверка, освен че се оказа, че е излъгал майка ми с над 30 000лв., ами и твърди, че „не иска повече да я носи на гърба си”. Почудих се с какъв епитет да го нарека – свиня, животно, боклук, но се спрях – той е много по-лош от всичко това... той е човек!

Прибрах се от училище, още по-смазана и още по-раздразнителна, отколкото бях тръгнала. Огледах се наоколо и се замислих – мамка му и преход от криворазбран комунизъм към недосхваната демокрация, този преход ни размъти ценностната система за поколения наред. Поклатих глава и се чудех къде да потуша лошото си настроение. В протмонето ми подрънкваше туко-що взета стипендия – направих това, което правя почти винаги, когато имам пари и всеки път, когато съм в лошо настроение – отидох в книжарница „Пингвините”. Мотах се там над три часа и си харесах няколко книги – до последно се чудех дали да си взема книгата на Марк Леви - „Децата на свободата”, но не харесвам книги и филми за геноцида на евреите, писани от евреи. Дано да не прозвучи расистко. В края на краищата си тръгнах с „Първа любов” на Бекет и книжка с Хайку. Пошляпах си по студените мокри улици и наблюдавах хората – обичах да съзерцавам и да мисля. Да правя психологически портрети на хората. Интересно занимание е, и всеки може да си извади изводи за определена група от хора и без да е чел Фройд. Настроението ми значително се подобри и се прибрах в къщи с мокри крака, опразнено протмоне и знание в ръцете си. Има ли нещо по-ценно от това?

Преди да седна да пиша това есе си отворих едно тефтерче, в което си водех записки за бъдещите ми планове – все пак ми предстои кандидатсване. Първите страници бяха изписани в графици за уроци по литература, необходими книги и помагала, които трябва да си закупя и пълния списък с автори от 11 и 12 клас. Спрях се на Алеко Константинов – сега напълно разбирам хумора в „Бай Ганьо” – ние се смеем, но ако питате мен, трябва да плачем. Изместват се човешките ценности с времето и то от лоши към все по-лоши. Прелистих странците и постепенно започнаха да се появяват нови идеи и шансове за обучение, които предимно включваха скандинавските държави. На последната страница с най-актуална информация за моите планове, България дори не присъстваше като опция. Изведнъж журналистиката в СУ бе изместена от международна журналистика в Дания, а оттам имаше схеми за стаж в Куала Лумпур, магистратура в Австралия, Холандия и специализация в Уелс. Сведох поглед – в мен ли беше проблема? Аз ли просто съм недоволна и разочарована от ситуацията в държавата ни? Аз ли само попадам на неправилните хора? Или проблемът не е в мен? В съседа? Може би в Станишев? Или във всички нас като едно цяло...

Запитах се кой е виновен за бавния апокалипсис на образованието ни, за фарсовете на здравната ни система, за бюрокрацията, за кучетата по улицата и за клошарите навъртащи се покрай кофите? Или прекалявах с притенциите си спрямо крехката ни държавица и не спирах да недоволствам?

Най-лошото е, че знам, че не съм само аз. Наскоро пътувах с приятелка -  чужденка. Тя стъпи на родна земя и в очите й видях онзи пламък на любов и носталгия по родината. Онзи пламък, който го нямаше вече в моите очи и в очите на десетки други българи. Тя изприпка от радост, а аз слязох на родното летище в София, сякаш слизах от тролея от училище. По пътя видях две кучета да си играят – те бяха имунизирани срещу разочарование и душевен дискомфорт. Не можеха да се заразят от алчност, безхаберие, лакомия, лицемерие и злоба – тези болести са характерни само за нас – хората.

© Бианка All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Благодаря ти, Бояна за добрите думи.
    Когато спорим с приятели и дори непознати в някои форуми на тази тема, те бързат да хвърлят кал по държавата. А аз винаги казвам, че ние сме тези, които правим държавата. Не вярвам, че всеки, които казва, че политиците ни са свине ще бъде много по-различен от тях, ако има тази власт. Дори не съм сигурна, че и аз ще съм по-различна. Всичко опира до манталитет - ако искаме да живеем по-добре, можем да го направим. Но докато всеки гледа в своята паничка и няма желание за промени към по-добро не само като индивид, но и като цяло...доникъде няма да е докараме. И това е типично, не само за българите...
  • Алчността и лицимерието броди навсякъде по света.
    И все пак ми се иска България да запази при себе си това прекрасно момиче - да й даде възможности.
    Дай Боже повече хора да се заразят с твоята добрина тук и сега - в България. Едва ли тогава би ни изглеждала толкова "крехка" нашата държава, защото наистина си мисля, че ние сме тези, които "правим" държавата.
    Аплодисменти, Бианка.
  • Благодаря ви много за отзивите!
  • много вълнуващо!
    наистина трябва да сме по-добри.
    с обич за теб , Бианка.
  • Преди малко гледах по Animal planet ,филмче за зоополицаите в Чикаго.
    Как отиват по сигнал ,ловят и спасяват стари и болни кучета,котки,магарета и пр. Настаняват ги в приют, хранят ги ,лекуват ги вкл.и психиатър...И си представих такава организация за хора в беда... Но не в България ...

    Поздравления за есето!
  • Поздравления!Казала си много истини!
  • Благодаря ти, Петя.
    Така е, за съжаление. Всеки човек носи в себе си тези качества - просто са в ДНК-то му, но друг е въпросът дали ще избере тях, пред това да бъде добър, отзивчив, съчувствен и още куп добри качества, които съм съзирала у хората. Мисля, че това е въпрос на личен избор - някой оправдават тези качества със стремежа за оцеляване, но според мен това е едно жалко оправдание на факта, че един индивид не иска да се бори със злото в себе си. Имаше един много добър цитат на Оскар Уайлд: "Не всички можем да бъдем красиви, знатни и богати, но всички можем да бъдем добри."
  • Силно!За съжаление болестта на цялото човечество има симптомите на алчността, безхаберието, лакомията, лицемерието и злобата!Замислящо есе!Браво!
Random works
: ??:??